DE vernieuwde "bijbel" voor de houtbewerker!

tuoh

Oud hout
Vandaag de nieuwste versie van het vertrouwde "Houtvademecum" binnen gekregen, ondertussen versie 11.

Was al zeer goed, maar deze versie is flink uitgebreid, een stuk groter en dikker, en volledig vernieuwd. Absolute top voor wie alles wil weten over de grondstof hout.
832 bladzijden actuele informatie, alles over hout, soorten (meer dan 250 stuks), drogen, verwerken, lijmen, toepassingen, regelgeving, etc....
Als investering in je werk of hobby, veel beter dan de zoveelste Festool of Mafell.

Oud en nieuw naast elkaar.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6cea.jpg

Je krijgt waar voor je geld.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6ce7.jpg

Tabellen in een nieuw jasje.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6ce9.jpg

Houtbeschrijvingen + duidelijke foto's, inclusief eentje van het kops hout.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6ce0.jpg

Technische beschrijvingen van ondermeer de verschillende lijmsoorten en hun toepassingen.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6cdd.jpg

Duidelijk register voor het snel zoeken van een houtsoort.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6cdc.jpg

Kan maar één tip geven, zo snel mogelijk naar de boekhandel:p
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Tja.... niet dat ik het geen prachtig referentie materiaal vindt hoor, en de laatste versie is nog fraaier. Maar ik heb er nooit zoveel van waarde ingezien.

De informatie die erin staat is voor 80-90% ook met 5 minuten zoeken te vinden. En in de praktijk werken de meesten met een paar houtsoorten, zelfs professioneel moet je goed zoeken naar mensen die met meer dan 10-20 soorten op een enigszins reguliere basis werken. De handel uitgezonderd....

Maar het is zeker een mooie aanwinst voor de boekenkast, alleen bij mij komt ie er eigenlijk zelden tot nooit uit.
 
Laatst bewerkt:

flytox

Actieve deelnemer
31 aug 2016
67
0
Oost-Vlaanderen (BE)
[...] De informatie die erin staat is voor 80-90% ook met 5 minuten zoeken te vinden. En in de praktijk werken de meesten met een paar houtsoorten, zelfs professioneel moet je goed zoeken naar mensen die met meer dan 10-20 soorten op een enigszins reguliere basis werken. De handel uitgezonderd.... Maar het is zeker een mooie aanwinst voor de boekenkast, alleen bij mij komt ie er eigenlijk zelden tot nooit uit.

Yup, idem hier - voorlopig toch. Ik vind meestal wat ik zoek op het internet. Niet echt spijt van mijn aankoop als naslagwerk, maar toch: het boek is heel prijzig voor wat ik er uit haal (vergeleken met andere boeken, niet met werktuigen).

Het laatste deel 'Basiskennis hout' is wel superinteressant; een aantal zaken had ik nog niet elders gelezen.
 

tuoh

Oud hout
Dus toch zijn geld waard? ;) Alle fouten die je nu in de toekomst niet meer gaat maken zijn zuivere winst.

Alhoewel ik ook het nodige onderzoek pleeg via Google en consorten vind ik een goed naslagwerk toch altijd nog preferent.
Alles gebundeld in een mooie uitgave geeft (lees) plezier voor jaren.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Helemaal mee eens André :). Ik heb al op de ambachtschool de eerste versie van het vademecum gekocht, was toen geloof ik ook al een “rib uit mijn lijf”:rolleyes: Het was de derde druk van de eerste versie, de eerste druk was van 1955. Enkele jaren geleden heb ik de 10e versie gekocht, welke enorm was uitgebreid t.o.v. de eerste versie die ik rond 1967 kocht. Waardevol boek om zo af en toe antwoorden op vragen te krijgen.

Fons

03145EF5-088A-49CA-9FC9-A6D31A985F01.jpg

8E1288ED-755C-4D3B-821F-F9327943475F.jpg
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Op internet kun je inderdaad zo’n beetje alles vinden wat je nodig hebt. En ook best vlot.

Er zijn wat mij betreft sowieso twee voordelen aan dit soort naslagwerken die ik meerwaarde vind hebben vergeleken met internet.

