Shooting board/futselplank 2.0

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Allereerst iedereen de beste wensen voor 2019!

Vanmorgen zat ik wat rond te neuzen op de website van Dictum en daar kwam ik het shooting board van Veritas tegen voor de schappelijke prijs van €196,90:
568041C3-0E84-487A-B1D0-C117EC8278E0.jpg

Nu ben ik absoluut niet van plan om zo’n bedrag hiervoor uit te geven, maar ik had wel ineens een “brainwave”:
Ik heb nog steeds een Hammer verstekgeleider liggen die ik bij mijn lintzaag had gekocht en die totaal niet naar mijn zin is.
Gelijk mijn houthok ingedoken met het volgende resultaat:
C8E28FC3-10A6-406D-9551-190D664B2107.jpg

Ik heb dan wel geen mooie geleide rails (ook geen shooting plane die erin past overigens), maar deze plank kost mij helemaal niets en is wel zeer precies af te stellen in iedere hoek die ik maar wil.
Ben er best tevreden mee.

Groet,
Hans
 
Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Top toch! misschien is het een idee om onder de verstelbare houten aanslag schuurpapapier te plakken dan heeft ie meer grip ( als dat nodig is)
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Heren,
Dank voor de complimenten.
@Patrick: Klopt, zou niet weten hoe ik anders mijn verbindingen perfect strak zou moeten krijgen.
@Rendew: De aanslag zit met dubbelzijdig plakband op de geleider. Op termijn ga ik die vastschroeven. Deze versie is nog een prototype. Zit door de dikte van het plakband niet helemaal perfect. Maar grip is geen probleem.
@Kris: Bedoel je wat de functie van een futselplank is? De belangrijkste functie (voor mij) is om de kopse kant van plankjes perfect haaks of onder een andere gewenste hoek (meestal 45 gr) te schaven. Zoek maar eens op het forum.

Groet,
Hans
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Op zich wel goed verzonnen! Maar ik heb toch wel een puntje.
Als ik het goed zie, is je aanslag nu op 1 punt vast gemaakt? In het midden via de verstekgeleider.
Bij harde houtsoorten zijn de klappen op de aanslag best groot. Kan de verstek geleider dat wel aan? Blijft hij goed haaks staan?
Voor kleine verstekken is dit wel een hele goeie oplossing.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Daar doelde ik ook op met het schuurpapier .Met bijv een afsteek klos wordt dat ook gedaan het zit dan als een rots in de branding .
Maar snap wel dat je dat niet op de aluminium verstek gelijder wilt lijmen
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Op zich wel goed verzonnen! Maar ik heb toch wel een puntje.
Als ik het goed zie, is je aanslag nu op 1 punt vast gemaakt? In het midden via de verstekgeleider.
Bij harde houtsoorten zijn de klappen op de aanslag best groot. Kan de verstek geleider dat wel aan? Blijft hij goed haaks staan?
Voor kleine verstekken is dit wel een hele goeie oplossing.

De aanslag zit vast met de metalen strip onder de geleider:
1693684C-16BE-4AD6-9BAE-F49EC74F0CA4.jpg

Daarmee kan ik de geleider muurvast in het stuk eiken laten vallen. Ik heb de groef heel krap uitgefreesd. Ik heb er nog over gedacht om de strip vast te schroeven in de groef, maar daar lijkt nu geen noodzaak voor te zijn.
Het zwakke punt blijft nu de verbinding tussen de strip en de geleider, hopelijk is die sterk genoeg. Is natuurlijk niet gemaakt om zwaar belast te worden.
Maar ach, als ik het niet vertrouw en bang ben voor teveel geweld heb ik altijd nog mijn oude plank ter beschikking:
F19B491F-2F6C-48C3-94D8-3EFBAD2B0A49.jpg

Die kan wel een stootje hebben.

Groet,
Hans
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Daar doelde ik ook op met het schuurpapier .Met bijv een afsteek klos wordt dat ook gedaan het zit dan als een rots in de branding .
Maar snap wel dat je dat niet op de aluminium verstek gelijder wilt lijmen

Hallo Rendew,
Ik snap jouw oplossing niet helemaal.
Waar zou jij schuurpapier willen lijmen?
Onder de strip, of onder het haakse alu profiel?

Groet,
Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.