MFT freesmal 247wood.nl

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.823
387
38
Enkhuizen
Het is inderdaad een groeffrees maar wel een met ondersnijder en spiral upcut vorm zodat het stof uit het gat getrokken wordt.
Daardoor kun je hem sneller naar beneden in laten vallen.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Volgens mij kun je die ook plaatsen in de bovenfrees en dan het toerental van je frees op het laagste niveau zetten.
Ik zou niet waarom het dan minder zuiver en minder prettig zou werken...

Groet,
Jan
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
@Petrolhead.....

De boormal valt in het gat.....dus de draaiende boor kan t gat in de liniaal niet uitlubberen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.732
397
Ik zag het niet terug op de filmpjes die ik keek (thans maar van september en oktober gepost op youtube...) Maar zie nu inderdaad het filmpje met het mark 2 systeem, dus je hebt volkomen gelijk! Dus blijft vooral de prijs het grote verschil. Ik ga mijn werkblad uitboren met de 247 mal en een vrijwel nieuwe Würth OF 1850e. Dus dan zullen we ook weten of er echt haaks mee geboord/gefreesd kan worden zoals met het parf systeem.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Volgens mij kun je die ook plaatsen in de bovenfrees en dan het toerental van je frees op het laagste niveau zetten.
Ik zou niet waarom het dan minder zuiver en minder prettig zou werken...

Groet,
Jan


Been there, done that... werkt toch niet optimaal zelfs met pauzes er tussen word de boor té warm
eventueel als 2 mansklusje en de luchtspuit er op om te koelen zou wellicht lukken

op de site staat ook

[FONT=&quot]Let op! Dit is een boortje voor in een boormachine, met een opnameschacht van 10 mm, deze is niet geschikt om met een freesmachine gebruiken (ook qua toerental).[/FONT]
 
  • Leuk
Waarderingen: TimvnBergen

Geert1976

Nieuw lid
9 apr 2017
6
9
Ik heb toevallig deze week ook met dezelfde freesmal een mft gemaakt, williswaar in multiplex maar toch. Ik heb daarvoor een een goedkoop centrumsnijdend freesje gebruikt van Ecotools en zoals eerder beschreven de toeren veel terug gedraaid. Daarnaast heb ik, materiaal weg te halen en de gaten iets nauwer te krijgen, telkens eerst de gaten voorgeboord. Gewoon de mal plaatsen en met een boor van 8 of 10 in het midden van de gaten in de mal voorboren. Daardoor werden mijn gaten veel nauwkeuriger en het frezen minder moeilijk. Ik heb er ook nog aan gedacht om met een kleinere kopieerring te werken en een frees in verhouding te komen op zo de gaten te maken. Iemand daar ervaring mee?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Van de week even een eerste test gedaan met mijn Metabo bovenfrees (OFE 738) en een ectoolsfrees van 24 mm (ivm kopieerring 24 mm). Aanvankelijk niet tevreden omdat ik speling constateerde tussen de kopieerring en het gat. Gisteren batterijtjes gehaald voor mijn digitale schuifmaat van Aliexpress. Zowel het gat als de kopieerring zijn iets kleiner dan 24 mm. Het gat voor de benchdog gaat straks dus weer iets groter zijn, tenzij ik mij bovenfrees klem zet. Hiervoor ga ik zelf een freesmal in MDF maken. Binnenkort eens test wat voor gat ik van 20 mm ik krijg als ik mijn frees niet klem zet.

