Mijn volgende projectje...

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
152
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ik ben, na enige tijd wat materiaal her en der verzameld te hebben, begonnen om een freestafeltje te maken.
De grote Hitachi frees die ik heb is bijna niet in de hand te houden, dus tijd voor een tafeltje.
Na enige filmpjes op YouTube te hebben bekeken en het forum hier te hebben doorgespit, heb ik toch een paar vragen.
1: Moet de freesplaat vastgemaakt worden in de tafel, of kan deze door zijn eigen gewicht met frees er los in blijven hangen?

DSC01371.jpg

DSC01377.jpg

DSC01379.jpg

2:Zo ook de insert ringen... Moeten die ook vastgeschroefd worden of mogen deze er los in?
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
De meeste insertplaten die je koopt liggen los in de tafel. Vaak hebben ze wel een veer of kogeltjes zodat dit strak ligt. Ook als een (fence met) maatverdeling hebt, is het wel fijn als de insert (en dus je frees) altijd exact hetzelfde hangt.

De insert ringen zijn vooral voor de veiligheid. Enige vastigheid is dan wel fijn ;). De commerciële platen hebben vaak een draai- of klikmechanisme waarmee die ringen vastgezet worden.
 
P

Pel

Guest
Eric, hoe dikker de plaat, hoe meer hoogte je verliest met frezen, je kunt de plaat toch vast zetten met enkele verzonken schroefjes, zorg dat de ringen er een beetje vast in gaan.

Groet Pel.
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
152
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ik ben met precies dezelfde frees ook een tafeltje aan maken.

Dat is mooi....! Wil je dan ook zo af en toe een foto of verslagje plaatsen hoe jij het doet?
Ik heb verschillende manieren gezien om er een lift in te maken, maar ben er nog niet helemaal uit welk systeem het gaat worden.
Ik zal het bouwverslag hier wel bijhouden.
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
152
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Vandaag de C-Tracks in het blad gemaakt...

DSC01381.jpg

Eerst alles op maat gemaakt en gaten geboord.
Verzinken ging niet met de verzinkboor, deze paste er niet tussen, dus moest ik het met een grotere boor doen!
Aangezien het aluminium zacht materiaal is, moet je hier voorzichtig mee zijn.

DSC01382.jpg

Blad goed vast zetten, en in 3× gefreesd!

DSC01383.jpg

Ben tevreden met het resultaat :eek:

DSC01385.jpg

Plaat en tracks liggen er mooi vlak in...
Vraagje: Ik wil aan het blad een rond kantje frezen... Moet ik dan de tracks er weer uithalen en deze met de vijl rond afwerken?
Of kan ik deze laten zitten en er zo met de frees de ronding mee frezen?
Ik zie wel eens dat ze aluminium met een tafelzaag zagen, maar kan dit ook met frezen...
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Je kunt met de afrondfrees ook het aluminium frezen. Maar je moet wel heel langzaam en behoudzaam frezen. Ikzelf gebruik voor het frezen van aluminium een goedkoop freesje met dezelfde ronding.
Het lijkt net of je 3 betonplexplaten op elkaar hebt gelijmt, netjes gedaan hoor. Maar freesjes zijn niet dol op betonplex en de lijm. En de freesjes worden er best wel snel bot van.
Zo zou ik persoonlijk de freesplaat vastzetten. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als de freestafel (om wat voor reden dan ook) omvalt en de frees een eigen leven gaat leiden. (Ja, ik kan soms ook best wel "doom-denken". Dat komt waarschijnlijk door mijn gebruikersnaam.)
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
152
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Mijn Dank, Guus Flater.... Is prima gelukt zo, en ben tot nu toe zeer tevreden.

