Douglas balk bekleden met eik

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Ik zou graag een douglas balk bekleden met eik. De balk is deel van een tussenverdieping en is zichtbaar door de ruit.

Nu ben ik bang dat het eik teveel zal werken t.o.v. de douglas balk.
De balk is 24cm breed. Ik dacht er aan om een dunne eiken plank te gebruiken (+-8mm) en deze vast te lijmen met flexibele kit.

Is dit een goede oplossing of heeft iemand een beter idee?

9027b128-9dc2-4ba2-8a4c-ba6458a81144.jpg652a4258-e91a-49a9-9ddf-8bc89689b877.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zou graag een douglas balk bekleden met eik. De balk is deel van een tussenverdieping en is zichtbaar door de ruit.

Nu ben ik bang dat het eik teveel zal werken t.o.v. de douglas balk.
De balk is 24cm breed. Ik dacht er aan om een dunne eiken plank te gebruiken (+-8mm) en deze vast te lijmen met flexibele kit.

Is dit een goede oplossing of heeft iemand een beter idee?

Bekijk bijlage 83351Bekijk bijlage 83352
verlijmen met een lijm die maximale flexibilieit geeft, zoals tec 7 flex
probleem aan de basis is dat je 2 materialen die anders op vocht- & temperatuurschommelingen reageren op mekaar lijmt
bovendien zit het ene in een binnenklimaat & het andere in een buitenklimaat
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Kun je hem niet los/vast bevestigen met dominos of duvels die ruimte hebben om te glijden / bewegen en dan voor het op de plek houden in de domino gaten silicone kit?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Douglas werkt meer als eikenhout. Beide zitten echter in binnenklimaat, dus het eiken dat je wil verwerken zal goed droog moeten zijn. Laat het acclimatiseren in je woning, alvorens het op maat te maken.

Met een paar dotten flexibele lijm bevestigen zal wel goed gaan. Niet de hele plank verlijmen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Kun je hem niet los/vast bevestigen met dominos of duvels die ruimte hebben om te glijden / bewegen en dan voor het op de plek houden in de domino gaten silicone kit?
op de bereikbaarheid/toegankelijkheid heb ik geen zicht - ik vrees dat de ruimte tussen raam/glas en de douglas beperkt is - horizontaal in de douglas domino's of duvels plaatsen schat ik als onmogelijk in - andere vraag die gesteld dient te worden is hoe je de horizontale buitenkanten van de eik gaat afwerken - wordt het een L, dan kan je voor enige stijfheid/stabiliteit zorgen - wordt het een liggende U, dan zit je comfortabel - hoe dunner de eik moet zijn, hoe meer kans op werken wanneer het massief is - weet niet of er (parket)laminaat met toplaag eik bestaat dat 240 mm breed is
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Je kan van dunne eiken planken een U maken. Lijmen met houtlijm en eventueel RVS nietjes of RVS spijkers.
Eventueel in verstek. Dan valt het bijna niet op dat het geen originele balk is.
Die U maak je dieper dan de hoogte van de balk.
De U schuif je dan van onderaf over de balk.
Dan bevestig je de U alleen aan de bovenkant van de balk. Ook met RVS spijkers of RVS nieten.

Balk.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.