Pennen trekken

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Hey iedereen,

Na al voor ettelijke projecten naar de atelier van m'n vader gereden om daar op zijn oude Felder BF5 pennen te gaan trekken met de toupie, wordt het tijd dat ik investeer in een manier om dit op m'n eigen machines te doen.
Zelf heb ik een Hammer B3 Winner Comfort, dus de Hammer-installatie hiervoor lijkt de meest logische keuze: http://be.feldershop.com/be/Frezen/...chijfafdekking-Beveiliging-en-Oplegplaat.html
Iemand hier ervaring mee?

Dan, de pennenbeitels of groefzagen zelf... Hier zit ik wat mee in de rats.
M'n vader heeft dit eigenlijk altijd gedaan door 2 gewone zaagbladen met diameter 250mm op z'n toupie as te monteren. Nadien dan de borsten zagen op de zaagtafel en het is gebeurd. Op zich lijkt deze manier voor ons ook te werken en goede resultaten op te leveren.
Meestal blijkt dit echter met pennenbeitels gedaan te worden. Prijs direct een pak hoger, zeker als je een zekere diameter wilt (pennen tot 90mm trekken zou toch wel fijn zijn). Wat is het grote voordeel van een pennebeitel tav gewone zaagbladen? Is er een zeer sterk argument tegen het gebruiken van gewone zaagbladen hiervoor (is dit oneigenlijk gebruik? Gevaarlijk?).
Ook biedt CMT (en hoogstwaarschijnlijk heel wat andere merken) groefzaagbladen aan hiervoor, die van prijs dan ook wel weer best meevallen (https://www.venditautensili.it/lame-per-incastri-serie-industriale.html). Nadeel hiervan: maximum diameter 180mm, wat hun bereik te klein maakt voor degelijke pennen voor deuren en poorten te maken.

Al merci om mee na te denken met me!
 

tuoh

Oud hout
Pennenschijven voor de topie zijn sterk gebonden aan beschikbaar vermogen en stabiliteit van de machine. Op een Hammer ga je vermoedelijk geen schijven van 250mm kunnen plaatsen denk ik.
Dan is een gleufzaag een veel beter alternatief, die heb je tot 300mm dia. Kijk eens bij Felder: http://be.feldershop.com/be/Zagen/Sleuf-en-groefzagen/Sleufzaagblad.html

Zelf heb ik er voor occasioneel werk ook eentje, grotere hoeveelheden doe ik op de pennenbank.
Kijk ook hier eens: https://www.woodworking.nl/showthread.php?17643-Een-oude-quot-werkwijze-quot-een-nieuwe-tool&highlight=pennen+zagen+topie
 

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Super interessante post, Tuoh! Bedankt om hem hier nog eens te plaatsen, ik had hem met de zoekfunctie over het hoofd gezien.

Is het grote verschil tussen die gleufzaag en een gewoon (schulp)zaagblad dan de dikte van het metaal, waardoor ze stabieler draaien? Zit dan ook daarin het risico van het gebruiken van gezonde zaagbladen op de toupie?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Pennen zagen kan op een lichte frees, zelfs zonder loopwagen, zie het topic van tuoh.
Pennen frezen vraagt een zware frees met dito loopwagen.
En de freeskoppen zijn ook stevig aan de prijs, met één kop ben je er niet.

Op de mts, in Nederland, noemden wij deze handeling pennen slaan, is pennen trekken Vlaams?
 

tuoh

Oud hout
Die gleufzaagbladen met 4 of 6 vlakke tanden lopen veel rustiger door het hout, en verspanen zeer goed. De bladen hebben een dikkere en stijvere body. Hier zijn geen bijkomende flenzen nodig. die beperken trouwens de diepte serieus.
Een gewoon zaagblad heeft veel teveel tanden, het blad begint te vibreren en te dansen tijdens het zagen:mad: Het blad krijgt op deze manier veel stress te verwerken.
Dat was ook het probleem met de klassieke HSS bladen met driehoekige tanden, die liepen nogal snel warm en begonnen dan te vervormen. Als je het niet snel genoeg zag kon je het zaagblad weggooien wegens een blijvende vervorming (scheluw) Zag je het bijtijds dan liet je het schommelende zaagblad een tijdje onbelast ronddraaien, zo kon het ding terug afkoelen en zijn oude vorm opnieuw aannemen. Was wel een raar zicht, dat blad kon makkelijk een 6 à 8mm op en neer bewegen aan de rand.
 

tuoh

Oud hout
Pennen zagen kan op een lichte frees, zelfs zonder loopwagen, zie het topic van tuoh.
Pennen frezen vraagt een zware frees met dito loopwagen.
En de freeskoppen zijn ook stevig aan de prijs, met één kop ben je er niet.

Op de mts, in Nederland, noemden wij deze handeling pennen slaan, is pennen trekken Vlaams?

Yes, verschil moet er wezen, ook in taal:p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.