Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Onderwerp: Welk tafelkolomboor

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2013

Welk tafelkolomboor

Allen,
    voor gereeedschap laat ik meestal mijn keuze maken door de reviews/ervaringen van anderen en het beschikbaar €€ natuurlijk.

Nu gebruik ik al jaren een "klein" tafelkolomboor (merk staat er niet op, maar voor nog geen 80 Euro ....). Dat ding krijgt dus ook niets fatsoenlijks geboord boven de 10mm en dan is het meestal gebruikmaken van de zwaardere handboormachines met alle gevolgen van dien. (scheef - ovaal etc....)

Ik ben dus aan het uitkijken naar een kolomboormachine en heb mijn oog laten vallen op de volgende :

Optimum Contimac Optimum Contimac
    B16 CH16 B20 CH18
    Vermogen 450 550 550 730
    Snelheden 5 12 12 12
    Staalboren 16 16 20 20
    Kolom diam 73 70 80
    Boordiepte 60 80 85 82

Met prijzen die dus gaan van 430 tot 650 Euro. (incl BTW)

Welke machine(s) gebruiken jullie ? Hopelijk kan dit mijn keuze wat helpen.

bedankt
    Jos
    Laatst gewijzigd door Jos Cuypers; 07-01-19 om 11:59.

Hier een Optimum B16, prima machine, nog niets tekort gekomen of het moet de digitale diepte instelling zijn van de Bosch kolomboormachine.

Jos,

Een en ander is afhankelijk van je gebruiksdoel, frequentie van gebruik en budget. Ik ben zelf ook 'in de markt' voor een kolomboormachine voor laagfrequent hobbymatig gebruik. Op basis van de ervaringen hier op het forum neigt mijn keuze naar de Bosch PBD40. Dat is ook de machine waar Marcel waarschijnlijk op doelt.

Groet,
    Arjaan

Mooi apparaat die Bosch, bedankt voor de tip.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door simonklein Bekijk Berichten
    Mooi apparaat die Bosch, bedankt voor de tip.
    afgelopen week net aangeschaft.
    €270 krijg €30 cashback.

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2013
    De Bosch is idd een leuk toestel, maar met 13 mm boorcapaciteit niet wat ik zoek. Frequent gebruik is het niet, ik ben niet professioneel , maar mijn frustratie is steeds het vermogen dat tekort schiet en dan steeds moet stilleggen.
    Ik gebruik vooral klokboren en fostners van 30 en meer.
    Jos

Dan is de Contimac CH18 de meest logische keuze uit je lijstje.
    Het grootste vermogen, dikste kolom, en grootste boorslag.

De CH18 heb ik nu bijna een jaar in gebruik, heb er regelmatig forstner boren van die formaten in gebruikt. Ook grote proppenboren van 30-35mm waren geen probleem. Vuren, eik, padoek, etc.. Maakt allemaal niet uit, als je er goed mee omgaat (en geen botte materialen gebruikt) boort een CH18 lekker door alles heen.

Ik heb al jaren de CH 16 N. Bevalt mij prima en nog wel een stukje goedkoper dan de CH18.

Ik gebruik een Optimum B17pro. 5 snelheden (die ik maar zelden verander), 500 watt vermogen en een zuil van 60mm.
    Doet alles wat ik nodig heb in hout en lichtmetaal. Heb er geen klachten over, machine was makkelijk te monteren en alles was meteen recht en soepel draaiend. Heb dit model gekozen omdat ik de handle prettig vond en ook omdat de hoogte bij mij goed uitkwam op de plek waar ik ‘m neer wilde zetten.
    Op de site van VDH zag ik dat het model nu is uitgerust met een digitale diepte instelling.

Forum Rechten