DSC01387.jpg

DSC01389.jpg

Ik zit al maanden met verschillende lift systemen in m'n hoofd, en heb al hele ingewikkelde oplossingen gezien, maar ook hele simpele!
Zo ook deze die ik wil proberen...
Vraag is alleen als dit sterk genoeg is... (zie foto)

DSC01391.jpg

DSC01393.jpg

Als ik dit boutje, wat in de frees gedraaid zit, aan de draadbus las en een lange inbusbout met contramoeren en schijven door het blad boor en de kop van de inbus in het blad verzink,zou dit dan sterk genoeg zijn?
Dan zou ik vanboven in het blad de hoogte kunnen verstellen!
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Trek je je frees net scheef op deze manier? Ik zou dan eerder een hefboom onder je frees maken en daar het draadeind door heen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Als de geleiding soepel loopt, dan gaat dat prima werken. Eventeel kan je de veren er nog uit halen. Dan loopt het wat lichter.
Ik heb hetzelfde idee uitgevoerd mij mijn elu frees en dat werkt al jaren naar behoren. Ik heb boven op het blad waar het draadeind doorsteekt, een moer gelast. Verzonken in het blad. Zo kan ik met een ratel de hoogte verstellen. Gaat prima en precies af te stellen.
Houd er wel rekening mee dat je de frees nog hoog genoeg kunt zetten om vanaf boven frezen te wisselen.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Dat is mooi....! Wil je dan ook zo af en toe een foto of verslagje plaatsen hoe jij het doet?
Ik heb verschillende manieren gezien om er een lift in te maken, maar ben er nog niet helemaal uit welk systeem het gaat worden.
Ik zal het bouwverslag hier wel bijhouden.

Hoi, hierbij een paar foto's van het eindresultaat. Hoop niet dat het stoort dat ze in jouw draadje staan.. Omdat ik geen zin had om een extra geleider te maken, heb ik de geleiding + beveiliging van m'n spilfrees (Lurem) op het tafeltje gezet. Het is echt een tiny tafeltje geworden, om het geheel nog onder de werkbank te laten passen. Verder een deurtje ervoor gemaakt en twee laadjes, zodat ik daar accessoires in kan leggen. De hoogteverstelling is echt 'quick and dirty', maar het werkt wel prima geloof ik.

IMG_2736.jpg

IMG_2737.jpg

IMG_2725.jpg

Eerste klusje:

IMG_2735.jpg
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
152
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Mooi gemaakt... En past mooi zo onder de werkbank.
Zo voor thuisgebruik hoeft voor mij het blad ook niet zo groot te zijn.

Ook een manier van hoogteverstelling zo, Corné...
Het wisselen van de freesjes kun je dat van boven het blad doen, of moet je dat onder in de kast doen?
Ik bedoel: Als de frees in de bovenste stand staat, komt dan de moer boven de tafel uit?
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
152
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Vandaag op het werk even tussendoor de draadbus met bout gelast en gelijk ook maar even op een stukje draadeind een moer opgelast.
Vanavond thuis alles even uitgelijnd en de gaten geboord!
Alles bevestigd op het blad en het werkt boven verwachting.

DSC01394.jpg

DSC01395.jpg

DSC01396.jpg

DSC01398.jpg

DSC01399.jpg

Ik heb wel de veren uit de benen van de frees gehaald, en ook de vergrendeling van de hoogteverstelling gedemonteerd, zodoende loopt alles wat lichter.
Alle onderdelen die eraf kwamen even goed bewaren, alhoewel ik denk dat de frees er toch nooit meer onder vandaan komt!
Wil er tzt toch nog een keer een kantenfreesje erbij hebben.

Nu eerst 's even nadenken over de stof afzuiging vanonder de tafel!
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Interessant dat je ook de vergrendeling eraf hebt gehaald. Bij mijn Triton TRA001 twijfel ik of die vergrendeling nu wel of niet nodig is onder mijn freestafel. Ik heb wel de vering eruit gehaald, maar de vergrendeling vooralsnog laten zitten. Kan iemand die hier meeleest er meer over zeggen? Vergrendelen jullie de diepte-instelling nadat je de frees op hoogte hebt gesteld? Is natuurlijk beetje raar: veel moeite doen om boven de tafel te verstellen en dan onder de tafel duiken om de vergrendeling erop/eraf te halen. Is de instelling met draaien zeker genoeg en kan ik die vergrendeling gewoon vergeten?

