Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 36
    Senior Member
    Ingeschreven
    May 2010
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 3dmazter Bekijk Berichten
    Daarna een 20mm spiraalgroeffrees van festool gekocht die gemaakt is om mee te boren. (Type: festool 490951)
    De website geeft anders aan. Daar staat heel duidelijk te lezen; "De Festool 490951 / HS Spi S8 D20/25 is een Groeffrees."
    Waarom dan niet de 20mm boor van het parf systeem kopen? Die is er speciaal voor gemaakt en nog goedkoper ook.

Groet,
    Jan

Het is inderdaad een groeffrees maar wel een met ondersnijder en spiral upcut vorm zodat het stof uit het gat getrokken wordt.
    Daardoor kun je hem sneller naar beneden in laten vallen.
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maja158 Bekijk Berichten
    Waarom dan niet de 20mm boor van het parf systeem kopen? Die is er speciaal voor gemaakt en nog goedkoper ook.
    Die is voor een boormachine. Dat werkt naar mijn idee een stuk minder zuiver en prettig dan met de bovenfrees.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2010
    Volgens mij kun je die ook plaatsen in de bovenfrees en dan het toerental van je frees op het laagste niveau zetten.
    Ik zou niet waarom het dan minder zuiver en minder prettig zou werken...

Groet,
    Jan

@Petrolhead.....

De boormal valt in het gat.....dus de draaiende boor kan t gat in de liniaal niet uitlubberen.

Ik zag het niet terug op de filmpjes die ik keek (thans maar van september en oktober gepost op youtube...) Maar zie nu inderdaad het filmpje met het mark 2 systeem, dus je hebt volkomen gelijk! Dus blijft vooral de prijs het grote verschil. Ik ga mijn werkblad uitboren met de 247 mal en een vrijwel nieuwe Würth OF 1850e. Dus dan zullen we ook weten of er echt haaks mee geboord/gefreesd kan worden zoals met het parf systeem.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maja158 Bekijk Berichten
    Volgens mij kun je die ook plaatsen in de bovenfrees en dan het toerental van je frees op het laagste niveau zetten.
    Ik zou niet waarom het dan minder zuiver en minder prettig zou werken...

Groet,
    Jan

Been there, done that... werkt toch niet optimaal zelfs met pauzes er tussen word de boor té warm
    eventueel als 2 mansklusje en de luchtspuit er op om te koelen zou wellicht lukken

op de site staat ook

Let op! Dit is een boortje voor in een boormachine, met een opnameschacht van 10 mm, deze is niet geschikt om met een freesmachine gebruiken (ook qua toerental).
    Met een hamer past alles...

Member
    Ingeschreven
    Aug 2016
    Een beetje terzijde: mensen die het LR32 systeem in huis hebben, kunnen een MFT-top aan de hand daarvan maken. Zie deze vindingrijke kerel: https://www.youtube.com/watch?v=_4jAqE6OZgk

Ik zou de LR32 natuurlijk niet enkel daarvoor kopen ;-)

Ik heb toevallig deze week ook met dezelfde freesmal een mft gemaakt, williswaar in multiplex maar toch. Ik heb daarvoor een een goedkoop centrumsnijdend freesje gebruikt van Ecotools en zoals eerder beschreven de toeren veel terug gedraaid. Daarnaast heb ik, materiaal weg te halen en de gaten iets nauwer te krijgen, telkens eerst de gaten voorgeboord. Gewoon de mal plaatsen en met een boor van 8 of 10 in het midden van de gaten in de mal voorboren. Daardoor werden mijn gaten veel nauwkeuriger en het frezen minder moeilijk. Ik heb er ook nog aan gedacht om met een kleinere kopieerring te werken en een frees in verhouding te komen op zo de gaten te maken. Iemand daar ervaring mee?

Van de week even een eerste test gedaan met mijn Metabo bovenfrees (OFE 738) en een ectoolsfrees van 24 mm (ivm kopieerring 24 mm). Aanvankelijk niet tevreden omdat ik speling constateerde tussen de kopieerring en het gat. Gisteren batterijtjes gehaald voor mijn digitale schuifmaat van Aliexpress. Zowel het gat als de kopieerring zijn iets kleiner dan 24 mm. Het gat voor de benchdog gaat straks dus weer iets groter zijn, tenzij ik mij bovenfrees klem zet. Hiervoor ga ik zelf een freesmal in MDF maken. Binnenkort eens test wat voor gat ik van 20 mm ik krijg als ik mijn frees niet klem zet.

Ik heb ook op lage toeren gefreesd, en dan blijken de ecotools frezen toch wel te voldoen. Ik had ook al bedacht dat ik de gaten vooraf gat uitboren. Mede omdat MDF verschrikkelijk stoft. Daarbij ontstaat er ook ruimte in het gat om het gefreesde materiaal kwijt te kunnen. Dat zou de nauwkeurigheid inderdaad ten goede moeten komen. Het lijkt me dat het boren ook wel met een vlinderboor maat 16 of 18 zou moeten kunnen? Om uitbreken te voorkomen, gaat het straks bij mij nog een plaat onder.

Forum Rechten