Alsnog voorstellen,

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Na mijn pensionering lees ik al een tijd mee maar mij voorstellen was er nog niet van gekomen.

Als architect heb ik interesse in vormgeving en het ontwerpen / bedenken van mooie / leuke dingen die nog niet bestaan of beter functioneren. Naast dansen (tango, balfolk, zweeds etc) en tekenen (urban sketching) is ook houtbewerking een hobby. Enkele voorbeelden hiervan zijn;

Naampuzzels met gekleurde letters voor de kleinkinderen, ca 6 x 30 cm. De losse letters bestaan zelf ook weer uit 2, 3 of 4 stukjes. De rest van de stukjes is in blank hout en vrij klein.

Dochter met man en twee kleine kinderen doen aan reenactment Vikingtijd. Voor gebruik bij hun activiteiten heb ik een kinder vikingtent ontworpen en gemaakt. De grondmaat is de maat van een standaard babybedje. Zowel het houten frame als al het naaiwerk heb ik zelf gedaan.

Ook voor hun hobby heb ik Viking kinderstoeltjes ontworpen en gemaakt. De basis was het stoeltje uit Lund. Bij mijn stoeltje hellen de zijden iets (staat dan veel steviger) en worden geen wiggen gebruikt (raken makkelijk zoek) maar een touw langs de nodige onderdelen.

Verder is er een zandbak huisje gemaakt. Op de zandbak (80 x 100) een huisje met een deurtje in de kopgevel als toegang een twee losneembare dakdelen, voor warme zomerdagen.

Nu ben ik bezig om twee Viking speelgoed/kleren zitkistjes te maken. Ik wil deze kistjes zo authentiek als mogelijk is maken. Uit stukken berken stam ga ik planken zagen met een raamzaag. Deze vlak ik dan met een dissel. Met pen en gat en/of met zwaluwstaart verbindingen wordt het geheel in elkaar gezet. De handgesmede scharnieren en spijkers liggen al klaar. Een recent gekochte oude franse raamzaag ca 65 x 110 cm, is nagezien, gezet en geslepen en functioneert heel behoorlijk. Ook heb ik een oude spanzaag (van opa) die geschikt is voor afkortwerk. Een oude handdissel heb ik zelf geslepen en is nu goed bruikbaar. Dit project vordert langzaam maar gestaag.

Foto's zal ik een volgende keer proberen te posten.

Ilex.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.