18mm eiken verlijmen

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Ik heb vanmiddag een partijtje ontzettend mooi eiken gekocht om een rafel van te gaan maken :cool:
Nou is het probleem dat het maar 18mm dik is, dus wat te dun als blad.

Nou zat ik te denken het op een paneel te verlijmen (zoals parket) en het dan langs de randen op te dikken.
Ik ben me bewust van het feit dat je indien je aan 1 zijde iets plakt je ook een tegenzijde moet beplakken, maar zou hier niks op te vinden zijn? Het was namelijk best prijzig :?

Bijvoorbeeld het blad onderling verlijmen maar dan op een ondergrond schroeven ofzo?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Volgens mij is het zo dat als je 2 dezelfde diktes op elkaar plakt dat je het dan niet de tegenzijde hoeft te beplakken. Maar dat weet ik niet heel zeker.

Kan je anders niet de planken 18 mm dik maken, een constructie eronder zodat het niet doorhangt en dan de zijkanten opdikken?
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Je zou de planken (houtdraad in gelijke richting) op elkaar kunnen lijmen tot een blad van 36 mm dik.

Maar je kan de delen ook tegen elkaar maken, en een construktie daaronder maken.
wel moet je hierbij zorgen dat je het hout de ruimte en mogelijkheid geeft om te werken.

Massief eikenhout verlijmen op plaatmateriaal gaat niet. je kan er garantie op geven dat het krom gaat staan en of scheuren.

Het hout opdikken aan de rand, met de houtdraad in de gelijke richting gaat wel goed.

verdere mogelijkheden zijn afhankelijk van het ontwerp.
 

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
Hubert,

Ik heb een mand of wat geleden voor hetzelfde probleen gestaan. Een plaat multiplex beplakken met 15 mm dik eiken. Toen ook aan het forum gevraagd of dit slim zou zijn. Nee dus, niet enkelzijdig beplakken. Omdat ik nogal wat eikenhout heb liggen toen gekozen om dubbelzijdig de plaat te beplakken. Geen problemen met krom trekken. Maar wel traden er krimp scheurtjes op. Die zijn inmiddels dicht geplamuurd met vloeibaar hout en het blad ziet er puik uit. Als je de plaat dubbelzijdig wil beplakken maar problemen hebt met de hoge prijs van eiken. Ik heb aardig wat liggen, kwaliteit 1 Bis. Over de prijs worden we het wel eens. Stuur maar een pb als je interesse hebt.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Bij veel tafels zie je een strookje hout haaks op het blad zitten.
Dit geeft stevigheid (doorbuigen wordt minder) en je kunt het bijv. met een losse veer goed vastlijmen. Als het hout v/d zelfde partij is (lees zelfde vochtgehalte) zou het goed moeten gaan.
gandel
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Als je 36 mm voldoende vindt, dan kun je volstaan met opdikken van de randen(wel lijmen) en een paar latten met sleuven geschroefd (niet lijmen!) aan de onderkant van het blad.
Bij het opdikken de draadrichting gelijk houden, anders trekt de boel krom.

Kor
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
gandel69 zei:
Bij veel tafels zie je een strookje hout haaks op het blad zitten.
Dit geeft stevigheid (doorbuigen wordt minder) en je kunt het bijv. met een losse veer goed vastlijmen. Als het hout v/d zelfde partij is (lees zelfde vochtgehalte) zou het goed moeten gaan.
gandel

Nee, dit gaat niet met massief hout, alleen met gefineerde bladen.
en of het hout van de zelfde partij is doet niet terzake.
het gaat er om dat eiken hout alleen in de breedte / dikte werkt en niet in de lengte richting.
en je moet dit werken in je ontwerp / constructie mogelijk maken, want tegen houden kun je het niet.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
pjerdulac zei:
Hubert,

Ik heb een mand of wat geleden voor hetzelfde probleen gestaan. Een plaat multiplex beplakken met 15 mm dik eiken. Toen ook aan het forum gevraagd of dit slim zou zijn. Nee dus, niet enkelzijdig beplakken. Omdat ik nogal wat eikenhout heb liggen toen gekozen om dubbelzijdig de plaat te beplakken. Geen problemen met krom trekken. Maar wel traden er krimp scheurtjes op. Die zijn inmiddels dicht geplamuurd met vloeibaar hout en het blad ziet er puik uit. Als je de plaat dubbelzijdig wil beplakken maar problemen hebt met de hoge prijs van eiken. Ik heb aardig wat liggen, kwaliteit 1 Bis. Over de prijs worden we het wel eens. Stuur maar een pb als je interesse hebt.