Ik heb ook op lage toeren gefreesd, en dan blijken de ecotools frezen toch wel te voldoen. Ik had ook al bedacht dat ik de gaten vooraf gat uitboren. Mede omdat MDF verschrikkelijk stoft. Daarbij ontstaat er ook ruimte in het gat om het gefreesde materiaal kwijt te kunnen. Dat zou de nauwkeurigheid inderdaad ten goede moeten komen. Het lijkt me dat het boren ook wel met een vlinderboor maat 16 of 18 zou moeten kunnen? Om uitbreken te voorkomen, gaat het straks bij mij nog een plaat onder.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.823
387
38
Enkhuizen
Het is wel de bedoeling de grote gaten (30mm) met een kopieerring van 30mm te gebruiken.
De 4 kleinere gaten daar passen de bijgeleverde benchdogs zeer precies in en zijn er om de mal uit te lijnen op de pas gefreesde gaten.
Ik vraag me af wat je met een 24mm frees en 24mm kopieerring doet wat ook niet eens past?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Mijn eigen freesmal maken. Ik ga dus niet gebruik maken van een kunststof freesmal. De overeenkomst is dat ik ook Ecotools frezen wil gebruiken, en dat mijn ervaring tot nog toe niet slecht is (in tegenstelling tot TS).

Een 30 mm kopieerring voor mijn Metabo vind ik wel erg aan de prijs. Daarbij vind ik de positiebepaling aan de hand van twee benchdogs op korte afstand niet heel nauwkeurig. Dus een goedkopere 24 mm kopieerring en een eigen freesmal.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.823
387
38
Enkhuizen
Ow zo ja dat kan ook.
Houdt er wel rekening mee dat een 24mm ring niet samen gaat met een 24 mm frees.
Je moet namelijk invallen met de frees door de kopieerring heen.
Ook een 20mm frees zou ik eerst even meten of dat past
binnen diamerer 24mm ring even opmeten, is dat groter dan 20mm dan kun je een 20mm frees gebruiken al zal de stofafzuiging niks meer voorstellen.
omdat er een heel kleine opening is tussen ring en frees.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Als het goed is moet het passen. Binnenring zou 22 mm moeten zijn. Stofafzuiging is toch al ruk. De mal ga ik maken met twee t-tracks die ik als geleiderails gebruik. Moet alleen nog iets bedenken om de onderlinge afstand nauwkeurig te krijgen. Maar dat zal iets worden van een benchdog in het vorige gat en een afstandhouder.
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Tegenvaller. De 20 mm frees pas niet in de 24 mm kopieering. Zijn er mensen die wel goede ervaringen hebben met een dergelijk freesmal als van 247? Met een kopieerring 30 mm gaat het voor mij hard richting 100- euro. Vind ik toch veel geld voor wat gaten.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.823
387
38
Enkhuizen
voor iets eenmaligs is het inderdaad veel geld.
Maar ik ben van plan later meerdere bladen te maken.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Wat een toeval weer, gisteren ook een MFT tafel gemaakt. Van 18mm multiplex. Maar wel de mal die hier op het forum rondzwerft en zelf is gemaakt op een CNC machine. En die mal werkt echt perfect.

Ik heb de dogs wel bij 247 wood besteld en had nog een oud versleten 20mm freesje van Ecotools. Met ondersniijder maar dat ging toch best moeizaam, dus heb ik elk gaatje eerst nog even voorgeboord uit de losse pols.

Al met al zit er nul speling op de dogs en de gaten. Het is wel een flinke klus bij elkaar. Een werkblad van 133 bij 95 cm. Daarna nog alles afgerond met de kantenfrees.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

WeekendWoody

Nieuw lid
22 jun 2020
11
3
Wat een toeval weer, gisteren ook een MFT tafel gemaakt. Van 18mm multiplex. Maar wel de mal die hier op het forum rondzwerft en zelf is gemaakt op een CNC machine. En die mal werkt echt perfect.

Welke mal is dat als ik vragen mag? Ik wil ook een aantal werkbladen met gaten gaan maken en de online verkrijgbare mallen + kopieerring en freesje is alles bij elkaar wel wat prijzig. Moet alles nog regelen dus ben nu nog vrij in kopieerring en dat soort dingen. Heb overigens een RT0700 als frees.

Nvm ik denk dat ik het antwoord zelf al heb gevonden, hier: Gatensjabloon gebaseerd op Festool MFT ?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.