Blad voor werkbank

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Ik ben een werkbank aan het maken, en nu heb ik een vraag over het blad.
De poten ga ik maken van 120x120 douglas balken, en nu ben ik aan het kijken naar een blad.
Eerste instantie wilde ik het blad van 2 of 3 platen 18mm multiplex maken, echter heb ik nu iets gevonden, maar ik weet niet of dit ook goed gaat.

Ik heb hier nog een stel 30 jaar oude zeer droge 50x140 balken liggen, welke voorheen gebruikt waren als werkbank.
Als ze naast elkaar liggen lijken ze ook echt vlak te zijn.

Zou ik deze ook kunnen gebruiken (dus met deuvels en verlijmd, of gewoon verbonden aan elkaar met een lat in de kopse kant), met gewoon een enkele 18mm multiplex er overheen?


Of zijn er zaken waardoor je zegt; doe dat alsjeblieft niet!

Foto van de balken (ik gok vuren?)

IMG_20190104_083527.jpg
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Waarom zou je er een plaat multiplex overheen leggen ? ik zou het zonder doen
Wil je perse opdikken zou ik een plaat aan de onderkant zetten, zodat de bovenkant/werkbank vol hout is

Wel lijkt het me handig om even uit te zoeken wat voor hout het is
Het ene is meer/minder geschikt dan het ander
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Deze balken zul je eerst moeten vlakken en haaks schaven. Dan kan je ze met of zonder domino's aan elkaar lijmen.
Dan is je blad ca. 45 dik.
Met genoeg ondersteuning is dat genoeg.
Als je er nog een plaat multiplex op of onder lijmt, is dat alleen maar extra gewicht waardoor het meer gaat doorzakken.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Na wat verder te kijken zie ik dat het vuren hout is (althans; daar lijkt het het meeste op)


Er zijn meerdere redenen waarom ik er een plaat op wilde doen;
- Ik heb helaas nog geen vlak/van-dikte bank
- Er moet nog een andere balk tussen, omdat het met deze balken niet breed genoeg is, en 1 vlakke plaat ziet er dan toch net wat mooier uit


En natuurlijk omdat ik dit nog heb liggen, wil ik het ook graag gebruiken, mede door de lage kosten:eek:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.