Houtsoort fineer op multiplex plaat

JasperJansen

Nieuw lid
2 jan 2019
2
0
Hallo iedereen,

binnenkort ga ik beginnen met mijn eerste project om een platenspeler kast van multiplex platen te maken. Voor de afwerking van de randen van de platen ben ik van plan om kantfineer te gebruiken. Ik ben nu alleen wat verloren met welk soort kantfineer ik moet zoeken aangezien ik niet precies weet wat de houtsoort is van de fineerlaag die op mijn plaat zit.

Zouden de meer ervaren leden mij misschien kunnen vertellen wat voor een hout het is? :)

IMG_20190103_085837.jpg

Groetjes,
Jasper
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Hallo Jasper, welkom op het forum.

Ik denk dat het maranti is. Maar als je echt een mooi gefineerde kast wil maken, dan kan je beter alles opnieuw fineren. Dus ook de brede delen. Je neemt dan alles van hetzelfde boek, zodat de kleur en houtnerf hetzelfde is.
Geen enkele boom is hetzelfde, dus als je alleen de kopse kanten fineert, zul je dat altijd blijven zien.
 

FonSmkb

Actieve deelnemer
22 dec 2018
28
0
Zuid-Limburg
Dat lijkt me mahonie. Bovenstaand is natuurlijk waar, maar als dit je eerste projectje is, zou ik me niet zo druk maken om een (klein) verschil in kleur / tekening tussen de multiplex en kantfineer.
 

JasperJansen

Nieuw lid
2 jan 2019
2
0
Bedankt voor de reacties! Uiteindelijk heb ik een rol mahonie kantfineer besteld en die is gisteren binnengekomen. De kleur matcht perfect!
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Lijkt mij ook Mahonie of Merantie, en ik denk dat het ook wel op de sticker staat die op de plaat zit :)
Succes met je project!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.