Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Elu bovenfrees

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2012

Elu bovenfrees

Vanmiddag een Elu bovenfrees gekocht via marktplaats , 125 euro met een set frezen .
    Waarschijnlijk word het levervanger voor de Festool .Willem
    IMG_1738.jpg

Leuk ding om uit de hand mee te frezen, ik gebruik daarvoor nu een jaar of vier zijn evenbeeld (Dewalt DW621) en die heeft me nog nooit teleurgesteld!

Goede frees, nu is dezelfde geel.
    De fijnafstelling van de geleider ontbreekt.

Die doosjes freesjes kon je destijds voor 10 gulden of euro bij alle bouwmarkten kopen.
    Redelijke kwaliteit, de asjes konden wel eens behoorlijk afwijken in dikte
    sometimes you just need a bigger hammer

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Elu was kwalitatief beter als de nieuwe Dewalt , en als jij dezelfde hebt kan ik er vast wel een kopieerring ( 17 mm ) voor vinden .
    Volgens het bonnetje wat er in zat koste de set frezen ruim 200 gulden toen .

Willem

Heb er ook nog 1 liggen. Voordeel van de Elu boven de 3? andere frezen die ik heb: de bovenkant is plat, dus je kan hem echt op zijn kop op de bank zetten om een nieuwe frees in te spannen...

Zo simpel, en toch gaan 3 verschillende fabrikanten daarop de mist in.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Ik heb het niet zo met deze freesjes.. Heb zelf ook zo'n doosje en had laatst de 16 mm groeffrees even nodig. Na een paar rondes dacht ik: waarom freest hij niet zo lekker meer? Frees stilgezet en allebei de lange snijkanten weg. Als in afgebroken.. Levensgevaarlijk dus. Alleen de afrondfreesjes heb ik nog, de rest is de vuilbak ingegaan.. Je moet er niet aan denken dat zo'n splinter snijvlak ergens heenschiet waar je het niet wil hebben! Investeer dan liever in CMT-freesjes oid.

De machine is wel leuk trouwens...
    Mvg,

Richie

Dat is flauwekul. Ik heb ook ooit zo een doosje gehad voor de action tijd. Waren toen rond de 150 gulden en ja ziet er hetzelfde uit als vd action maar waren het niet.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Prima, dan zijn de snijvlakken niet gebroken.. Blij om te horen dat ik het verzin?
    Mvg,

Richie

Dat zeg ik niet. Ik bedoel alleen te zeggen dat aan op elkaar lijkende doosjes niet de kwaliteit vd erin zittende freesjes beoordeeld kan worden

Forum Rechten