Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Houtsoort fineer op multiplex plaat

Hallo iedereen,

binnenkort ga ik beginnen met mijn eerste project om een platenspeler kast van multiplex platen te maken. Voor de afwerking van de randen van de platen ben ik van plan om kantfineer te gebruiken. Ik ben nu alleen wat verloren met welk soort kantfineer ik moet zoeken aangezien ik niet precies weet wat de houtsoort is van de fineerlaag die op mijn plaat zit.

Zouden de meer ervaren leden mij misschien kunnen vertellen wat voor een hout het is?

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_20190103_085837.jpg
Bekeken:   257
Grootte:   37,5 KB
ID:        83375

Groetjes,
    Jasper

Hallo Jasper, welkom op het forum.

Ik denk dat het maranti is. Maar als je echt een mooi gefineerde kast wil maken, dan kan je beter alles opnieuw fineren. Dus ook de brede delen. Je neemt dan alles van hetzelfde boek, zodat de kleur en houtnerf hetzelfde is.
    Geen enkele boom is hetzelfde, dus als je alleen de kopse kanten fineert, zul je dat altijd blijven zien.
    Groeten, Raymond

Dat lijkt me mahonie. Bovenstaand is natuurlijk waar, maar als dit je eerste projectje is, zou ik me niet zo druk maken om een (klein) verschil in kleur / tekening tussen de multiplex en kantfineer.

Bedankt voor de reacties! Uiteindelijk heb ik een rol mahonie kantfineer besteld en die is gisteren binnengekomen. De kleur matcht perfect!

Lijkt mij ook Mahonie of Merantie, en ik denk dat het ook wel op de sticker staat die op de plaat zit :-)
    Succes met je project!

Forum Rechten