Keukendeurtjes

henriW

Actieve deelnemer
9 nov 2018
34
0
Ons huis is toe aan een nieuwe keuken. Ik voel me niet zo thuis in een keukenzaak. Als er enorme kortingen kunnen worden gegeven en een gedetailleerde offerte niet mogelijk is dan zit je bij mij verkeerd.
Uiteindelijk besloten om een IKEA keuken te nemen. Vaste prijs en je weet precies wat iets kost. Helaas daar geen deurtjes/frontjes kunnen vinden die in de smaak vielen. Aangezien ik toch graag wat meer met houtbewerking wil gaan doen, besloten dat ik ze zelf ga proberen te maken. Om niet helemaal onvoorbereid aan de slag te gaan heb ik uitgebreid dit forum doorgelezen. Wat worden er toch een hoop mooie meubels gemaakt!

Als eerste stap heb ik een paar weken geleden een lurem combinatie machine gekocht. Deze werd warm aanbevolen op het forum. Heb er een HBM 200 afzuiger met micro filter bij gekocht. En ben bezig er een cycloon tussen te zetten.

Uiteraard heb je niks aan een zaagmachine zonder hout. Ik heb gekozen voor eik. Lijkt me mooi veelzijdig hout dat nog goed te bewerken is. Ik wil mezelf uitgebreid de mogelijkheid geven om te falen en daarvan te leren (behalve op veiligheidsgebied). Dus was opzoek naar een betaalbare partij hout. Enkele weken marktplaats in de gaten gehouden en ik denk dat ik een hele mooie partij gevonden heb. Een oude eiken vloer van ong 80m2. De planken zijn 20cm breed en 3cm dik. Hoewel het een vloer is zit er geen groef aan de onderkant:cool: Ik kan zonder ervaring dit slecht beoordelen, maar dit lijkt me een mooie start van mijn meubel maak hobby:
poging2.jpg

Was misschien iets te zwaar voor de aanhanger, maar ben veilig aangekomen. Wat een werk om alleen al alles in en uit te laden, maar denk dat ik na de deurtjes nog wel wat over heb voor andere leuke projecten:)

De planken zijn nu 3 cm dik en dat lijkt me wat veel voor keuken deurtjes. Lijkt me zonde en erg veel werk om de planken op de vandikte bank terug te brengen naar bijv 18 mm. Voor zover ik het begrijp is een lintzaag het juiste stuk gereedschap om de planken ong op dikte te maken. Dan kan ik ze daarna door de vandikte bank halen.

Volgende stappen:
- Domino 700 geschikt maken voor de kleinere diameters. denk dat dat een Seneca verloopje gaat worden.
- Goede (tweedehands)lintzaag kopen
- geschikte lak/wax/olie zoeken. We vinden de kleur van onbehandeld eiken heel mooi. Ik lees hier goede dingen over Skylt. Dus dat ga ik maar eens proberen.
- Uitzoeken of iemand freesmalletjes maakt voor de ikea frontjes, anders zelf maken.

Helaas is tijd lastig te vinden, dus dit zal een langzaam topic worden. Maar zal jullie op de hoogte houden van de voortgang.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wat een mooi start voor 2019
vloerdelen zijn prima geschikt, vaak liggen ze al vele jaren en zijn goed droog
Hou er rekening mee dat als je 30mm door een lintzaag haalt je niet bij 18 en 12 over houd, maar als je 18 wil overhouden je andere plankje iets van 8 of 7 zal zijn, na het zagen moet je beide delen vlakken

Domino 700 met seneca verloop heb ik ook, werkt zeer goed
De 700 is een zwaardere machine, maar ik vind hem prettiger in de hand liggen

Skylt is het zelfde als Trae lyx naturel en die is goedkoper

Een freesmal kan ik wel maken op de CNC, moet je wel de maten hebben OF een deurtje regelen om de maten over te nemen
Stuur me maar een PB als je interesse hebt
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Inderdaad: een hele mooi start van 2019. En zo'n partij eikenhout is een mooie startbonus :). Veel succes met je project!
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Eerst in de breedte door doen.
Omdat je dan minder breedte hoeft te schaven, kan je meer dikte overhouden. (Delen zijn minder krom)
Verlijmen moet je ze toch.
18 mm overhouden is 21 mm zagen, plus zaagsnede 2a3 mm, dan blijft er maximaal 6a7 mm over wat je ook nog moet schaven.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik zou er eerst een paar zagen en kijken of de gezaagde delen na een paar dagen nog steeds redelijk vlak zijn. Heb daar zelf zeer uiteenlopende ervaringen mee. Ik weet niet wat voor lintzaag je hebt maar als deze niet goed afgesteld is is schulpen een uitdaging. Probeer het eerst. Door de vd bank kan altijd.
 

henriW

Actieve deelnemer
9 nov 2018
34
0
Aangezien ik de lintzaag nog moet kopen, ga ik denk ik eerst maar eens een proef stukje zonder doen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik zou de delen niet herzagen, daar win je niet veel mee.

Vloerdelen hebben op de bovenlaag vaak beschadigingen en ingelopen vuil en zand, de onderzijde mogelijk ook als het op een steenachtige ondergrond heeft gelegen. Op de bovenzijde zit dan ook nog een afwerklaag waarschijnlijk. Eerst de delen schoonschaven, dan kun je daarna gelijk je schaafmessen wisselen, want die hebben zwaarder te lijden, en dan kijken welke dikte je overhoud. Dat zal de moeite van het herzagen niet zijn.