De krimp scheuren komen doordat het plaatmateriaal maatvast is, en het eikenhout wordt
groter en kleiner door het werken, zodra het eiken krimpt en deze vast zit (gelijmt) aan plaatmateriaal kan het eiken alleen maar kapot (lees scheuren).
Daarom moet je in je ontwerp / constructie altijd zorgen dat het hout kan werken.

overigens gaat dit ook op voor Corian, als je een keer een keukenblad of iets dergelijks wilt maken, hou er zeker rekening mee.
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Het eenzijdig verlijmen op een paneel is inderdaad geen optie dat weet ik, maar....

De planken onderling verlijmen met een groef en messing (reeds aanwezig) en dan latten (of metalen stroken) er onder schroeven in de breedte.
De tafel wordt 1.5x1.5m, de latten zijn 10 cm werkend, en komt op een vierkante sokkel van ca. 60x60cm

Je krijgt dan qua bouw ongeveer hetzelfde als onderstaande tafel
(de inmiddels wel bekende tafel van Rivieramaison :lol: )

131990tafel.jpg
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Hubert. zei:
Het eenzijdig verlijmen op een paneel is inderdaad geen optie dat weet ik, maar....

De planken onderling verlijmen met een groef en messing (reeds aanwezig) en dan latten (of metalen stroken) er onder schroeven in de breedte.
De tafel wordt 1.5x1.5m, de latten zijn 10 cm werkend, en komt op een vierkante sokkel van ca. 60x60cm

Je krijgt dan qua bouw ongeveer hetzelfde als onderstaande tafel
(de inmiddels wel bekende tafel van Rivieramaison :lol: )

Zoals je hier omschrijft is een goede manier, wel bij het vastschroeven slobgaten toe passen zodat het hout wat (in de breedte) kan werken.
want een 1500 mm breed blad, moet wel de ruimte (10 a 15 mm) hebben om te werken.
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Beste Hubert,

Ik heb vorig jaar ook een tafel gemaakt en deze rondom aan de onderkant opgedikt om het dikker te laten lijken.
Dit hoeft geen probleem op te leveren zolang je maar geen hout kruislings op elkaar lijmt.
Dit wil zeggen: op kop van het blad kijk je tegen kops hout, lijm hieronder dan ook kops hout.
Je kunt het beste eerst je hout verlijmen zodat je een blad krijgt wat rondom bv. 10cm te groot is.
Zaag nu langs alle kanten een strook van 9cm er af.
Je hebt nu 2 stroken langs hout en 2 stroken kops hout.
deze gebruik je om je blad op te dikken.
Wanneer je lijm hard is zaag je rondom je blad nog een keer zuiver.
Zorg wel dat je blad op het onderstel gemonteerd word dat het in de lengte en breedte kan werken doormiddel van bv. sleufgaten.
Hier nog een voorbeeld van mijn tafel misschien dat je er wat aan hebt.
http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=10&t=2584

Suc6 ermee
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Ik heb twee jaar geleden ook iets dergelijks gedana.

Van een massief eiken vloer had ik nog wat planken over en daarnaast de behoefte aan een werkblad.

Ik heb de planken met de krimpsleuven op elkaar gelijmd dmv constructielijm en een massa houtklemmen. Die klemmen heb ik vanuit het midden opgezet naar de uiteindes toe.

Vervolgens de boel lekker laten drogen en daarna alles strak laten zagen en beide kanten 1 maal door de vandikte bank getrokken.

Daarna de planken van 40 mm koud tegen elkaar gelijmd waarbij ik de mazzel had dat ik een hydraulische pers kon gebruiken speciaal voor panelen. Omdat het paneel als werkblad moest komen in een smalle kamer had ik maar 1 zicht zijkant. Daar is een massieve plank van 40 mm opgekomen zodat je niet kunt zien dat het dunner spul is.

Tegen de muren heb ik toen een lijst gemaakt met 3x de hoogte van de paneel dikte + 2 cm.

Die 2 cm is de lat waar het spul op ligt en boven het blad steekt dus 8 cm uit voorzien van een freesrandje van een duvelsfrees.

Blad is alleen aan de boven kant in de schellak gezet. Blad zit echt strak tegen de omlijsting aan en mocht ik het willen verwijderen ben ik bang dat er paarde kracht nodig is om het eruit te trekken.

na 2 jaar is er werkelijk nergens ook maar 1 naad zichtbaar.

Enige dat ik ws binnen kort moet doen is het opnieuw van een laag schellak voorzien aangezien je goed ziet wara mijn hand steeds met de muis op het blad zit.

Ik meen dat schellak eenvoudig te verwijderen is dus dat is niet zo'n probleem.
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
ben de eettafel aan het maken en heb de de moeilijke manier van verlijmen genomen :x .
eenmaal begonnen kun je niet meer terug, het komt goed maar het blijft een k#tklus en duurt 3x zo lang.

004.jpg


007.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.