Fluitend kozijn

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
... is leuk voor de dames die langslopen:( maar minder voor ons.

een jaar geleden hebben we een nieuw kozijn + dubbelglas geplaatst in de voor gevel. Ik weet nog dat het er redelijk strak inpaste, de compriband zat op sommige plaatsen verschoven. Aan de buitenzijde is niet gekit oid.

probleem wat we nu hebben is dat er een raar geluidsprobleem is die ik zelf niet kan vinden. De hogere tonen worden soort van versterkt en geven een schel geluid. Zeker als het geregend is hoor je het verkeer heel goed voorbij komen.
Het lijkt alsof er een buis door de gevel steekt, waarin het geluid resoneerd en schel / fluitend wordt.
Ik heb alle naden aan de buitenzijde volgepropt met stroken doek, maar dat maakte geen verschil.

iemand nog tips waar ik het in moet zoeken of dit herkend?
 

Bijlagen

  • 3B78E54F-55B7-44B4-94A1-EA7A2AC24C61.jpg
    3B78E54F-55B7-44B4-94A1-EA7A2AC24C61.jpg
    23,9 KB · Weergaven: 304

shadowman

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
181
0
Komt het toevallig niet bij de lekdorpels vandaan?.
Dat de wind daar onder door giert?

- - - Updated - - -

Dus tussen het kozijn en de lekdorpels
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Je foto is wat onduidelijk, maar ik zie volgens mij aan de linkerkant het zonnescherm op de post van het kozijn zitten. Lijkt mij de eerste verdachte. Is ook niet echt een fraaie bevestiging zo.

Contactgeluid van het scherm kan één op één worden doorgegeven op het hout.
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Bij nood zou je met een warmte camera bij het kozijn kunnen kijken of er een lek is..... maar denk ook dat het het zonnescherm is. Worden de zijkanten van het scherm goed afgedicht als hij ingerold is? Dan kan er wind in de holle ruimte komen.
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Nou het is een oud scherm. Ik haal hem er zo spoedig mogelijk af.

het geluid is niet echt van de wind, meer een soort van resonantie in een holle pijp van vooral de auto’s. Gek genoeg is het heel slecht op te nemen, ik denk dat de iphone het wegfilterd oid
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Mijn eerste gedachte was dat het misschien van ventilerende glaslatten kan komen? Daar zitten op een bepaalde afstand gaten/holletjes is, en deze lopen onder de hele glaslat door. Misschien dat de wind daaronder kan komen?

Is het ook met wind uit een bepaalde richting? Of maakt dat geen verschil?
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Klinkt misschien heel raar, maar de regenpijp kan ook de veroorzaker zijn wanneer de wind verkeerd staat. Vooral omdat de regenpijp in direkt contact staat met de buitenmuur.
Ik hoop dat je het snel opgelost krijgt.
Wanneer je de oorzaak gevonden hebben, laat het ons weten aub. Daar worden we niet dommer van.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Hoe is de opbouw? En daar bedoel ik mee, hoe zat het oude kozijn vast en hoe het nieuwe. Is de spouw gevuld met isolatie en zo ja, waarmee? Hoe was de binnenzijde afgewerkt in de oude situatie en hoe is het nu?
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Ik heb het zelfde aan de hand gehad met een nieuw kozijn.
De firma is terug langs geweest en heeft een kleine koker aan de binnenkant van het kozijn rondom er tegen aan gekit (gelijmd)
Ziet niet verkeerd uit en de fluit is foetsie
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Dus het kan opgelost worden bij of aan het kozijn zelf? Even testen met een rubberen opplak tochtstrip of zoiets?

Ik ben wel erg benieuwd ben naar dat vervelende fluit-profiel. Misschien een te haakse/scherp hoek gemaakt ?
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb het zelfde aan de hand gehad met een nieuw kozijn.
De firma is terug langs geweest en heeft een kleine koker aan de binnenkant van het kozijn rondom er tegen aan gekit (gelijmd)
Ziet niet verkeerd uit en de fluit is foetsie

Kan je dmv foto's laten zien hoe je dat bedoeld? Wat was dan in jouw geval de oorzaak van het geluid?

Ik zit zelf te denken aan kieren. Je kan deze mogelijk vinden door je huis zo dicht mogelijk te maken (ventilatieroosters en andere openeningen naar buiten dicht) en de afzuigkap en ventilatiebox op maximaal te zetten. En dan met je hand voelen bij het kozijn. Of je laat een blowerdoortest uitvoeren :)

Een kier dichtstoppen met doek heeft geen zin. Dit moet met kit of een ander luchtdicht materiaal (PUR is maar heel beperkt luchtdicht).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.