Luidspreker boxen

WR1944

Oud hout
Ooit, in de jaren 70, heb ik me een geluidsinstallatie aangeschaft. Een belangrijk onderdeel ervan waren luidspreker boxen. Ik was nog niet zo kapitaalkrachtig als in later jaren zodat ik een luidspreker-kit kocht en de omkasting zelf zou maken. Het werd een set van de fameuze Engelse KEF, model Concerto. Een oom was meubelmaker en als beloning voor het vervangen van de buizen van z'n stereomeubel zou hij voor op maat gezaagde panelen zorgen uit een zware persing spaanplaat. Behalve een zware persing was het materiaal ook flink zwaar in gewicht.

Toen ik naar Amerika verhuisde heb ik de boxen ontmanteld, de luidsprekers en scheidingsfilter meegenomen en de hondenhokken langs de stoeprand achter gelaten. Toen ik halverwege vorig jaren een buizenversterker had gebouwd en er een paar simpele boxen voor had gemaakt begon het toch te kriebelen. Ik wilde de KEF Concerto's weer in oude glorie herstellen. Op het Internet vond ik hier en daar nog wat informatie omtrent de afmetingen van de boxen. Ook foto's uit eigen beheer kon ik goed gebruiken. En ik ging aan de slag. Ik gebruikte 19 mm MDF als kastmateriaal omdat het lekker "dood" is. Door m'n ervaring en veel beter en uitgebreider gereedschap zou het houtwerk beter uit de verf komen dan de eerste versie.

P1010135q.jpg
Allereerst werden de zijwanden en de onder- en bovenkant samengesteld. Alle naden werden versterkt met kleine balkjes en als ondersteuning voor de lijm ook vast geschroefd van binnenuit.

P1010143q.jpg
De achterplaat bevatte de aansluiting op de versterker. Om de opening goed luchtdicht te krijgen moest alles goed passen maar ook met een tochtstrip kunnen hebben. Met een mal met twee gaten werden de gaten voor de romp en de flens in het MDF ingelaten.

P1010144q.jpg
Even passen. De tochtstrip is door de gaten heen te zien.

P1010150q.jpg
Om een goede plaatsing van de luidsprekers en de baspoort te garanderen had ik de vormen van de onderdelen in papier uitgeknipt en op de frontplaat gelegd. Rondom moest nog ruimte overblijven voor de balkjes.

P1010146q.jpg
Ook de opening voor de bas luidspreker moest een rand voor de flens krijgen. Het kostte wel wat moeite om de maatvoering goed passend te krijgen.

P1010147q.jpg
Ook deze opening sloot goed aan.

P1010172q.jpg
De middentoner moest in een aparte behuizing komen. Bij de eerste versie had ik een dikke katonnen koker gebruikt die ik bij een tapijtzaak had gebietst. Ik heb in Amerika bij de Home Depot gevraagd maar hier gaan de kokers na gebruik terug naar de fabriek. Dus heb ik een achtkant gemaakt uit MDF als vervanging. Met de router plane, een Dremel en de ouderwetse steekbeitel werd de uitsparing voor de koker gemaakt.

P1010173q.jpg
Het past goed.

P1010174q.jpg
De overige openingen zijn gemaakt. Elke opening had een dubbele mal. Eén voor het gat en één voor de flens.

P1010175q.jpg
Alle componenten passen goed. Stukken beter dan de vorige versie.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
P1010176q.jpg
Voor de verbinding tussen de binnen- en buitenkant van de koker voor de middentoner gebruikte ik een paar lange messing schroeven minus de koppen. Aan beide zijden komen aangeknepen oogjes.

P1010183q.jpg
Voor de bevestiging van de luidsprekers werden inslagmoeren gebruikt.

P1010178q.jpg
De scheidingsfilters moesten op busjes gemonteerd worden omdat onder de printplaat altijd wat uitsteekt na het solderen. Van een stuk plastic maakte ik een dikwandig pijpje om daarna de busjes af te steken.

P1010179q.jpg
Acht busjes, afgebraamd en wel.

P1010182q.jpg
Het scheidingsfilter op de busjes gemonteerd.

P1010214q.jpg
De fronten zijn min of meer mat zwart gespoten. Ik kon geen schoolborden zwart in een spuitbus vinden zodat er nog wat glans te zien is.

P1010215q.jpg
De voetplaaten voor de filters zijn gemonteerd.

P1010216q.jpg
De koker voor de middentoner is met demoingsmateriaal gevuld.

P1010217q.jpg
De filters zijn van bekabeling voorzien en gemonteerd.

P1010218q.jpg
Alles is gemonteerd en de eerste box wordt in elkaar geschroefd.

