Schuurstrook voor figuurzaagmachine

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
369
60
Beverwijk. Noord Holland
Ik heb onlangs voor het eerst mijn figuurzaag (Proxxon DS30) gebruikt om écht te figuurzagen, het betreft de puzzle van Enzo Mari: Sedici animali , uit 18 mm berken multiplex.Normaal gebruik ik hem als zaagmachine/"lintzaag" met zaagje nr 9 of nr 12, omdat hij veel minder lawaai maakt als een zaagmachine.
Mijn zaagtafel bleek niet helemaal 90º te staan en ik moest nog wat schuurwerk doen.
Omdat ik een vreselijke hekel heb aan het geluid van schuur- en boormachines (spanningsmotoren) en dus het liefste werk met inductiemotoren zoals bij een kolomboor en een figuurzaag, zocht ik een minder lawaaierige oplossing. Bij Baptist verkopen ze schuurstroken voor een figuurzaag en op internet worden deze ook veel gebruikt of aangeprezen. Op internet zijn ook "homemade"-versies te vinden, echter heel weinig. Dus toen zelf deze versie bedacht, die in mijn geval het handigste en meest duurzame is (denk ik).

De strip, gemaakt van een ijzerzaagblad waarvan de tanden op de slijpsteen zijn afgeslepen, is in totaal 13 cm lang, 12 mm breed en aan beide zijden bekleed met 2-zijdig kleefband (in dit geval foam kleefband).
De ophang-ogen zijn van dun spandraad dat wordt gebruikt bij gepastificeerd tuingaas (had ik nog liggen). De ogen zijn tegen de zijkanten van de ijzerzaag gesoldeerd. Ik was bang dat het zilversoldeer zou moeten zijn, maar gewone soldeer voldoet en de ogen scheuren onder spanning van de figuurzaag niet af (geen duurtest nog mee gedaan).

Het schuurlinnen is voor een bandschuurmachine en is 7,5 cm breed, dit is tevens de lengte van het schuurgedeelte.
Als het schuurlinnen versleten is schraap ik met een stanleymes alles van het ijzer af en bekleed ik de strip weer opnieuw met dubbelzijdig klevend (foam)strip en schuurlinnen.
Door het linnen aan één kant over de rand naar achteren te vouwen kun je ook in hoekjes komen. Je kunt ook kiezen om slechts één kant met schuurpapier te bekleden en om dunner dubbelzijdig kleefband te gebruiken.

Misschien heeft iemand iets aan het idee.

Hier nog enkele foto's.

DSC00320.jpg

DSC00322.jpg

DSC00326.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.