Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Plinten jaren 50: recht, kraal of ander profiel?

Ik heb de plinten in de woonkamer van mijn appartementje eraf gehaald om ze te vervangen. Het appartement is uit de jaren 50. Nu zie ik heleboel soorten plinten, maar het is me niet duidelijk wat nu de goede plinten zijn voor een jaren 50 huis. Ik woon nu in een jaren dertig huis en daar zijn de plinten gewoon recht, geen kraal oid. Ook in het huis van mijn ouders (ook jaren 30) zaten gewoon rechte plinten.

Werden vroeger uberhaupt van die plinten met een kraal oid gebruikt in gewone woonhuizen?
    Ik heb veel gegoogled maar kom er niet achter.

Ik zou zeggen: Rechte hoge plinten, of is dat al ouder?
    sometimes you just need a bigger hammer

Wat vind je mooi?

Dank voor jullie reacties

Ik wil het huis niet 'verpesten' door er dingen aan te veranderen die duidelijk niet horen. De charme van het huis is dat het zo oud is.

De plinten die eruit kwamen waren rechte plinten van grenen/vuren (ik weet niet hoe het verschil te bepalen). Ze waren niet in verstek gemaakt maar de ene zat achter de ander in de hoeken. Verder waren ze met draadnagels aan de deurstijlen bevestigd.

Ik vind kraalplinten wel mooi, maar als die er totaal niet in horen lijkt me dat weer geen goede keus.

Wat voor architraven zitten er bijvoorbeeld op, of nog extra dingen aan de kozijnen of deuren?
    sometimes you just need a bigger hammer

Google es op jaren 50 interieur, op veel foto's gebruiken ze geen plinten

Ik zal een foto maken volgende keer dat ik er ben. De deuren zijn 4-paneel deuren met als bovenste paneel Jan Hagel glas. Architraven weet ik niet meer precies....

Rechte plint ca. 6cm hoog

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Piet Groeneweg Bekijk Berichten
    Rechte plint ca. 6cm hoog
    Precies, zo'n 6cM hoog en zo'n 12-15mM dik.

Ik heb verder nog nooit plinten met profilering gezien in vooroorlogse panden, deze zijn zover ik weet altijd recht. Plinten met een kraal zijn dus ook daar niet passend. In de jaren '30 was het overige lijstwerk zoals architraven ook meestal sober uitgevoerd, standaard deuren met vlakke panelen en dergelijke. Omstreeks 1910 werd er veel snijwerk toegepast in jugendstill stijl, voor 1900 juist meer klassiek met breed geprofileerd houtwerk.

Gewoon een rechte plint. Net na de oorlog werd er snel en "goedkoop" gebouwt zonder veel poeha. Maar gewoon doen wat je zelf mooi vind, je moet er zelf naar kijken toch en echt niemand zal je erop aanspreken dat je niet de juiste plinten uit dat tijdperk hebt gebruikt..... ik in ieder geval niet. Succes.

Forum Rechten