Groet,
Arjaan
 

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
121
33
Interessant dat je ook de vergrendeling eraf hebt gehaald. Bij mijn Triton TRA001 twijfel ik of die vergrendeling nu wel of niet nodig is onder mijn freestafel. Ik heb wel de vering eruit gehaald, maar de vergrendeling vooralsnog laten zitten. Kan iemand die hier meeleest er meer over zeggen? Vergrendelen jullie de diepte-instelling nadat je de frees op hoogte hebt gesteld? Is natuurlijk beetje raar: veel moeite doen om boven de tafel te verstellen en dan onder de tafel duiken om de vergrendeling erop/eraf te halen. Is de instelling met draaien zeker genoeg en kan ik die vergrendeling gewoon vergeten?

Groet,
Arjaan

Ik vergrendel de diepte-instelling altijd, als ik hem er na het frezen afhaal zakt de frees meestal wel wat. (is wel afhankelijk van wat je afneemt en ook welke frees, kan dus ook aan mijn (goedkope) frezen liggen >onbalans?)
 

Cnor

Nieuw lid
26 dec 2014
2
0
Ik vergrendeling mijn Triton ook bijna altijd, vooral bij afronden van hout wil ik niet dat de frees zakt door eventuele trilling. Kleine handeling, groot gemak
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Het is een keer eerder op het forum geweest wel of niet het gebruik van de vergrendeling op de Triton bovenfrees als deze op de kop hangt.
Het kwam er volgens mij op neer vergrendeling wel gebruiken.

Zelf gebruik ik een Triton MOF001 en wil daar de beveiliging nog wel uit halen voor de schakelaar en er een nullast schakelaar voorzetten, zo als het nu is met die schakelaar is me niks waard, dan is de frees anders te draaien waardoor de vergrendelingsknop beter toegankelijk is en de machine is makkelijker aan en uit te zetten.
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
152
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Hier komt ook nog een andere schakelaar, zodat ik de machine van buitenaf kan in of uit schakelen.
Kan de vergrendeling er zo weer opzetten... Dus kijk wel even hoe het uitpakt!
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
152
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Deze week nog even met de stofafzuiging bezig geweest en besloten dat er 2 manieren van stofafzuiging op komen.
Eentje onder de tafel en eentje op de geleider.

DSC01400.jpg

DSC01401.jpg

Als de frees in de onderste stand staat, zit er nog 2mm ruimte ertussen...
Ook de kast er omheen gemaakt, en dan begint het er al een beetje op te lijken :)

DSC01405.jpg

DSC01404.jpg

DSC01403.jpg

DSC01402.jpg

Als de frees in de bovenste stand staat, kan ik met een dunne steeksleutel boven op het blad de freesjes wisselen,
en liggen de onderkant van de freesjes net boven het blad!
Het had allemaal iets hoger gekunt, maar dan moest ik een andere dunnere basisplaat maken, bijvoorbeeld van Trespa...
Misschien als ik er hinder van ondervind dat ik dat dan later nog eens doe!

DSC01406.jpg

Vanmiddag ook al begonnen met een geleider te maken, maar daarover later meer...
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
152
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ik ben nog weer een stapje verder en heb het gelei(of fence :confused:) ook klaar...

DSC01407.jpg

DSC01409.jpg

DSC01412.jpg

DSC01411.jpg

DSC01413.jpg

Zoals je ziet heb ik nu 2 mogelijkheden om stof af te zuigen, ook als het gelei er niet op zit.
Ik heb er ook nog aan zitten denken om in de uitsparingen aan de achterzijde van het gelei een mogelijkheid te maken om de freesjes op te bergen, Maar ik weet niet of dit zo handig is?
Maar eens even over nadenken over een andere mogelijkheid.
Rest alleen nog om het gelei in de was te zetten...

Zo ook vandaag een inzet ring in het frees gat gemaakt, zodat ik er losse trespa plaatjes in kan leggen.
Zo hoef ik dan niet van die dikke inlegringen van plexiglas te gebruiken, en het gat gelijk zo aangepast dat ze dan er een beetje klem en vlak inliggen.

DSC01415.jpg

DSC01414.jpg

DSC01417.jpg

DSC01418.jpg

DSC01419.jpg

Zo schiet het projectje al aardig op!
Zit alleen nog op een paar onderdelen te wachten van Ali... Onder andere een machine schakelaar!
En dan nog wat kleine hulpstukjes maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.