Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 29

Onderwerp: Tafelblad

  1. #1

    Tafelblad

    Al een tijdje forum meelezer en nu mijn eerste bijdrage aan het forum :-), wordt een klein salontafelblad uit amouk met een stalen onderstel. Is door omstandigheden jaren geleden dat ik me nog aan een hout project heb gewaagd en is terug even zoeken :-).

    Het ruwe hout, aangekocht en verstuurd via Masave hout, een absolute aanrader qua service!!

    20190103_153037.jpg

    Oude schaafbank nog eens opgestart:

    20190103_154512.jpg

    20190103_165841.jpg

    20190103_183133.jpg

    Nu de vragen :-) als ik de stukken in de klemmen leg blijf ik met een kleine opening van ongeveer 0,5mm zitten op de lengte, als ik de klemmen opspan gaat deze zonder veel moeite dicht, kan ik dit zo laten of moet ik toch proberen de zijkant absoluut vlak te krijgen?

    20190103_183056.jpg

    20190103_183100.jpg

    Het resultaat van het vandikte schaven is niet super, zie bijgevoegde foto's. Wat kan ik doen om dit te vermijden? Bij het gewoon schaven heb ik dit probleem niet, wat op zich vreemd is want is zelfde schaafbank?

    20190103_183013.jpg

    20190103_183018.jpg

    20190103_183021.jpg

    En als laatste, welke lijm gebruik ik best, lokaal kan ik makkelijk witte lijm of pu bruislijm van rectavit kopen, is dit een optie of moet ik richting de titebond enzo gaan?

    Alvast bedankt, Christof.

  2. #2
    Die kier zou ik wel even proberen netjes te krijgen, als het later open gaat staan blijf je je daar altijd aan ergeren

    Die 'tear out' zijn de messen scherp ? probeer het hout eens 180 graden te roteren en dan nogmaals doorvoeren
    Ik vermoed dat je bij het vandikte schaven in de zelfde richting invoert echter als je aan de onderkant invoert is de schaafrichting tegengesteld, daar zal denk ik het probleem zitten

    Mocht dit niet helpen, dan schaaf je het hout toch gewoon, vandikte heb je al gedaan, dus het is overal even dik
    Met een hamer past alles...

  3. #3
    Witte lijm is prima. Bruislijm absoluut niet ;-)

    En vwb die kier, bij voorkeur vlak schaven. Lukt dat nou niet, dan gewoon lijmen en strak trekken. De lijmverbinding zou sterk genoeg moeten zijn om dat permanent vast te houden. Je kunt met houtlijm ook gebogen laminaten lijmen en in vorm houden - dan is een klein kiertje ook geen probleem...
    Laatst gewijzigd door henkverhaar; 03-01-19 om 20:22.

  4. #4

  5. #5
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Toxiq Bekijk Berichten
    Mocht dit niet helpen, dan schaaf je het hout toch gewoon, vandikte heb je al gedaan, dus het is overal even dik
    Met Toxiq.... Gewoon lekker na schaven met de handschaaf...
    En dan de zijkant ook, zodat de kier nagenoeg dicht is

    Mooie houtsoort!
    Groeten... Eric

  6. #6
    Op deze manier heb je zeker een strakke lijmnaad zonder kieren.. Super simpel! https://youtu.be/vrYjc3G1vgo

  7. #7
    Als je een invalzaag met geleider hebt, is dit een goede optie om strakke lijmnaden te krijgen. Tenminste, zo krijg ik ze altijd perfect sluitend.

    Ik heb het in onderstaande link een keer met foto's uitgelegd.

    https://www.woodworking.nl/showthrea...am-tafel/page3

    Voor wat betreft de uitbrekers in het geschaafde hout. Je heb waarschijnlijk, zoals Toxiq ook aangaf, de verkeerde kant uitgeschaafd. Als je nog dikte overhebt, zou ik proberen ze andersom door de vandikte te halen om de uitbrekers wat kleiner te krijgen. Sommigen lijken wel vrij diep, dus je zal dan wat dikte verliezen.

  8. #8
    Amouk is een erg mooie houtsoort maar best lastig om te bewerken. Scherpe messen zijn echt een vereiste. En op de juiste manier invoeren.tegen de nef inschaven is niet ideaal.

    Zo'n naad is niet wenselijk. Misschien nog een keer over de vlakbank ?

    Het is dus een uitdagende houtsoort maar zeker al het werk zeker waard. Ik hoop vanmiddag een opdracht te krijgen voor het schaven van Amouk voor 2 tafels.

  9. #9
    Bedankt voor alle tips, heb het hout nogmaals door de vandikte gehaald in alle mogelijk richtingen maar blijf tear out (wat is hiervoor de nederlandstalige term?) krijgen. Heb men oude handschaven vanonder het stof gehaald, maar die gaan heel wat liefde nodig hebben om terug optimaal te schaven :-).

    In de klemmen, gewone witte houtlijm gebruikt.

    20190104_103257.jpg

    De schaven, ben zo'n beetje alles vergeten hierover, ga me terug moeten inlezen qua slijphoek, welk type waarvoor dient,...

    20190104_103451.jpg

  10. #10
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jelmer Bekijk Berichten
    Als je een invalzaag met geleider hebt, is dit een goede optie om strakke lijmnaden te krijgen. Tenminste, zo krijg ik ze altijd perfect sluitend.

    Ik heb het in onderstaande link een keer met foto's uitgelegd.

    https://www.woodworking.nl/showthrea...am-tafel/page3

    Voor wat betreft de uitbrekers in het geschaafde hout. Je heb waarschijnlijk, zoals Toxiq ook aangaf, de verkeerde kant uitgeschaafd. Als je nog dikte overhebt, zou ik proberen ze andersom door de vandikte te halen om de uitbrekers wat kleiner te krijgen. Sommigen lijken wel vrij diep, dus je zal dan wat dikte verliezen.
    Goeie tip!! Mijn volgend projectje wordt het maken van een bureaublad uit Mutenye van ongeveer 2500mm lang, zo de naden perfect lijmklaar krijgen is een stuk makkelijker dan zo'n zware lengte over de schaafbank te halen!

    Het ruwe hout voor het bureaublad:

    20190104_103727.jpg

    20190104_103732.jpg

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top