Box nummer 1 werd uit de kelder gezeuld en twee trappen hoger in de ruimte gebracht waar de versterker stond. De box werd aangesloten, een plaat werd op de draaitafel gelegd en opgestart, de versterker ging aan maar na het hoopvol opgloeien van de buizen kwam er alleen geluid uit de andere luidspreker. De nieuwe kast ging uit elkaar maar ik kon zo snel geen fout zien. Omdat andere en dringender zaken m'n aandacht in beslag namen bleef de box onttakeld in een hoek liggen.

Een maandje terug las ik een artikel op een audio-forum dat elco's op filters in waarde kunnen verlopen na verloop van tijd. Die elco's zaten er al van 1975 in zodat het me geraden leek nieuwe te bestellen. Toen ze eenmaal binnen waren ben ik alle spekers gaan testen. Ze deden het allemaal goed. Na het vervangen van de elco's heb ik één voor één de luidsprekers aangesloten op de filters en getest. Toen één luidspreker niet scheen te werken merkte ik een klodder soldeer dat twee koperbanen kortsloot. Die klodder moet er op gevallen zijn in Holland toen ik alles demonteerde. Dat was gelijk de reden van het probleem van de dode box.

Ik heb beide boxen afgemoteerd en aangesloten. En ik had weer HiFi in huis. Het is wel een project van de lange adem geworden maar er is muziek.
P1010011q.jpg
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ja, gaaf!
En heel mooi freeswerk. Alles past erg nauwkeurig.
Ga je het MDF nog verder afwerken? Fineren of spuiten?

Ik dacht dat je de tweeter ook in een koker moet doen. Om te voorkomen dat de basluidspreker de tweeter beïnvloed?
Althans, bij mijn stukken eenvoudigere Magnat speakers zit er een kunststof cone achter de tweeter. Terwijl er niks achter de middentoner zit.
 

WR1944

Oud hout
Ja, gaaf!
En heel mooi freeswerk. Alles past erg nauwkeurig.
Ga je het MDF nog verder afwerken? Fineren of spuiten?

Ik dacht dat je de tweeter ook in een koker moet doen. Om te voorkomen dat de basluidspreker de tweeter beïnvloed?
Althans, bij mijn stukken eenvoudigere Magnat speakers zit er een kunststof cone achter de tweeter. Terwijl er niks achter de middentoner zit.

De oppervlaktebehandeling is bij mij altijd een punt van pijn. Ik heb er een hekel aan. Ik overweeg om de buitenkant zwart te spuiten. Dat lijkt me simpeler dan fineren. Dat heb ik met de eerste versie gedaan. Toen die boxen in de huiskamer stonden moest m'n moeder er zonodig planten op zetten. Die kregen op z'n tijd ook water en er werd wel eens wat gemorst....

De tweeter is een geheel gesloten geheel. Aan de voorkant zit de dome van het membraam en dat is het enige contact met de buitenlucht van de tweeter.

De tweeter is niet de originele KEF-tweeter maar van een ander merk. Tesamen met een verbeterd scheidingsfilter levert dit een beter gedefinieerd geluidsbeeld op. Ik ga nog wat aan het dempingsmateriaal doen want het laag moet beter kunnen. En zo blijf je van de straat (waar het op dit moment flink regent). ;)
 

Woosey

Nieuw lid
12 jan 2019
5
0
Nationaal park De Meinweg
NICE!

Kun je toevallig uitleggen hoe je de mid hebt uitgefreesd? Ik heb ook nog een paar woofers die "quasi" vierkantig zijn, ik heb me al rot lopen prakiseren hoe ik die mooi verzonken kan krijgen.

Het zijn 8" SB acoustics woofers uit de PFC lijn.

Ik zie net dat je in de US of A zit, cool! een maat/ facebookforum moderator/collega van me is product manager bij Parts Express in Ohio :D
 

WR1944

Oud hout
Voor de mid range speakers heb ik eerst de rand overgetrokken op een vel papier en er de maten bij bepaald. Pas later vond ik de originele maattekeningen op het Internet. Omdat ik met een kopieerring ging werken maakte ik de rand iets groter, de helft van het verschil tussen de kopieerring en de frees. Ook de diameter van het gat waar de mid range in moest vallen werd bepaald. In 12 mm MDF werd de rand en het gat aangebracht met de ruimere maat voor kopieerring gebruik. Met de hand werd dit op de freestafel weggefreesd en met een vijl glad gemaakt.

Op de plaats waar de mid range moest komen maakte ik eerst het gat in de 18 mm MDF. Daarna werd de rand op de juiste diepte gefreesd. Ik heb die rand een millimeter dieper gemaakt voor de tochtband als luchtdichte afsluiting.

