Trap plaatsen, welke bevestigingen?

s138634

Nieuw lid
25 feb 2014
19
0
Omdat een plaatje meer zegt dan duizend woorden zullen we daar mee beginnen:

IMG_20181211_161540.jpg

Dit is mijn zelf gemaakte trap. Bestaat uit keepbomen van 2 x 18 mm underlayment met daarop eiken treden van 40 mm eiken en stootborden van 12 mm multiplex. Alles mooi op maat gezaagd maar nu moet het nog bevestigd worden. De stootborden vallen in een sleuf onderin de trede.

Wat zou jullie wijze van bevestigen zijn?

Mijn huidige idee:
stootborden schroeven aangezien die geschilderd worden.
De treden van achter door het stootbord vastschroeven. Verlijmen aan de stootborden in de gleuf onderin de trede, gebruik ik hier houtlijm of misschien eerder high tack omdat het stootbord niet helemaal tot bovenin de gleuf komt. Extra vastzetten met een stalen hoek aan de voorzijde van de trede. Dus net voor het stootbord.

Dan heb k hooguit schroeven in het zicht in de stootborden maar die kunnen prima geplamuurd worden. Zouden jullie gewoon elke houtverbinding verlijmen en schroeven waar mogelijk?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Stootborden rond gemaakt aan de bovenzijde?
In de lengte dus.
Tredes opspannen en stootbord aan de onderkant in de trede schroeven vanaf de achterkant.
Tredes vanaf boven in de boom schroeven en de schroef afdekken met een prop.
Lijm voegt niets toe.
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Mooi gemaakt!

Als alternatief op het antwoord van Ronald L.: tredes aan de onderzijde met hoekstrip aan de boom vastzetten. Niet aan de voorzijde vastmaken, niet mooi! Stootbord aan bovenzijde niet vastzetten, valt toch in sleuf.
Wel rondschaven en trede voorspannen.
Succes ermee, Ernie
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ziet er goed uit.

Zou de tredes met een stevige winkelhaak (breed BAT anker ofzo) of L-profiel aan de onderzijde tegen de bomen bevestigen zoals Ernie aangeeft. Zorgen dat de trede kan werken (Vooraan 'vast' schroeven, achteraan slobgaatje maken in de winkelhaak).

Geen lijm gebruiken: trede moet kunnen werken, heeft geen toegevoegde waarde. Als je toch wil lijmen met iets flexibel (parketlijm of polymeer)

Ik zou de gaten niet toe plamuren moest je die tegentreden willen schroeven. Als je ze wil schroeven, schoef voldoende diep verzonken aanbrengen en gat afdekken met een prop (proppenboor). Plamuur, voor de diameter van een schroefkop, in dit geheel, ga je op langere termijn door je verfwerk heen zien. Zou echt zonde zijn van mooie resultaat.
 
Laatst bewerkt:

s138634

Nieuw lid
25 feb 2014
19
0
Bedankt voor de reacties en de complimenten.

Schroeven doe ik het liefst van de onderzijde dus dan ga ik denk ik voor een hoekprofiel. Is onderstaand hiervoor geschikt? Moet nog wel even kijken hoe dik het is.

https://www.praxis.nl/bouwmateriale...el-ijzer-geperforeerd-27-x-27mm-200cm/1649649

Andere optie zijn hoekijzers van 60*40. Die heb ik nog voldoende liggen.

Dan een tweede vraag. Het opspannen van de treden. Mijn smalste treden zijn ongeveer 90 breed. Hoeveel mm moet ik hem dan omhoog drukken?
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Ik denk niet dat je een eiken trede meer als 2 mm. omhoog gedrukt krijgt. Als je er teveel kracht op zet trek je hem van de hoekijzers af!
Het opspannen ( om kraken te voorkomen) is bij jou constructie niet zo crities omdat de tredes niet in een nest zitten en eiken minder doorbuigt dan vuren waar ik vroeger mee gewerkt heb.
In mijn eigen huis heb ik de tredes van een grenen trap alleen ingesmeert met siliconenpasta, werkt perfect! Misschien voor jou ook een mogelijkheid.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Veel meer dan 2 mm schuin je een stootbord ook niet af.
Opspannen deed ik altijd met 2 hele grote wiggen, 4 mm doorzetten van 40 mm merbau of essen was zo geen enkel probleem.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als het de trap op de foto is, dan staat die er toch al.
Is de trap van onder toegankelijk ? Zo ja, dan volstaan kraaklatten toch.
Wil je de stootborden in ieder geval lijmen ? Dan best in de groef onderaan de tredes. Tec 7 flex rekt 600 %.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.