Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Douglas balk bekleden met eik

Ik zou graag een douglas balk bekleden met eik. De balk is deel van een tussenverdieping en is zichtbaar door de ruit.

Nu ben ik bang dat het eik teveel zal werken t.o.v. de douglas balk.
    De balk is 24cm breed. Ik dacht er aan om een dunne eiken plank te gebruiken (+-8mm) en deze vast te lijmen met flexibele kit.

Is dit een goede oplossing of heeft iemand een beter idee?

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      9027b128-9dc2-4ba2-8a4c-ba6458a81144.jpg
Bekeken:   367
Grootte:   74,3 KB
ID:        83351Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      652a4258-e91a-49a9-9ddf-8bc89689b877.jpg
Bekeken:   366
Grootte:   91,9 KB
ID:        83352

Als je daarvoor een strook Eiken triplex gebruikt, kun je, zonder bang te zijn voor teveel uitzet/krimp, de balk bedekken, alsof het een massief eiken balk is.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bookwood Bekijk Berichten
    Ik zou graag een douglas balk bekleden met eik. De balk is deel van een tussenverdieping en is zichtbaar door de ruit.

Nu ben ik bang dat het eik teveel zal werken t.o.v. de douglas balk.
    De balk is 24cm breed. Ik dacht er aan om een dunne eiken plank te gebruiken (+-8mm) en deze vast te lijmen met flexibele kit.

Is dit een goede oplossing of heeft iemand een beter idee?

Naam:      9027b128-9dc2-4ba2-8a4c-ba6458a81144.jpg
Bekeken:   367
Grootte:   74,3 KB
ID:        83351Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      652a4258-e91a-49a9-9ddf-8bc89689b877.jpg
Bekeken:   366
Grootte:   91,9 KB
ID:        83352
    verlijmen met een lijm die maximale flexibilieit geeft, zoals tec 7 flex
    probleem aan de basis is dat je 2 materialen die anders op vocht- & temperatuurschommelingen reageren op mekaar lijmt
    bovendien zit het ene in een binnenklimaat & het andere in een buitenklimaat

heb me door de 1ste foto laten misleiden
    beide materialen zitten in een binnenklimaat, dus is het (potentieel) probleem kleiner

Kun je hem niet los/vast bevestigen met dominos of duvels die ruimte hebben om te glijden / bewegen en dan voor het op de plek houden in de domino gaten silicone kit?
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Douglas werkt meer als eikenhout. Beide zitten echter in binnenklimaat, dus het eiken dat je wil verwerken zal goed droog moeten zijn. Laat het acclimatiseren in je woning, alvorens het op maat te maken.

Met een paar dotten flexibele lijm bevestigen zal wel goed gaan. Niet de hele plank verlijmen.
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scheppie Bekijk Berichten
    Kun je hem niet los/vast bevestigen met dominos of duvels die ruimte hebben om te glijden / bewegen en dan voor het op de plek houden in de domino gaten silicone kit?
    op de bereikbaarheid/toegankelijkheid heb ik geen zicht - ik vrees dat de ruimte tussen raam/glas en de douglas beperkt is - horizontaal in de douglas domino's of duvels plaatsen schat ik als onmogelijk in - andere vraag die gesteld dient te worden is hoe je de horizontale buitenkanten van de eik gaat afwerken - wordt het een L, dan kan je voor enige stijfheid/stabiliteit zorgen - wordt het een liggende U, dan zit je comfortabel - hoe dunner de eik moet zijn, hoe meer kans op werken wanneer het massief is - weet niet of er (parket)laminaat met toplaag eik bestaat dat 240 mm breed is
    Laatst gewijzigd door ZotVanHout; 11-01-19 om 21:41.

Je kan van dunne eiken planken een U maken. Lijmen met houtlijm en eventueel RVS nietjes of RVS spijkers.
    Eventueel in verstek. Dan valt het bijna niet op dat het geen originele balk is.
    Die U maak je dieper dan de hoogte van de balk.
    De U schuif je dan van onderaf over de balk.
    Dan bevestig je de U alleen aan de bovenkant van de balk. Ook met RVS spijkers of RVS nieten.

Naam:      Balk.jpg
Bekeken:   97
Grootte:   52,5 KB
ID:        83713
    Groeten, Raymond

Forum Rechten