Dewalt DW744xp tafelzaag

JJ Geers

Nieuw lid
9 nov 2013
10
0
Schijndel N. Br.
@ JJ Geers: Op http://info.elektro-kahlhorn.de/ersatzschalter-fur-kedu-koa7/ vind je onder "Ersatz für Kedu KOA7 für Wechselstrom 230V" het aansluitschema van een vergelijkbare schakeling.
Je kan dit schema gebruiken om jouw machine na te (laten) meten.
Als het thermocontact in de motor stuk zou zijn, blijft de motor niet draaien. Je zou dit kunnen testen door het thermocontact te overbruggen.
Succes! Johan

Hoi Johan, ik ga er mee aan de slag! Nu ben ik zelf een nul als het gaat om electronica hoor, ben bang dat ik toch op anderen moet terugvallen! ;)
 

moerman

Actieve deelnemer
5 okt 2011
38
0
Dus hij start wel, maar de motor stopt met "gas geven" als je de groene knop loslaat? Dat lijkt mij geen probleem van het stopcontact maar van de zaagtafel zelf. Klinkt als een aanloopschakeling waarin een relais kapot is.

Hallo,

even een vraagje van een nieuw forumlid (ik zal me binnenkort uitgebreider voorstellen hoor :) )
en sinds kort eigenaar van bovengenoemde Dewalt zaagtafel:

Ik heb 'm sinds enkele weken hier binnen staan, maar ik krijg 'm niet aan de praat.
Zodra ik de groene knop indruk komt de motor wel op gang, maar kennelijk krijgt hij te weinig stroom
om zichzelf draaiend te houden.

Nu slurpt ie 11,5 ampere, en 2000 watt. Op advies heb ik 'm op allerlei stopcontacten geprobeerd,
maar helaas. Is er hier iemand die er misschien iets over kan zeggen?
 

JJ Geers

Nieuw lid
9 nov 2013
10
0
Schijndel N. Br.
Dank je Moerman!

Nu ben ik zelf een nuldraad als het gaat om electronica, dus gooi maar in m'n pet.. :p
Ik hoop dat ik het zelf kan verhelpen, zonder dat ik dat ding 30 keer moet verzenden naar de leverancier...

Dank voor het meedenken in elk geval! :cool:
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
lijkt mij ook iets van de schakeling;

http://www.baptist.nl/houtbewerkers...ren/aan-uit-schakelaar-met-nullast-schakelaar

daar staat voorbeeld van zo'n schakelaar maar dan los te koop; na het indrukken van de groene knop blijft de stroom lopen over een schakeling die zichzelf in stand houdt zolang er spanning op staat. Druk je de rode knop in of haal je de stekker uit het stopcontact dan valt ie af en moet je dus opnieuw op de groene knop drukken om de motor aan te zetten. Dit is een veiligheidsfunctie waardoor de motor niet direct gaat lopen wanneer je de stekker in en uit het stopcontact trekt. Ik heb even gezocht naar een schakelschema hiervan, maar die kan ik zo niet vinden. Volgens mij staat dat ook wel op de zijkant van een vergelijkbare schakelaar die ik zelf op mijn zelfbouw zaagtafeltje heb, dus als je dat wil kan ik daar wel eens een foto van maken.

Misschien is de makkelijkste oplossing om danwel de schakeling te controleren met behulp van zo'n voorbeeld danwel te kijken of je het electrisch schema van je dewalt kan vinden. Ik zou beginnen bij/vlak achter de schakelaar. Soms is het zo simpel als een los draadje..
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Toch even even doorvragen over je probleem.

Als je de groene schakelaar ingedrukt houdt, draait de zaag dan wel op volle toeren, en zou je er normaal mee kunnen zagen?
En stopt de zaag pas als je de groen schakelaar loslaat, of komt de motor niet eens echt op gang als je de groene schakelaar ingedrukt houdt?

waar , in welke regio woon je?