Op de plaats van de speaker zette ik de verticale en horizontale lijnen uit waar mee ik de mallen nauwkeurig kon uitlijnen. Als je zelf een mal gaat maken moet je zorgen dat je de mal goed op het front kunt klemmen zonder de bovenfrees te hinderen. Je kon indertijd een voorbewerkte frontplaat uit spaanplaat bij KEF bestellen. Volgens mijn herinnering was die die niet zo nauwkeurig gefreesd als mijn frontje. ;) Met name de inslagmoeren voor de woofer braken snel uit.

Ik hoop dat het duidelijk is. Indien niet dan hoor ik wel waar het tekort schiet.
 

Woosey

Nieuw lid
12 jan 2019
5
0
Nationaal park De Meinweg
Voor de mid range speakers heb ik eerst de rand overgetrokken op een vel papier en er de maten bij bepaald. Pas later vond ik de originele maattekeningen op het Internet. Omdat ik met een kopieerring ging werken maakte ik de rand iets groter, de helft van het verschil tussen de kopieerring en de frees. Ook de diameter van het gat waar de mid range in moest vallen werd bepaald. In 12 mm MDF werd de rand en het gat aangebracht met de ruimere maat voor kopieerring gebruik. Met de hand werd dit op de freestafel weggefreesd en met een vijl glad gemaakt.

Op de plaats waar de mid range moest komen maakte ik eerst het gat in de 18 mm MDF. Daarna werd de rand op de juiste diepte gefreesd. Ik heb die rand een millimeter dieper gemaakt voor de tochtband als luchtdichte afsluiting.

Op de plaats van de speaker zette ik de verticale en horizontale lijnen uit waar mee ik de mallen nauwkeurig kon uitlijnen. Als je zelf een mal gaat maken moet je zorgen dat je de mal goed op het front kunt klemmen zonder de bovenfrees te hinderen. Je kon indertijd een voorbewerkte frontplaat uit spaanplaat bij KEF bestellen. Volgens mijn herinnering was die die niet zo nauwkeurig gefreesd als mijn frontje. ;) Met name de inslagmoeren voor de woofer braken snel uit.

Ik hoop dat het duidelijk is. Indien niet dan hoor ik wel waar het tekort schiet.


Ah! klinkt redelijk logisch, met een bovenfrees heb ik wel iets ervaring, alleen niet met een kopieerhuls.Je maakt in principe dan een grotere maat die je daarna weer verkleint in een bepaalde verhouding met kopieerhuls en diameter frees niet? Binnenkort maar eens wat oefenen op wat scrap materiaal. Doen is vaak makkelijker begrijpen dan lezen voor mijn grijze massa :D

Kan ik meteen m'n nieuwe frees testen :D

Bedankt voor je reactie! :D

Groetjes Tommy
 

Woosey

Nieuw lid
12 jan 2019
5
0
Nationaal park De Meinweg
IMAG1057.jpgHier trouwens mijn huidige "project" lekker simpel, een eigen variant van de LX521 van Dhr. Linkwitz, kwa bouw niet echt rocketscience, kwa afstellen wel :D
Project loopt nog, kasten voor het laag moeten nog gebouwd worden, ik heb het laag op het moment nog van de zelfbouwers die eronder staan :D
 

WR1944

Oud hout
De oorspronkelijke spoelen en condensatoren toevallig van REMO in Rotterdam (later Voorburg)?

Ik had in eerste instantie KEF speakers en het scheidingsfilter gebruikt. Een vriend met meer inzicht in de materie wees me op een "opvoer" mogelijkheid om met een andere tweeter en scheidingsfilter een beter geluid te krijgen. En dt was inderdaad een ombouwset van REMO. Die zat toen nog in Rotterdam. Dus ging ik op de fiets naar REMO om de spullen op te halen. Mijn gehoor was niet delicaat genoeg om het verschil te horen maar de vriend vond het een verbetering.
 

La Torre

Actieve deelnemer
3 okt 2014
43
1
Nederland en Spanje
Ik kwam vroeger (waar blijft de tijd) veel bij REMO, dus ik herkende de componenten meteen.

Leuk dat je het "oude spul" weer nieuw leven inblaast. Ik heb hier zelf een paar Acoustic Research AR6 staan. Inmiddels ook zo'n 45 jaar oud, maar jaren geleden al moeten voorzien van nieuwe luidsprekers (SEAS). Maar ik kan nog steeds geen afstand doen van het (gefineerde) houtwerk van de AR6...

Succes met je project.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.