Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Hoe leer ik de fijne kneepjes van constructie?

Zo nu en dan zie ik hier feedback langs komen op ontwerpen van schuren en andere constructieve houtbouwwerken wat mij de impressie geeft dat hier zeker een aantal mensen technisch geschoold zijn. Kan iemand misschien boeken of andere bronnen van informatie aanraden om op het gebied van constructie wat expertise op te doen?

Basically zou ik zelf een schuur willen kunnen ontwerpen, of misschien een vakantiehuis. Natuurlijk ga ik mezelf geen ingenieursdiploma toekennen, dus als ik iets groots zou ontwerpen zou ik het laten inspecteren door een ingenieur, maar dan zou ik het cool vinden als ik het zo goed heb gedaan dat hij het goedkeurt. Ik heb een technische achtergrond, alleen niet in de bouw, dus een beetje geavanceerd rekenen zou ik ook zeker wel willen kunnen. Bijvoorbeeld hoe dik een balk moet zijn, welke afstand, hoe dik de fundering, hoe diep de heipalen, hoeveel wind een gebouw vangt en hoe je daar rekening mee houd.

Een schoolboek, of een paar boeken van de eerste paar jaar van een ingenieursopleiding zou ik bijvoorbeeld leuk vinden!

https://www.bol.com/nl/p/mechanica-v...1004002606779/

Deze heb ik misschien wel 10 jaar geleden gekocht, en heb toen een paar opgaven gemaakt.
    Het is een heel leerzaam boek, met mooie illustraties.
    Zelfs zonder de opgaven te maken, geeft het al een goed beeld hoe krachten werken.
    Groeten, Raymond

Interessant! Dezelfde schrijver heeft een boek "sterkteleer" dat in de top 5 op bol.com staat, en die ook een inleiding in de mechanica claimt te zijn, misschien een nieuwe benadering van dezelfde schrijver?

https://www.bol.com/nl/p/sterkteleer...6.ProductTitle

Met alle respect je kan beter op zoek gaan naar wat basis vuistregels en afmeting tabellen.
    en daarmee je ontwerp maken (architecten werken ook op die manier)

voor het daadwerkelijk berekenen van afmetingen is het bovengenoemde boek slechts het allereerste begin dat is hoofdzakelijk gericht op mechanica.
    voor het bepalen van afmetingen heb je dat uiteraadt nodig maar het is slechts het begin.

voor de afmetingen heb je materiaal gericht boeken nodig zoals over spannend staal voor staalconstructie,
    de serie van vis en sagel voor betonconstructie
    en uiteraadt de NEN-EN -199x normenserie

voor hout weet ik geen boeken voor je het tu heeft goede dictaten ik heb er nog wel ergens 1 leggen
    de wat ingewikkeldere constructies handmatig berekenen volgens de actuele voorschriften is vrijwel niet meer te doen.

ik heb zonder bouwkundige achtergrond heb Hbo IT gedaan) maar met een dosis gezond verstand en wat hulp uit oldskool timberframing boeken een terrasoverkapping gebouwd en die staat na 5 jaar nog prima overeind. Daar heb je echt geen complete bouwkundige materiaalleer/krachten studies voor nodig .

De voorgenoemde boeken statica en sterkteleer (en dynamica) zijn voor mij verplichte lesstof geweest als autotechnisch ingenieur aan de HTS. Het geeft absoluut een goede kennis en formules, maar je moet ze weten toe te passen met alle uitzonderingen van dien. Ik ben van mening dat met veel discipline de stof zelf tot je te nemen is (maken van sommen etc) maar ik zou als beginner wellicht iets simpeler / meer toegespitst nemen..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tinco Bekijk Berichten
    Interessant! Dezelfde schrijver heeft een boek "sterkteleer" dat in de top 5 op bol.com staat, en die ook een inleiding in de mechanica claimt te zijn, misschien een nieuwe benadering van dezelfde schrijver?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tinco Bekijk Berichten

Mechanica is een voorloper van het boek sterkteleer, sterkteleer is niet zozeer een nieuwe benadering maar een opvolging erop.

Een serie van jellema bouwkunde gaat zeker alle informatie bevatten https://www.google.com/url?sa=t&sour...NqdVy3e2SW5BZ3
    Ookal denk ik dat deze ook een goede steun gaat geven https://www.google.com/url?sa=t&sour...P2pMgzhInV3yF9

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Wat ik doe, is ontwerpen en beginnen, materialen zoeken. Er is ook errugg veel op internet te vinden. Wat vind je nu leuker bouwen / timmeren of een hele studie bouwkunde. Als je een plan hebt is het ook leuker, concreter en praktisch om daar in te duiken. Mischien heb je wel kennisen of mensen in je netwerk die je kunnen helpen. Voor mij is het al een hele studie om al het bouwvakkers jargon te doorgronden. succes

een klein begin
    http://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif

Bedankt voor de tips iedereen! Is die Jellema serie echt 1000 euro Mijn interesse komt misschien net zoveel van nieuwsgierigheid als van pragmatiek. Als ik zo'n tabel zie dan wil ik gewoon weten hoe ze bij de waarden in die tabel zijn gekomen. Als ik op youtube of netflix mooie bouwsels zie van bijzondere materialen, dan wil ik weten hoe je berekent wanneer iets veilig is. Bijvoorbeeld dat huis dat ze helemaal met Structural Insulating Panels hebben gebouwd, of dat dak van massief houten panelen (dus zonder gordingen), of gebouwen van vier verdiepingen zonder beton, maar met glulam balken en pilaren. Ik heb inmiddels wel genoeg CrazyFramer gezien om te weten hoe je een huis bouwt op de conventionele manier, maar bijvoorbeeld niet hoe ze bedacht hebben hoe de betonnen fundering er uit moet zien.

http://wiki.bk.tudelft.nl/bk-wiki/Dictaten

Op de bovenstaande link is van alles te vinden
    studie boeken zijn duur maar met een beetje zoeken vind je vaak wel een pdf van op het web.

diktaten van het tu zijn over het algemeen behoorlijk informatief en beginnen anders dan constructie boeken meestal met een vrij laagdrempelige introductie
    (omdat de studenten ook vers van het vwo komen met nog 0 technische kennis

als je hout zoek google dan ens op timber engineering ik heb nog nooit een nederlands constructie boek voor het berekenen van houtconstructies gezien
    mocht iemand er een kennen hou ik me aanbevolen

Forum Rechten