Plinten jaren 50: recht, kraal of ander profiel?

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik heb de plinten in de woonkamer van mijn appartementje eraf gehaald om ze te vervangen. Het appartement is uit de jaren 50. Nu zie ik heleboel soorten plinten, maar het is me niet duidelijk wat nu de goede plinten zijn voor een jaren 50 huis. Ik woon nu in een jaren dertig huis en daar zijn de plinten gewoon recht, geen kraal oid. Ook in het huis van mijn ouders (ook jaren 30) zaten gewoon rechte plinten.

Werden vroeger uberhaupt van die plinten met een kraal oid gebruikt in gewone woonhuizen?
Ik heb veel gegoogled maar kom er niet achter.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Dank voor jullie reacties

Ik wil het huis niet 'verpesten' door er dingen aan te veranderen die duidelijk niet horen. De charme van het huis is dat het zo oud is.

De plinten die eruit kwamen waren rechte plinten van grenen/vuren (ik weet niet hoe het verschil te bepalen). Ze waren niet in verstek gemaakt maar de ene zat achter de ander in de hoeken. Verder waren ze met draadnagels aan de deurstijlen bevestigd.

Ik vind kraalplinten wel mooi, maar als die er totaal niet in horen lijkt me dat weer geen goede keus.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik zal een foto maken volgende keer dat ik er ben. De deuren zijn 4-paneel deuren met als bovenste paneel Jan Hagel glas. Architraven weet ik niet meer precies....
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Rechte plint ca. 6cm hoog

Precies, zo'n 6cM hoog en zo'n 12-15mM dik.

Ik heb verder nog nooit plinten met profilering gezien in vooroorlogse panden, deze zijn zover ik weet altijd recht. Plinten met een kraal zijn dus ook daar niet passend. In de jaren '30 was het overige lijstwerk zoals architraven ook meestal sober uitgevoerd, standaard deuren met vlakke panelen en dergelijke. Omstreeks 1910 werd er veel snijwerk toegepast in jugendstill stijl, voor 1900 juist meer klassiek met breed geprofileerd houtwerk.
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Gewoon een rechte plint. Net na de oorlog werd er snel en "goedkoop" gebouwt zonder veel poeha. Maar gewoon doen wat je zelf mooi vind, je moet er zelf naar kijken toch en echt niemand zal je erop aanspreken dat je niet de juiste plinten uit dat tijdperk hebt gebruikt..... ik in ieder geval niet. Succes.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
dank voor jullie reacties. De plinten nu zijn inderdaad 6cm en 15mm dik grenen. Groeten, Duncan
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Iemand die er gevoel voor heeft kiest de hoogte van de plint ook bij de vorm en de hoogte van de kamer. Hoe het precies moet zou ik niet weten maar ik denk dat bij een hoge kamer makkelijker een hoge plint kan worden gebruikt dan bij een minder hoge kamer.
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Geprofileerde plinten kwamen vroeger uiterst zeldzaam voor. De jaren 50 waren opbouw jaren na WO II en er was weinig geld. De plinten waren toen ca 60 x 12/15 mm. Eigenlijk zijn dit "halve" plinten. Voor WO II waren de plinten nl 120 x 15.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik heb nu het geheim ontrafeld. In de betonnen vloer van de woonkamer is een soort goot van 8mm diep en 4 cm breed langs de muren. In die goot licht een grenen lat en daarop zijn dus van onderaf de plinten genageld. Ze hebben dus eerst de plint op de lat genageld en vervolgens de plint in de goot gelegd. Ik heb dus de hele laminaatvloer moeten weghalen om dit op te lossen :-(.
Is dit een gebruikelijke constructie? Het zal wel iets met vloerbedekking te maken hebben?
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Wat jij beschrijft is absoluut geen gebruikelijke constructie. Normaal is een betonvloer, ook in de aren 50, ruwbouw werk waarop later de muur wordt opgetrokken. Een lat instorten met daarop al de plint zonder dat er al een muur staat wil zeggen dat je de muur langs de plint moet plaatsen. Zo raar bouwden ze vroeger echt niet. Deze vloer zal een vervanging zijn voor een (verrotte ?) oude houten vloer. Dan bleef de muur staan en wist je ook waar die lat/plint moest komen.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.276
215
't hoofd van Overijssel
Wat jij beschrijft is absoluut geen gebruikelijke constructie. Normaal is een betonvloer, ook in de aren 50, ruwbouw werk waarop later de muur wordt opgetrokken. Een lat instorten met daarop al de plint zonder dat er al een muur staat wil zeggen dat je de muur langs de plint moet plaatsen. Zo raar bouwden ze vroeger echt niet. Deze vloer zal een vervanging zijn voor een (verrotte ?) oude houten vloer. Dan bleef de muur staan en wist je ook waar die lat/plint moest komen.

Mij ook een onbekende constructie. Maar het kan wezen dat de lat niet in de beton ligt maar in de afwerkvloer. Dan zou het hele verhaal logischer klinken.
 
Laatst bewerkt:

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Mij ook een onbekende constructie. Maar het kan wezen dat de lat niet in de betoen ligt maar in de afwerkvloer. Dan zou het hele verhaal logischer klinken.

Ik denk dat je gelijk hebt. Dit gebouw heeft nooit houten vloeren gehad.

De lat is ook niet ingestort. Ik kan hem er zo uitpakken en vervangen straks.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.