Hoe leer ik de fijne kneepjes van constructie?

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Zo nu en dan zie ik hier feedback langs komen op ontwerpen van schuren en andere constructieve houtbouwwerken wat mij de impressie geeft dat hier zeker een aantal mensen technisch geschoold zijn. Kan iemand misschien boeken of andere bronnen van informatie aanraden om op het gebied van constructie wat expertise op te doen?

Basically zou ik zelf een schuur willen kunnen ontwerpen, of misschien een vakantiehuis. Natuurlijk ga ik mezelf geen ingenieursdiploma toekennen, dus als ik iets groots zou ontwerpen zou ik het laten inspecteren door een ingenieur, maar dan zou ik het cool vinden als ik het zo goed heb gedaan dat hij het goedkeurt. Ik heb een technische achtergrond, alleen niet in de bouw, dus een beetje geavanceerd rekenen zou ik ook zeker wel willen kunnen. Bijvoorbeeld hoe dik een balk moet zijn, welke afstand, hoe dik de fundering, hoe diep de heipalen, hoeveel wind een gebouw vangt en hoe je daar rekening mee houd.

Een schoolboek, of een paar boeken van de eerste paar jaar van een ingenieursopleiding zou ik bijvoorbeeld leuk vinden!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Met alle respect je kan beter op zoek gaan naar wat basis vuistregels en afmeting tabellen.
en daarmee je ontwerp maken (architecten werken ook op die manier)

voor het daadwerkelijk berekenen van afmetingen is het bovengenoemde boek slechts het allereerste begin dat is hoofdzakelijk gericht op mechanica.
voor het bepalen van afmetingen heb je dat uiteraadt nodig maar het is slechts het begin.

voor de afmetingen heb je materiaal gericht boeken nodig zoals over spannend staal voor staalconstructie,
de serie van vis en sagel voor betonconstructie
en uiteraadt de NEN-EN -199x normenserie

voor hout weet ik geen boeken voor je het tu heeft goede dictaten ik heb er nog wel ergens 1 leggen
de wat ingewikkeldere constructies handmatig berekenen volgens de actuele voorschriften is vrijwel niet meer te doen.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
ik heb zonder bouwkundige achtergrond heb Hbo IT gedaan) maar met een dosis gezond verstand en wat hulp uit oldskool timberframing boeken een terrasoverkapping gebouwd en die staat na 5 jaar nog prima overeind. Daar heb je echt geen complete bouwkundige materiaalleer/krachten studies voor nodig :) .
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
De voorgenoemde boeken statica en sterkteleer (en dynamica) zijn voor mij verplichte lesstof geweest als autotechnisch ingenieur aan de HTS. Het geeft absoluut een goede kennis en formules, maar je moet ze weten toe te passen met alle uitzonderingen van dien. Ik ben van mening dat met veel discipline de stof zelf tot je te nemen is (maken van sommen etc) maar ik zou als beginner wellicht iets simpeler / meer toegespitst nemen..

Interessant! Dezelfde schrijver heeft een boek "sterkteleer" dat in de top 5 op bol.com staat, en die ook een inleiding in de mechanica claimt te zijn, misschien een nieuwe benadering van dezelfde schrijver?


Mechanica is een voorloper van het boek sterkteleer, sterkteleer is niet zozeer een nieuwe benadering maar een opvolging erop.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Wat ik doe, is ontwerpen en beginnen, materialen zoeken. Er is ook errugg veel op internet te vinden. Wat vind je nu leuker bouwen / timmeren of een hele studie bouwkunde. Als je een plan hebt is het ook leuker, concreter en praktisch om daar in te duiken. Mischien heb je wel kennisen of mensen in je netwerk die je kunnen helpen. Voor mij is het al een hele studie om al het bouwvakkers jargon te doorgronden. succes

een klein begin
http://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Bedankt voor de tips iedereen! Is die Jellema serie echt 1000 euro :eek: Mijn interesse komt misschien net zoveel van nieuwsgierigheid als van pragmatiek. Als ik zo'n tabel zie dan wil ik gewoon weten hoe ze bij de waarden in die tabel zijn gekomen. Als ik op youtube of netflix mooie bouwsels zie van bijzondere materialen, dan wil ik weten hoe je berekent wanneer iets veilig is. Bijvoorbeeld dat huis dat ze helemaal met Structural Insulating Panels hebben gebouwd, of dat dak van massief houten panelen (dus zonder gordingen), of gebouwen van vier verdiepingen zonder beton, maar met glulam balken en pilaren. Ik heb inmiddels wel genoeg CrazyFramer gezien om te weten hoe je een huis bouwt op de conventionele manier, maar bijvoorbeeld niet hoe ze bedacht hebben hoe de betonnen fundering er uit moet zien.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
http://wiki.bk.tudelft.nl/bk-wiki/Dictaten

