Inca Compact overbelast, wat nu?

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Ik heb gisteren mijn Inca Compact tafelzaag overbelast; tijdens het zagen liep hij vast, ik trok het hout wat terug, de zaag draaide weer, maar bij de tweede keer vastlopen stopte hij er mee. De stekker eruit gehaald, machine laten afkoelen, maar helaas, hij doet niets meer.
Heeft deze zaag een zekering die ik kan vervangen? In het boekje wat ik digitaal heb kan ik daar niks over vinden. Is er iets anders wat ik nog kan doen?
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Bij mijn weten heeft de motor geen thermische beveiling. Wat je kan proberen is kijken of het aan de condensator of schakelaar ligt, misschien zijn ze doorgebrand. Je kan er vrij gemakkelijk bij komen door de onderplaat van de kast af te schroeven.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Ik heb deze klus even uitgesteld maar ben net op zoek gegaan naar de oorzaak van het niet-meer-werken. Helaas zie ik nu dingen die ik nooit eerder heb gezien en waarbij ik wat hulp kan gebruiken...
Ik heb de riem losgemaakt om te kijken of de motor misschien onbelast wel zou draaien. Helaas; er gebeurt helemaal niets. Geen geluid, geen klikje, niets. Toen de stekker er weer uit en het kapje van de aansluiting van de stroomkabel er vanaf gehaald, om daar met de spanningzoeker te kijken of er sowieso wel stroom terecht komt. Toen stuitte ik op het onderstaande, zie foto's; veel meer aansluitingen dan ik had verwacht. Overigens mat ik tussen meerdere van deze aansluitpunten wel stroom, dus de aan/uit-schakelaar die daarvoor zit, die doet het gewoon.
Mijn vragen:
- wat nu?
- waar zit de condensator en hoe meet ik of die kapot is? Zijn dat die ronde cilindertjes bovenop de motor, waar ook stroomdraden naar toe lopen vanaf dat aansluitkastje?
- en waar ga ik naartoe als ik er niet uit kom? Ik kan de motor uit de tafel halen en door iemand laten controleren, maar bij wie kan ik terecht; op welk soort bedrijf zoek ik?

20190303_132751819_iOS.jpg

20190303_132807826_iOS.jpg

20190303_132835287_iOS.jpg
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
drie uur later:
Ik dacht dat ik goed nieuws had...
Ik heb de snaar
losgemaakt en
de motor 'uitgebouwd', en vervolgens heb ik er weer stroom opgezet. Ik kwam daarbij een magische rode knop tegen en na het drukken daarop liep de motor weer! Ik helemaal blij. Nog even geprobeerd of ik de motor ook kon belasten, door een stuk hout tegen de draaiende poelie aan te duwen, geen probleem. Oké, opgelost, dan ga ik 'm weer inbouwen. Een klein uurtje verder (ik had de elektriciteit losgemaakt in de schakelaar, dus niet in bovengetoond kastje) zat alles weer in elkaar.
Le moment supreme; snaar eromheen, schakelaar omdraaien en... geen beweging. Spanning op de snaar verlaagd, maar dat maakte niets uit. Snaar er weer vanaf, en daar draaide de motor weer. Er is dus toch iets met de motor aan de hand.
Nog een constatering; als ik met dat stuk hout weer tegen de poelie duw, dan gaat de motor 'anders' lopen; hij komt daarna niet meer op toeren. Als ik de stroom dan een paar keer aan en uit schakel, dan draait 'ie weer normaal, op volle toeren.

Mijn conclusie; de motor is toch niet helemaal goed, maar waar schort het aan?

Ik heb filmpjes gemaakt van de verschillende situaties die ik boven noem, die kan ik uploaden/linken als iemand daar iets mee kan:
- starten zonder snaar
- starten met snaar (geen beweging, wel een brommend geluid)
- zonder snaar en wrijving op poelie met stuk hout; daarna slecht draaien.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Bromt de motor ook als deze loopt?
Een van de twee condensatoren is zeer waarschijnlijk kapot
Edit: dat rode knopje is dus de thermische beveiliging.
 
Laatst bewerkt:

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Ik denk dat het einde oefening is. Op marktplaats koop je een motor voor nog geen 5 tientjes. Zou 1 tot 1.5pk nemen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat klinkt idd als een overleden condensator. Die twee pijpjes zijn de condensators (of ze zitten er in). Ik weet niet hoe het schema van deze motor er uit ziet (ik gok dat dit een Compact is die zonder motor is geleverd, en waar een gebruiker dus zelf een motor onder heeft gehangen), maar ik neem aan dat de ene de startcondensator is en de andere de 'werkcondensator'. Beide vervangen kan iig geen kwaad, en zou niet heel veel moeten hoeven kosten. De specs van de condensators zouden er op moeten staan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
De stroomkring van je startcondensator heeft kuren. Voor in de motor zit een centrifugaalschakelaar. Die hoort de startcondensator af te schakelen als de motor op toeren is. De startcondensator is de grootste van de twee.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
De stroomkring van je startcondensator heeft kuren. Voor in de motor zit een centrifugaalschakelaar. Die hoort de startcondensator af te schakelen als de motor op toeren is. De startcondensator is de grootste van de twee.

en bedoel je daarmee dat ik die startcondensator kan vervangen? Of kan die cent.schakelaar ook stuk zijn?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Je hebt een motor met een extra wikkeling voor het opstarten. Deze wikkeling wordt geschakeld door een centrifugaalschakelaar. De centrifugaalschakelaar kan uitgefikte contakten hebben, waardoor deze stroomkring niet werkt. Ook kan de condensator zelf kapot zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.