Op internet moet je altijd zelf op zoek. Soms kan een boek, een cursus, een uitleg en zo voort, je inzichten verschaffen waar je nog geen weet van had. Daar moet je op internet dan ‘bij toeval’ tegenaan lopen.

En YouTube, maar ook sommige fora of websites, kunnen je ook op het verkeerde been zetten omdat informatie niet altijd klopt. Of er zijn te veel verschillende meningen waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. Bij dit boek mag je er van uitgaan dat de inhoud juist is.

Kortom, ik vind het een prijzig boek maar het is wel een bundeltje kennis en naslag waarvan je zeker weet dat het klopt. Daarnaast lijkt de info in dit boek me niet zo aan verandering onderhevig waardoor je ook nog eens lang plezier van het boek hebt.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Allemaal waar.... en of het het waard is zal altijd een persoonlijke afweging zijn. Een mooie uitgave is het zeker, en in NL is er weinig beters en mooiers te vinden.

Ik zie alleen in de praktijk dat 80+% van het houtvademecum een "droge" beschrijving is van eigenschappen van 250 houtsoorten waarvan bijna niemand met 90+% ook echt zal werken. Informatief zeker, maar dat is bijvoorbeeld de site van de AF.nl ook al voor de basiseigenschappen van de houtsoorten die nog verhandeld worden. En voor wat meer diepte zijn er voldoende andere betrouwbare andere site zoals houtinfo (ook van het Centrum Hout).

Voor mij persoonlijk is de prijs vs de toegevoegde waarrde veel te hoog, maar er zijn zo te lezen veel anderen die er wel de toegevoegde waarde uithalen en dat is mooi want dan blijven dit soort uitgaves verzekerd van een afname. Voor deze nieuwe versie uitkwam was er een langere periode dat er niets meer nieuw beschikbaar was en de prijzen van de bestaande copiën waren redelijk bizar.

Maar bijvoorbeeld een boek als "Cut & Dried" van Richard Jones heeft voor mij meer waarde omdat omdat de focus daar ligt op de eigenschappen van hout zonder een encyclopedie te willen zijn.
 

flytox

Actieve deelnemer
31 aug 2016
67
0
Oost-Vlaanderen (BE)
Zijn prijs waard? Ik kan niet zeggen dat ik superenthousiast was als ik hem doornam, maar goed, ik heb hem ook niet teruggestuurd :) Ik dacht inderdaad dat het handiger zou zijn dan opzoekwerk te verrichten, maar zoals GH1 schreef: meestal werk je toch met X dezelfde houtsoorten... Het laatste deel ben ik nog aan het lezen, maar voor de rest heb ik hem niet meer opengedaan.

LostArt is ook een wat duurdere uitgever, al zijn die boeken het voor mij 100% waard zowel inhoudelijk als qua vorm. Maar je moet natuurlijk appels met appels vergelijken: er zijn maar weinig echte 'houtencyclopedieën', laat staan in het Nederlands, dus het vademecum is het enige in zijn soort als je daarnaar op zoek bent.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Zeggen dat internet gratis is, klopt wel niet natuurlijk... je hebt er tenslotte een apparaat voor nodig (pc, laptop, tablet of smartphone) en internet-toegang via een provider.

Maar goed, voor zoveel kennis vind ik de prijs van het boek best meevallen. Zeker omdat ook niet elke houtbewerker in NL en BE goed is met de engelse taal bvb.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
IMG_1524.jpg
Deze heb ik laatst uit mijn vaders bibliotheek gejat, Heel oud en erg veel informatie. ik ben eerder geneigd om voor specifike informatie het www te raadplegen.
Kent iemand dit ?
Elke les begint met een grappig spreukje !
 
Laatst bewerkt:

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Zelf ben ik een voorstaander van boeken, heb een redelijk grote collectie (dikwijls oude) uitgaven over diverse onderwerpen, meest bouw, machines en scheepvaart gerelateerd.

+1 voor boeken. Op het internet is de informatie vaak erg versnipperd en ook nog vaak erg subjectief. Op Youtube zit er ook veel kaf tussen het koren. Een goed boek heeft de informatie compact gebundeld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.