Wat is de benodigde afstand tussen domino's bij maken groot tafelblad?

RonaldDaas

Nieuw lid
5 jan 2019
4
0
Goede morgen. Ik heb 2 vragen over het maken van een tafelblad:
1) Kan iemand me advies geven over de te gebruiken afstand tussen domino's bij het maken van een tafelblad.

Het tafelblad wordt 300x95 cm; 3.3 cm dik. Opgebouwd uit 11 stroken Purperhart tussen 7 en 9.5 cm breed.
Ik ga de Domino XL gebruiken; domino's 12x140 van Beuken. (met licht in mijn achterhoofd nog 10x100. Maar van de 12x140 heb ik nog een doos staan)

Daar het om veel verbindingen gaat wil ik aantal domino's reëel houden (ik zat een beetje aan om de 40-50 cm te denken. dan heb ik een stuk of 8 domino's per strook). Belangrijkste is zorgen dat het blad recht wordt daar elke plank wel een beetje krom is en vlak op elkaar verlijmd moet worden en blijven.

Vraag 2):
Hoe lossen jullie de uitlijning in breedterichting van de domino's op? Bij de eerste domino gebruik je de passende frees-stand (zodat domino's exact in gat passen); Voor de overige domino's een iets ruimer gat maar ik vind de ruimere frees-stand van de XL erg over bemeten (lijm verdwijnt meer in het slobgat). Soms zet ik zelf de domino iets links van de markering en dan nog een keer een beetje aan de rechter kant van de markering. Maar dat is erg arbeidsintensief - zeker bij zeg 80 domino's.
Alvast bedankt voor jullie advies
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik bepaal het aantal domino's gevoelsmatig, om de 40-50cm lijkt me wel goed te zitten. Als het hout rechter zou zijn, zou meer afstand ook nog wel te doen zijn.

Verder is het misschien een idee om zelf domino's te maken die net wat kleiner zijn dan de kleinste freesstand? Houten latje op maat maken, 4x afronden, inkorten, klaar.. In principe kan je zelfs een rechthoekig latje gebruiken, maar dan verdwijnt er weer meer lijm in het slobgat. Ik maak in dat geval wel wat kleine groeven/krassen in de platte kanten, om te zorgen dat er nog steeds genoeg lijm tussen domino en hout kan komen.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hallo,

ik zou ook om de 40 a 50 cm een domino zetten, 12x140 of 10x100 maakt na mijn idee niet uit.

ik vraag me wel af wat voor eindresultaat je wil, als het idd een gladde vlakke tafel moet worden kom je er bijna niet omheen om de voor het verlijmen te vlakken zodat ze niet meer krom zijn.

Voor het uitlijnen de planken tegen elkaar leggen en een streepje er over waar je de dominos wil.
als je dan op de lijntjes uitricht kun je gewoon meerdere dominos op de strakke stand frezen.
let wel op dat wanneer je planken niet vlak zijn de domino gaten iets verdraaien waardoor het allemaal niet meer mooi past.

gr john
 

RonaldDaas

Nieuw lid
5 jan 2019
4
0
Dank je John,
De kromming per plank is een mm of 2-3 over een lengte van 3 m (ontstaat al na met vlakken) maar is makkelijk terug te duwen bij deze dikte van de planken.
Precies zoals ik gedacht had - ga ik mee aan de slag.
Groet,
Ronald
 

RonaldDaas

Nieuw lid
5 jan 2019
4
0
klinkt ook als veel werk (die domino's maken). Voor nu heb ik al een doos die ik graag gebruik. Dank voor je bevestiging mbt afstand tussen de domino's.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.