Joep van der Linden
 

JJ Geers

Nieuw lid
9 nov 2013
10
0
Schijndel N. Br.
@ roekie: Zo'n schakelaar als in dat voorbeeld is het dus niet. Als ik op die link klik, dan zie ik op die pagina
ook een voorbeeld van een noodstop knop, dat is eigenlijk het principe wat ook op mijn zaagtafel is toegepast:

http://www.baptist.nl/houtbewerkers/stationaire-machines/onderdelen-en-toebehoren/noodstop-220-volt


@jjjlll: dat wisselt eigenlijk. De ene keer als ik de knop ingedrukt hou dan komt ie op volle toeren,
volgens mij zou ik er dan mee kunnen zagen. de andere keer start ie even en valt ie meteen weer stil.
Druk ik dan vervolgens weer op de groene knop, dan slaat ie weer aan, en komt ie op toeren.

Ik woon zelf in Schijndel, 15 km onder Den Bosch. Zal ik ook nog even in mijn profiel aanpassen trouwens.

Dank tot zover heren!
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Het lijkt inderdaad dat je schakelaar niet goed werkt, vuile contacten heeft of zo.
Normaliter schroef ik die dingen open , en overbrug tijdelijk even de contacten. Als de zaag dan perfect loopt, weet je dat het de schakelaar is, en vervang je dat onderdeel.
Baptist heeft een nulspanning schakelaar van iets van 9 Euro, die moet je dan wel zelf inbouwen.
http://www.baptist.nl/houtbewerkers/stationaire-machines/onderdelen-en-toebehoren/aan-uit-schakelaar
trouwens net niet op voorraad zie ik.
Als je op dit gebied 2 linkerhanden hebt, zou ik dat niet zelf doen, dan maar naar een op dit gebied handige buurman, of handige woodworker.

Joep
 

JJ Geers

Nieuw lid
9 nov 2013
10
0
Schijndel N. Br.
Hoi Joep,

Dank je voor de info! Het lijkt me vreemd dat de contacten vuil zouden zijn, het is een splinternieuwe zaagtafel.
Bij de eerste gelegenheid zal ik de schakelaar er eens uithalen, kijken wat ik er mee kan aanvangen.
 

JJ Geers

Nieuw lid
9 nov 2013
10
0
Schijndel N. Br.
Tja, dat heb ik van de zomer dus al een keer gedaan, en hebben ze netjes onder garantie gewoon een nieuwe opgestuurd.
Aangezien het daarmee precies hetzelfde is kan ik er moeilijk een vinger achter krijgen waar het nu aan ligt.
Vandaar dat ik aanvankelijk mijn twijfels had of het wel met de zaagtafel te maken had.
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Kan je hem eens proberen in een stopcontact bij de buren, vrienden of de dealer? Als een tweede zaagtafel hetzelfde probleem heeft, lijkt het iets te maken te hebben met je stopcontact(en) (de nulgeleider of de aarde). Het kan natuurlijk ook een productiefout in de machine zijn ;-)
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Heb al een geruime tijd dezelfde machine en mij overkomt het ook wel eens. Wat gaat er dan fout? Groene knop niet ver genoeg ingedrukt. je moet 'm echt door een fysieke weerstand duwen. Probeer maar eens, ik ben benieuwd.
 

JJ Geers

Nieuw lid
9 nov 2013
10
0
Schijndel N. Br.
YES!

Eindelijk heb ik 'm aan de praat gekregen! Dat wil zeggen, voor nu. De boosdoener zit 'm waarschijnlijk toch in het stopcontact.
Die heb ik daarstrakjes even open geschroefd en een hoop stof en dode spinnetjes eruit geblazen. Vervolgens weer aangesloten,
en voila. Hij draait!

Nu zag ik in mijn stopcontact dat de aardedraad maar net met een klein stukje onder het schroefje vast zat, wellicht dat dat er
iets mee te maken heeft. Zowiezo moet de stroomvoorziening in mijn schuurtje eens een keer goed aangepakt worden.
Ik blijf wel nog steeds onzeker over de oplossing aangezien de zaagtafel het ook op andere stopcontacten niet reageerde.

Anyway, het ligt in elk geval niet aan de zaagtafel, die draait!

Dank iedereen voor het meedenken! Fijn dat er zo'n forum is!

Groet,

JJ.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Aan de aarde kan het niet liggen. Deze is alleen voor de veiligheid. Moet dus wel goed aangesloten zijn. Stof en rotzooi kan een oorzaak zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.