Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 17 van de 17
    Allemaal waar.... en of het het waard is zal altijd een persoonlijke afweging zijn. Een mooie uitgave is het zeker, en in NL is er weinig beters en mooiers te vinden.

Ik zie alleen in de praktijk dat 80+% van het houtvademecum een "droge" beschrijving is van eigenschappen van 250 houtsoorten waarvan bijna niemand met 90+% ook echt zal werken. Informatief zeker, maar dat is bijvoorbeeld de site van de AF.nl ook al voor de basiseigenschappen van de houtsoorten die nog verhandeld worden. En voor wat meer diepte zijn er voldoende andere betrouwbare andere site zoals houtinfo (ook van het Centrum Hout).

Voor mij persoonlijk is de prijs vs de toegevoegde waarrde veel te hoog, maar er zijn zo te lezen veel anderen die er wel de toegevoegde waarde uithalen en dat is mooi want dan blijven dit soort uitgaves verzekerd van een afname. Voor deze nieuwe versie uitkwam was er een langere periode dat er niets meer nieuw beschikbaar was en de prijzen van de bestaande copiën waren redelijk bizar.

Maar bijvoorbeeld een boek als "Cut & Dried" van Richard Jones heeft voor mij meer waarde omdat omdat de focus daar ligt op de eigenschappen van hout zonder een encyclopedie te willen zijn.

Hier een excerpt/kort stukje uit het boek, van op het forum waar de auteur ook actief is:

https://lostartpress.files.wordpress...ed_excerpt.pdf

(Toen hij pas uit kwam ook al een aantal keer getwijfeld over het vademecum, toch maar besteld nu )

Member
    Ingeschreven
    Aug 2016
    Zijn prijs waard? Ik kan niet zeggen dat ik superenthousiast was als ik hem doornam, maar goed, ik heb hem ook niet teruggestuurd Ik dacht inderdaad dat het handiger zou zijn dan opzoekwerk te verrichten, maar zoals GH1 schreef: meestal werk je toch met X dezelfde houtsoorten... Het laatste deel ben ik nog aan het lezen, maar voor de rest heb ik hem niet meer opengedaan.

LostArt is ook een wat duurdere uitgever, al zijn die boeken het voor mij 100% waard zowel inhoudelijk als qua vorm. Maar je moet natuurlijk appels met appels vergelijken: er zijn maar weinig echte 'houtencyclopedieën', laat staan in het Nederlands, dus het vademecum is het enige in zijn soort als je daarnaar op zoek bent.

Zeggen dat internet gratis is, klopt wel niet natuurlijk... je hebt er tenslotte een apparaat voor nodig (pc, laptop, tablet of smartphone) en internet-toegang via een provider.

Maar goed, voor zoveel kennis vind ik de prijs van het boek best meevallen. Zeker omdat ook niet elke houtbewerker in NL en BE goed is met de engelse taal bvb.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    IMG_1524.jpg
    Deze heb ik laatst uit mijn vaders bibliotheek gejat, Heel oud en erg veel informatie. ik ben eerder geneigd om voor specifike informatie het www te raadplegen.
    Kent iemand dit ?
    Elke les begint met een grappig spreukje !
    Laatst gewijzigd door Blom3dd; 07-01-19 om 18:46.

Zelf ben ik een voorstaander van boeken, heb een redelijk grote collectie (dikwijls oude) uitgaven over diverse onderwerpen, meest bouw, machines en scheepvaart gerelateerd.

Een hele wand vol
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6ceb.jpg

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Zelf ben ik een voorstaander van boeken, heb een redelijk grote collectie (dikwijls oude) uitgaven over diverse onderwerpen, meest bouw, machines en scheepvaart gerelateerd.
    +1 voor boeken. Op het internet is de informatie vaak erg versnipperd en ook nog vaak erg subjectief. Op Youtube zit er ook veel kaf tussen het koren. Een goed boek heeft de informatie compact gebundeld.

Forum Rechten