Op de bovenstaande link is van alles te vinden
studie boeken zijn duur maar met een beetje zoeken vind je vaak wel een pdf van op het web.

diktaten van het tu zijn over het algemeen behoorlijk informatief en beginnen anders dan constructie boeken meestal met een vrij laagdrempelige introductie
(omdat de studenten ook vers van het vwo komen met nog 0 technische kennis

als je hout zoek google dan ens op timber engineering ik heb nog nooit een nederlands constructie boek voor het berekenen van houtconstructies gezien
mocht iemand er een kennen hou ik me aanbevolen
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik kan je inderdaad de Jellema's aanraden (heb gelukkig een broertje dat bouwkunde studeerde, maar onze universiteitsbibliotheek heeft ze ook. Voor het overige kom ik met VWO natuurkunde, een hoop logisch denken, overspanningstabellen en gewoon vragen aan een bouwkundige een heel eind.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Je hoeft niet meteen de hele reeks van Jellema aan te schaffen. Begin gewoon met een interessant deel. Een bewaarde zoekopdracht op marktplaats werkt ook erg goed, als je al weet wat je wilt hebben.

Kijk ook eens op de site van Joost de Vree.

Ik denk dat ik een groot deel van mijn boeken ga opruimen. De basis constructieleer zal daar ook bij zitten. Stuur anders een pb als je interesse hebt. Ik lees het forum niet heel frequent.
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Het zelf ontwerpen van een schuur is leuk. Alleen, de fijne kneepjes van de constructie beheersen is maar een deel van wat je moet kunnen om een goed bruikbaar en redelijk duurzaam ontwerp te maken. Het op de juiste wijze isoleren tegen koude (winter) en warmte (zomer) is echt een complexe materie. Ook vocht is een aspect, zowel als water dat van boven of uit de grond komt, en als damp die onzichtbaar is. Als mensen zweten zie je dat maar ook zonder zweet produceert een mens "damp". Deze zaken hangen vaak samen.

Helaas weet ik geen boeken of leesbare informatie zoals je vraagt. In de bouw is praktijk ervaring nog steeds heel belangrijk om de juiste beslissingen te nemen. Mijn opleiding is HTS bouwkunde en daarna de academie van bouwkunst. Was werkzaam in de bouwvoorbereiding, zowel in het ontwerp als de techniek.

Ik lees graag hoe het verder met je gaat.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
De website van Joost de Vree heb ik al meermalig gebruikt tijdens mijn renovatie, wat een kennis heeft die man verzameld op zijn website. Soms alleen al handig omdat ik niet de Nederlandse benaming wist van dingen die ik in engelse bronnen leerde.

Die dictaten van de TU Delft zien er interessant uit, misschien dat ik begin met daar een deukje in te maken zo nu en dan. Bedankt voor je aanbod Bijtel! als ik een beetje verder kom in die dictaten en ik vind het nog steeds interessant dan maak ik misschien gebruik van je aanbod :)

Je hebt helemaal gelijk ilex, daarom vond ik het ook interessant om te zien dat er zo'n Jellema reeks boeken is met zoveel verschillende onderwerpen die allemaal met de bouw te maken hebben, en toen schrok ik een beetje van de prijs ;)
 

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Tinco, interessant, hou je ons op de hoogte van je vorderingen en waar je bruikbare informatie vindt? Met foto’s van je constructies natuurlijk!
 

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
Loop zelf ook al een tijdje met idee rond om iets te gaan bouwen. Het lijkt me wel leuk om een cursus te gaan doen, maar veel daarvan vereisen meerdere dagen inzet en kosten een hoop hout. Recent kwam ik dit echter tegen:
http://beqwaam.nl/workshop-veranda-bouwen/
Is danwek op schaal bouwen, maar heb het idee dat ze wel de kneepjes van het vak uitleggen. Misschien heb je daar iets aan en het is nog prima betaalbaar ook.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.