Eiken tafelblad

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Dag allen,

Voor onze woonkamer wil ik een nieuwe eettafel maken met een eiken blad. Vandaag heb ik een mooi stuk Amerikaans rood eiken opgehaald hiervoor:
IMG_20190106_141521.jpg
Nu vraag ik me alleen af hoe ik hem het beste kan verzagen.
We willen de natuurlijke randen aan de zijkant behouden.
Ik kan aan beide stukken een rechte en haakse kant maken en de 2 stukken verlijmen. Daarna met de handschaaf en schuurmachine bewerken.
Ik kan ze ook in 4 stukken (of meer) verdelen en die vervolgens door de vlak-vandikte halen en daarna verlijmen.
De eerste oplossing maakt mijn vlak-vandikte machine onbruikbaar maar het gebruik van handgereedschap is geen probleem.
Er zal een verschil zijn in de werking (kromtrekken) van het hout tussen beide opties. Wanneer ik kies voor 4 delen kan ik immers de houtnerf ook om en om verlijmen.
Maar dat gaat dan weer enigszins ten koste van het uiterlijk van het blad.
Daarentegen hou ik weer meer dikte over wanneer ik voor 4 delen kies. Keuzes, keuzes, keuzes :)

Graag jullie mening en advies!
 

Bijlagen

  • IMG_20190106_141426.jpg
    IMG_20190106_141426.jpg
    99,5 KB · Weergaven: 234

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ik zou in meerdere stroken zagen en om en om verlijmen tegen het kromtrekken.
Je geeft hetzelf al aan dat als je in 2 delen verlijmt de boel gegarandeerd krom trekt.
Ik geloof niet zo dat het tenkoste van de afwerking gaat... Het is toch massief en wordt waarschijnlijk wel ergens mee afgewerkt.
Als je bedoelt dat je de tekening van het hout dan kwijt bent, ja dan is dat het enige nadeel.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Een dikte van 15 -16 mm is voor een eiken blad genoeg mits een goede constructie van regels en poten en juist bevestigd.
Dikte is dus geen punt.
eiken heeft weinig tekening.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als ik het goed zie op de foto zijn de bladen wat geschoteld, door ze in meerdere delen te zagen hoef je minder te vlakken en hou je meer hout over
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik zou ze door de helft zagen, of zelfs in 3en zodat je 4 of 6 planken overhoud. Zo kan je inderdaad de meeste dikte overhouden met schaven. Dan om en om weer verlijmen. En omdat je de ruige zijkanten wilt houden, ziet dat er in het geheel weer uit als één geheel.
Je zou de 2 delen uiteraard zo ook kunnen verlijmen, maar de kans dat het als een malle gaat werken is zeer groot, en dan is de kans ook groot dat je er helemaal niks meer mee kan.
En het blad proberen recht te houden met allemaal hoekijzers e.d is natuurlijk een optie, maar het blad gaat hoogstwaarschijnlijk toch werken. Ik ben daar in ieder geval geen voorstander van.

Wat voor poten komen er onder?
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Bedankt voor het meedenken!
Ik heb er toch voor gekozen ze in smalle stroken te zagen. Behoud van de dikte is toch wel de voornaamste reden (blad was inderdaad geschoteld).
Krom trekken kun je enigszins tegen gaan door onder het blad in te zagen en versteviging aan te brengen (wanneer ik dus 2 delen zou verlijmen) maar ik denk dat het niet eens zo opvalt dat het meerdere stroken zijn aangezien het uit één plank komt.
Er komen stalen witte trapezium poten onder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.