Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14
  1. #1
    Senior Member
    Ingeschreven
    May 2008
    Locatie
    Krimpenerwaard
    Berichten
    323

    18mm eiken verlijmen

    Ik heb vanmiddag een partijtje ontzettend mooi eiken gekocht om een rafel van te gaan maken 8-)
    Nou is het probleem dat het maar 18mm dik is, dus wat te dun als blad.

    Nou zat ik te denken het op een paneel te verlijmen (zoals parket) en het dan langs de randen op te dikken.
    Ik ben me bewust van het feit dat je indien je aan 1 zijde iets plakt je ook een tegenzijde moet beplakken, maar zou hier niks op te vinden zijn? Het was namelijk best prijzig :?

    Bijvoorbeeld het blad onderling verlijmen maar dan op een ondergrond schroeven ofzo?

  2. #2

    Re: 18mm eiken verlijmen

    Volgens mij is het zo dat als je 2 dezelfde diktes op elkaar plakt dat je het dan niet de tegenzijde hoeft te beplakken. Maar dat weet ik niet heel zeker.

    Kan je anders niet de planken 18 mm dik maken, een constructie eronder zodat het niet doorhangt en dan de zijkanten opdikken?

  3. #3

    Re: 18mm eiken verlijmen

    Je zou de planken (houtdraad in gelijke richting) op elkaar kunnen lijmen tot een blad van 36 mm dik.

    Maar je kan de delen ook tegen elkaar maken, en een construktie daaronder maken.
    wel moet je hierbij zorgen dat je het hout de ruimte en mogelijkheid geeft om te werken.

    Massief eikenhout verlijmen op plaatmateriaal gaat niet. je kan er garantie op geven dat het krom gaat staan en of scheuren.

    Het hout opdikken aan de rand, met de houtdraad in de gelijke richting gaat wel goed.

    verdere mogelijkheden zijn afhankelijk van het ontwerp.

  4. #4

    Re: 18mm eiken verlijmen

    Hubert,

    Ik heb een mand of wat geleden voor hetzelfde probleen gestaan. Een plaat multiplex beplakken met 15 mm dik eiken. Toen ook aan het forum gevraagd of dit slim zou zijn. Nee dus, niet enkelzijdig beplakken. Omdat ik nogal wat eikenhout heb liggen toen gekozen om dubbelzijdig de plaat te beplakken. Geen problemen met krom trekken. Maar wel traden er krimp scheurtjes op. Die zijn inmiddels dicht geplamuurd met vloeibaar hout en het blad ziet er puik uit. Als je de plaat dubbelzijdig wil beplakken maar problemen hebt met de hoge prijs van eiken. Ik heb aardig wat liggen, kwaliteit 1 Bis. Over de prijs worden we het wel eens. Stuur maar een pb als je interesse hebt.

  5. #5

    Re: 18mm eiken verlijmen

    Bij veel tafels zie je een strookje hout haaks op het blad zitten.
    Dit geeft stevigheid (doorbuigen wordt minder) en je kunt het bijv. met een losse veer goed vastlijmen. Als het hout v/d zelfde partij is (lees zelfde vochtgehalte) zou het goed moeten gaan.
    gandel

  6. #6

    Re: 18mm eiken verlijmen

    Als je 36 mm voldoende vindt, dan kun je volstaan met opdikken van de randen(wel lijmen) en een paar latten met sleuven geschroefd (niet lijmen!) aan de onderkant van het blad.
    Bij het opdikken de draadrichting gelijk houden, anders trekt de boel krom.

    Kor

  7. #7

    Re: 18mm eiken verlijmen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gandel69
    Bij veel tafels zie je een strookje hout haaks op het blad zitten.
    Dit geeft stevigheid (doorbuigen wordt minder) en je kunt het bijv. met een losse veer goed vastlijmen. Als het hout v/d zelfde partij is (lees zelfde vochtgehalte) zou het goed moeten gaan.
    gandel
    Nee, dit gaat niet met massief hout, alleen met gefineerde bladen.
    en of het hout van de zelfde partij is doet niet terzake.
    het gaat er om dat eiken hout alleen in de breedte / dikte werkt en niet in de lengte richting.
    en je moet dit werken in je ontwerp / constructie mogelijk maken, want tegen houden kun je het niet.

  8. #8

    Re: 18mm eiken verlijmen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pjerdulac
    Hubert,

    Ik heb een mand of wat geleden voor hetzelfde probleen gestaan. Een plaat multiplex beplakken met 15 mm dik eiken. Toen ook aan het forum gevraagd of dit slim zou zijn. Nee dus, niet enkelzijdig beplakken. Omdat ik nogal wat eikenhout heb liggen toen gekozen om dubbelzijdig de plaat te beplakken. Geen problemen met krom trekken. Maar wel traden er krimp scheurtjes op. Die zijn inmiddels dicht geplamuurd met vloeibaar hout en het blad ziet er puik uit. Als je de plaat dubbelzijdig wil beplakken maar problemen hebt met de hoge prijs van eiken. Ik heb aardig wat liggen, kwaliteit 1 Bis. Over de prijs worden we het wel eens. Stuur maar een pb als je interesse hebt.
    De krimp scheuren komen doordat het plaatmateriaal maatvast is, en het eikenhout wordt
    groter en kleiner door het werken, zodra het eiken krimpt en deze vast zit (gelijmt) aan plaatmateriaal kan het eiken alleen maar kapot (lees scheuren).
    Daarom moet je in je ontwerp / constructie altijd zorgen dat het hout kan werken.

    overigens gaat dit ook op voor Corian, als je een keer een keukenblad of iets dergelijks wilt maken, hou er zeker rekening mee.

  9. #9
    Senior Member
    Ingeschreven
    May 2008
    Locatie
    Krimpenerwaard
    Berichten
    323

    Re: 18mm eiken verlijmen

    Het eenzijdig verlijmen op een paneel is inderdaad geen optie dat weet ik, maar....

    De planken onderling verlijmen met een groef en messing (reeds aanwezig) en dan latten (of metalen stroken) er onder schroeven in de breedte.
    De tafel wordt 1.5x1.5m, de latten zijn 10 cm werkend, en komt op een vierkante sokkel van ca. 60x60cm

    Je krijgt dan qua bouw ongeveer hetzelfde als onderstaande tafel
    (de inmiddels wel bekende tafel van Rivieramaison :lol: )


  10. #10

    Re: 18mm eiken verlijmen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hubert.
    Het eenzijdig verlijmen op een paneel is inderdaad geen optie dat weet ik, maar....

    De planken onderling verlijmen met een groef en messing (reeds aanwezig) en dan latten (of metalen stroken) er onder schroeven in de breedte.
    De tafel wordt 1.5x1.5m, de latten zijn 10 cm werkend, en komt op een vierkante sokkel van ca. 60x60cm

    Je krijgt dan qua bouw ongeveer hetzelfde als onderstaande tafel
    (de inmiddels wel bekende tafel van Rivieramaison :lol: )
    Zoals je hier omschrijft is een goede manier, wel bij het vastschroeven slobgaten toe passen zodat het hout wat (in de breedte) kan werken.
    want een 1500 mm breed blad, moet wel de ruimte (10 a 15 mm) hebben om te werken.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top