Als je de zak met spanen na de eerste keer schaven wisselt, dit zijn vervuilde spanen, kun je daarna schoon eiken schaven, de spanen zijn voor roken of een manege altijd welkom. Je hebt de partij gebruikt en waarschijnlijk leuk geprijsd gekocht, het verlies van de vewerking naar de eindmaat moet je dan nemen omdat je uitgangsmaten niet gekozen konden worden.

Vloerdelen van 30 dik zonder groeven aan de onderzijde kom je overigens niet vaak tegen, daar kun je mooi mee uit de voeten.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
+1. Niet herzagen. Van 30 naar 18 zou ik rechtstreeks over de vandikte bank doen. mochten ze krom zijn, eventueel op een ondergrond opspannen...

En dan niet in één keer, maar eerst een mm of twee/drie boven de eindmaat. Dan een weekje laten liggen alvorens naar eindmaat de schaven.
Wat zeker helpt is de boel voor het schaven op de ruwe lengte zagen.
 

henriW

Actieve deelnemer
9 nov 2018
34
0
Het herzagen was niet om kosten te besparen oid. Denk dat ik genoeg hout heb voor de komende tijd:) Leek me vooral tijdsbesparend. Ik begreep dat je met een vandikte bank ong 1 tot 2 mm per keer afneemt? Als je dan van 30 naar 18 oid wil heb je nogal wat rondes te gaan lijkt mij? Dus vandaar dat bij mij het minste werk leek: onbehandelde kant vlakken->zagen naar 20mm->vandikte naar 18 mm. Maar ik zal zeker de adviezen hier ter harte nemen en ga het nu eerst alleen met vlakbank en vandikte bank proberen.

Het ongeveer op lengte zagen had ik idd al gedaan heb nu 4 stukken van 85 cm. Heb ook aan 1 kan alvast een rechte kant gezaagd. Lijkt me makkelijker met vlakken.

Dat een week laten liggen is vanwege het eventuele kromtrekken omdat er veel veranderd is aan het hout? Dat betekend dat ik het dan daarna ook weer langs de vlakbank haal voordat ik het door de vandikte bank doe?

Gisteren een beetje met de vlakbank geprobeerd het eerste stuk netjes te krijgen, maar denk dat daar nog een beetje geoefend moet worden voordat er kunst gebaard wordt. Iig moet ik opzoek naar nieuwe mesjes, want deze hebben op sommige punten wat hapjes. Gelukkig was de bank breed genoeg om een stuk je vinden zonder hapjes.

Hoewel de afzuiging het goed doet merkte ik toch dat het stoffig werd. En aangezien ik in het verleden te vaak niet echt op mijn gezondheid heb gelet probeer ik dat nu een beetje te compenseren. Dus maar even gestopt en een powercap active ip besteld bij de houtdraaierij, die bij mij in de straat blijkt te zitten:) Ik had natuurlijk ook voor losse bescherming kunnen gaan. Dat is een stuk goedkoper, maar in het verleden veel ervaring met metaal bewerking en daar nooit echt iets prettigs gevonden. En las eigenlijk alleen maar goede reviews.
 

henriW

Actieve deelnemer
9 nov 2018
34
0
Een freesmal kan ik wel maken op de CNC, moet je wel de maten hebben OF een deurtje regelen om de maten over te nemen
Stuur me maar een PB als je interesse hebt
Thanks, Ik ga eerst ff zelf kijken hoever ik kom, maar mocht het niet lukken is het erg fijn om zoiets achter de hand te hebben!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Dat een week laten liggen is vanwege het eventuele kromtrekken omdat er veel veranderd is aan het hout? Dat betekent dat ik het dan daarna ook weer langs de vlakbank haal voordat ik het door de vandikte bank doe?

Nadat het even heeft gelegen (om eventuele spanning eruit te krijgen), beoordeel je elke plank op eventueel krom zijn en afhankelijk daarvan gaat-ie weer eerst over de schaaf en dan door de vandikte, of - indien niet kromgetrokken - gelijk door de vandikte.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Hapjes in je messen geven strepen op het hout, als je één van de messen een mm of twee opschuift, dan kun je weer even vooruit. Met de oude delen wil je eigenlijk geen verse messen gebruiken, best eerst de vuile lagen eraf voordat je de messen wisselt. Ik spaar oud hout op om schoon te schaven juist als de messen gemangeld zijn door een nietje of spijker, de slijper moet ze dan toch schoon slijpen.

Het is de nadelige kant van werken met oud hout, daar lijdt je gereedschap meer van.
 

henriW

Actieve deelnemer
9 nov 2018
34
0
Weer wat voortgang gemaakt. Het vlak schaven blijft nog moeilijk. Snipe, tearout etc had ik nog nooit van gehoord, maar ben druk bezig te oefenen en te stellen. Uiteindelijk wel een eerste proef deurtje kunnen maken:
20190109_152545653_iOS.jpg
Om het enigszins glad te krijgen nog best wat moeten schuren. De achterkant is helaas niet te redden met een schuurmachine. Maar voor een eerste proefstukje ben ik zeker tevreden.

Ik heb 1 van de messen zo verplaatst dat de meeste hapjes niet meer overlapte met het volgende mes. Op de vlakbank ging het idd een stuk beter. Ik denk alleen dat ik het mes niet helemaal in lijn heb terug geplaatst. Dus had nu een vlakker maar minder haaks resultaat.
Helaas was de vandikte bank op deze manier een minder groot succes. het verstellen van vlakbank naar vandikte bank houd in dat er een bak aan de bovenkant van de bak geplaatst wordt. deze dekt de as af en helpt bij de afzuiging. Ik had niet opgemerkt dat de passing hiervan een stuk strakker was. Dus een enorm lawaai bij het opstarten en een kromme beschadigde schaaf. Nieuwe zijn onderweg, samen met een HBM steltooltje...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.