Speedboor in draaibank

HDstk

Nieuw lid
10 jan 2016
2
0
Puur uit nieuwsgierigheid ben ik benieuwd of een speedboor ook gebruikt zou kunnen worden in de draaibank. Ik zie iedereen forstner boren gebruiken, maar zou het ook anders kunnen? Iemand die hier ervaring mee heeft? Of zou een speedboor te instabiel zijn met alle gevaren van dien...
 

tuoh

Oud hout
Een speedboor heeft een dunne flexibele schacht en kan de boor niet tegen houden als de centenpunt de houtnerf gaat volgen inplaats van mooi in het center te blijven. Gevolg scheve gaten, uitbrokkelnde randen wanneer de boor word terug gehaald, een hoop lawaai en rook, etc...

Dan is de fostnerboor met zijn dikke schacht, korte centenpunt, en zijn cilindervormig boorlichaam een stuk beter. Dit laatste helpt de boor gecenterd te houden in het gat.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Kan vast en zeker, maar zoals bovenstaande opmerking al omschrijft, je hebt goed kans dat de boor niet mooi recht boort
Waarom zou je het eigenlijk willen ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Goedkoop, gemakkelijk te verlengen, makkelijk te scherpen, goede spaanafvoer.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Een speedboor heeft een dunne flexibele schacht en kan de boor niet tegen houden als de centenpunt de houtnerf gaat volgen inplaats van mooi in het center te blijven. Gevolg scheve gaten, uitbrokkelnde randen wanneer de boor word terug gehaald, een hoop lawaai en rook, etc...

Dan is de fostnerboor met zijn dikke schacht, korte centenpunt, en zijn cilindervormig boorlichaam een stuk beter. Dit laatste helpt de boor gecenterd te houden in het gat.

Je kunt denk ik wel een boormal voor de draaibank maken met verschillende tapse gaten die het werk los van het centerpunt van de boor kunnen stabiliseren. Ik heb even geen goed voorbeeld kunnen vinden op internet maar heb het vaker gezien. Zou een speedboor dan niet juist een uitstekende optie zijn!? omdat er zo veel ruimte is voor verspaning. Hetgeen zoals je weet, zeker voor diepe gaten goed werkt. Ook zou je het centerpunt kleiner kunnen maken als nodig om dichter in de buurt te komen van een forstner. Je kan natuurlijk ook de speedboor inkorten als je enkel korte gaten maakt en dan zal het niet zo snel meer fibreren.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Het type boor leent er zich gewoon niet (goed) toe, met wat kunst en vliegwerk zal je wel een aantal cm diep geraken, maar dat gaat met een gewone guts ook en veel beter en sneller.
De speedboor is "geweldig" dwars door de draad, met de draad mee is het quasi hopeloos om een aanvaardbaar resultaat neer te poten.
De keiharde Robinia naven, van 320mm lang, heb ik doorboord met een 35mm fostnerboor + verlengstuk. Afwijking minder dan een 0,5mm op die afstand. Daar ga je met een speedboor enkel van kunnen dromen:p

Ook een fostnerboor heeft uitstekende prestaties voor het wegwerken van de spanen omdat de schacht een stuk dunner is dan de boor zelf. Maar de schacht (verlenging) bij een fostnerboor ligt rond de 12 a 15mm, dat is een stuk stijver. De eerste cm's traag aanvoeren, na een paar cm diepte moet je redelijk snel en constant gaan aanvoeren, de hogere aanvoersnelheid komt de precisie ten goede.
Bij beide types moet je om de zoveel tijd de boor terughalen om het geboorde gat te ruimen van spanen, anders lopen ze vast in het gat. Maar dat gebeurt bij elk boortype als je niet tijdig ruimt.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Het type boor leent er zich gewoon niet (goed) toe, met wat kunst en vliegwerk zal je wel een aantal cm diep geraken, maar dat gaat met een gewone guts ook en veel beter en sneller.
De speedboor is "geweldig" dwars door de draad, met de draad mee is het quasi hopeloos om een aanvaardbaar resultaat neer te poten.
De keiharde Robinia naven, van 320mm lang, heb ik doorboord met een 35mm fostnerboor + verlengstuk. Afwijking minder dan een 0,5mm op die afstand. Daar ga je met een speedboor enkel van kunnen dromen:p

Ook een fostnerboor heeft uitstekende prestaties voor het wegwerken van de spanen omdat de schacht een stuk dunner is dan de boor zelf. Maar de schacht (verlenging) bij een fostnerboor ligt rond de 12 a 15mm, dat is een stuk stijver. De eerste cm's traag aanvoeren, na een paar cm diepte moet je redelijk snel en constant gaan aanvoeren, de hogere aanvoersnelheid komt de precisie ten goede.
Bij beide types moet je om de zoveel tijd de boor terughalen om het geboorde gat te ruimen van spanen, anders lopen ze vast in het gat. Maar dat gebeurt bij elk boortype als je niet tijdig ruimt.

Ja natuurlijk! was even vergeten dat je dan in kopshout boort. Je bedoelt met guts gewoon een lepelboor toch? zoals blokfluiten vroeger gemaakt werden. Dat wil ik ook nog altijd een keer doen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Heel leuk, maar dat is boren in nat pulphout. Ik denk dat die lepelboor het een stuk moeilijker krijgt in droog hardhout. Een speedboor doet het daarin een stuk beter en kan redelijk recht boren. Omdat een speedboor niet rondom geleid wordt zal hij eerder van zijn lijn afwijken als de houddichtheid niet constant is, bv noesten.
 

tuoh

Oud hout
Een dergelijke kop was vroeger te koop voor de langgatboormachine, zaten diverse messen bij.
Eén zo een (boor)kop hebben we toentertijd aangepast voor de draaibank. Een geprofileerd mes erin en we konden aan de lopende band rosetten draaien.
Eerst een cilinder draaien met de gewenste diameter, dan de kop vlak draaien, even de boorkop ertegen zodat dit vlak geprofileerd werd en afsteken. Klaar in één minuut.

Wel goed concept in het filmpje, alle minpunten van de speedboor in één klap opgelost;) Dikke schacht met bijkomende geleiding en nauwelijks een centenpunt te zien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.