Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 19 van de 19
    dank voor jullie reacties. De plinten nu zijn inderdaad 6cm en 15mm dik grenen. Groeten, Duncan

Iemand die er gevoel voor heeft kiest de hoogte van de plint ook bij de vorm en de hoogte van de kamer. Hoe het precies moet zou ik niet weten maar ik denk dat bij een hoge kamer makkelijker een hoge plint kan worden gebruikt dan bij een minder hoge kamer.

Geprofileerde plinten kwamen vroeger uiterst zeldzaam voor. De jaren 50 waren opbouw jaren na WO II en er was weinig geld. De plinten waren toen ca 60 x 12/15 mm. Eigenlijk zijn dit "halve" plinten. Voor WO II waren de plinten nl 120 x 15.

Ik heb nu het geheim ontrafeld. In de betonnen vloer van de woonkamer is een soort goot van 8mm diep en 4 cm breed langs de muren. In die goot licht een grenen lat en daarop zijn dus van onderaf de plinten genageld. Ze hebben dus eerst de plint op de lat genageld en vervolgens de plint in de goot gelegd. Ik heb dus de hele laminaatvloer moeten weghalen om dit op te lossen :-(.
    Is dit een gebruikelijke constructie? Het zal wel iets met vloerbedekking te maken hebben?

Je kan er wel makkelijk de spijkerlatjes om tapijt te spannen op vast zetten.
    sometimes you just need a bigger hammer

Wat jij beschrijft is absoluut geen gebruikelijke constructie. Normaal is een betonvloer, ook in de aren 50, ruwbouw werk waarop later de muur wordt opgetrokken. Een lat instorten met daarop al de plint zonder dat er al een muur staat wil zeggen dat je de muur langs de plint moet plaatsen. Zo raar bouwden ze vroeger echt niet. Deze vloer zal een vervanging zijn voor een (verrotte ?) oude houten vloer. Dan bleef de muur staan en wist je ook waar die lat/plint moest komen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ilex Bekijk Berichten
    Wat jij beschrijft is absoluut geen gebruikelijke constructie. Normaal is een betonvloer, ook in de aren 50, ruwbouw werk waarop later de muur wordt opgetrokken. Een lat instorten met daarop al de plint zonder dat er al een muur staat wil zeggen dat je de muur langs de plint moet plaatsen. Zo raar bouwden ze vroeger echt niet. Deze vloer zal een vervanging zijn voor een (verrotte ?) oude houten vloer. Dan bleef de muur staan en wist je ook waar die lat/plint moest komen.
    Mij ook een onbekende constructie. Maar het kan wezen dat de lat niet in de beton ligt maar in de afwerkvloer. Dan zou het hele verhaal logischer klinken.
    Laatst gewijzigd door JPAJS; 15-01-19 om 08:21.
    Jeroentje

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPAJS Bekijk Berichten
    Mij ook een onbekende constructie. Maar het kan wezen dat de lat niet in de betoen ligt maar in de afwerkvloer. Dan zou het hele verhaal logischer klinken.
    Ik denk dat je gelijk hebt. Dit gebouw heeft nooit houten vloeren gehad.

De lat is ook niet ingestort. Ik kan hem er zo uitpakken en vervangen straks.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duncan Bekijk Berichten
    Ik denk dat je gelijk hebt. Dit gebouw heeft nooit houten vloeren gehad.

De lat is ook niet ingestort. Ik kan hem er zo uitpakken en vervangen straks.
    Is die vloer niet afgewerkt met bijv een laagje egaline of ander soort vloeivloertje

Forum Rechten