Tafelblad

Christof

Actieve deelnemer
19 nov 2008
32
0
Fraai lastafeltje

Ding is zen gewicht in goud waar, heeft me 400 euro gekost. Zijn allemaal gelaserde platen die je samenvoegd als een bouwpakket en aan mekaar last, is natuurlijk niet zo perfect vlak als een 'echte' lastafel die gevlakt is maar die kosten dan ook een tienvoud meer!

- - - Updated - - -

Mooie tafel!!

Ik kan het mishebben maar ik zie niet echt sleufgaten in de voet? Houd rekening met uitzetten en krimp dwars op de nerfrichting!

Heb idd geen sleufgaten, is moeilijk te maken in metaal. De gaten die ik geboord heb zijn 12mm en de bouten die ik ga gebruiken zijn 8mm, hoop dat dit voldoende speling is om de werking van het hout op te vangen?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Als je je boor op het einde nog even heen en weer kantelt in het geboorde gat, dan kan je een redelijk sleufgat krijgen.
Of twee gaten vlak naast elkaar en het midden daarvan vlak maken met een vijl.
 

Christof

Actieve deelnemer
19 nov 2008
32
0
Als je je boor op het einde nog even heen en weer kantelt in het geboorde gat, dan kan je een redelijk sleufgat krijgen.
Of twee gaten vlak naast elkaar en het midden daarvan vlak maken met een vijl.

Is plaat van 10mm, boor kantelen gaat al moeilijker dan. Het geboorde gat is 12mm en het boutje 8mm, is dit voldoende speling of is er echt meer nodig? Zou idd kunnen 2 gaten naast mekaar boren en dan de brug verwijderen, maar is werkje wat ik liever niet doe als het niet echt nodig is.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
Moet gewoon goed gaan met zo'n klein blad lijkt me. Je kunt ook ipv een boutje een schroef met een ring gebruiken, dan heb je nog meer speling.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ding is zen gewicht in goud waar, heeft me 400 euro gekost. Zijn allemaal gelaserde platen die je samenvoegd als een bouwpakket en aan mekaar last, is natuurlijk niet zo perfect vlak als een 'echte' lastafel die gevlakt is maar die kosten dan ook een tienvoud meer!


Precies, en dan moet er ook niet een dameshaar op liggen, want dan ben je die perfectie al weer kwijt
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
De prijs van opspantafels is vooral afhankelijk van de dikte en kwaliteit van het materiaal. Een 6mm st52 gelaserd bouwpakket is allicht goedkoper dan een van 25mm gehard gereedschapstaal gemaakte echte lastafel. Die worden nagefreest voor vlakheid en voorzien van groeven vanwaar je kan meten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.