Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 24
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eric55 Bekijk Berichten
    Dat is mooi....! Wil je dan ook zo af en toe een foto of verslagje plaatsen hoe jij het doet?
    Ik heb verschillende manieren gezien om er een lift in te maken, maar ben er nog niet helemaal uit welk systeem het gaat worden.
    Ik zal het bouwverslag hier wel bijhouden.
    Hoi, hierbij een paar foto's van het eindresultaat. Hoop niet dat het stoort dat ze in jouw draadje staan.. Omdat ik geen zin had om een extra geleider te maken, heb ik de geleiding + beveiliging van m'n spilfrees (Lurem) op het tafeltje gezet. Het is echt een tiny tafeltje geworden, om het geheel nog onder de werkbank te laten passen. Verder een deurtje ervoor gemaakt en twee laadjes, zodat ik daar accessoires in kan leggen. De hoogteverstelling is echt 'quick and dirty', maar het werkt wel prima geloof ik.

IMG_2736.jpg

IMG_2737.jpg

IMG_2725.jpg

Eerste klusje:

IMG_2735.jpg
    Vriendelijke groeten,

Corné

Mooi gemaakt... En past mooi zo onder de werkbank.
    Zo voor thuisgebruik hoeft voor mij het blad ook niet zo groot te zijn.

Ook een manier van hoogteverstelling zo, Corné...
    Het wisselen van de freesjes kun je dat van boven het blad doen, of moet je dat onder in de kast doen?
    Ik bedoel: Als de frees in de bovenste stand staat, komt dan de moer boven de tafel uit?
    Groeten... Eric

Vandaag op het werk even tussendoor de draadbus met bout gelast en gelijk ook maar even op een stukje draadeind een moer opgelast.
    Vanavond thuis alles even uitgelijnd en de gaten geboord!
    Alles bevestigd op het blad en het werkt boven verwachting.

DSC01394.jpg

DSC01395.jpg

DSC01396.jpg

DSC01398.jpg

DSC01399.jpg

Ik heb wel de veren uit de benen van de frees gehaald, en ook de vergrendeling van de hoogteverstelling gedemonteerd, zodoende loopt alles wat lichter.
    Alle onderdelen die eraf kwamen even goed bewaren, alhoewel ik denk dat de frees er toch nooit meer onder vandaan komt!
    Wil er tzt toch nog een keer een kantenfreesje erbij hebben.

Nu eerst 's even nadenken over de stof afzuiging vanonder de tafel!
    Groeten... Eric

Interessant dat je ook de vergrendeling eraf hebt gehaald. Bij mijn Triton TRA001 twijfel ik of die vergrendeling nu wel of niet nodig is onder mijn freestafel. Ik heb wel de vering eruit gehaald, maar de vergrendeling vooralsnog laten zitten. Kan iemand die hier meeleest er meer over zeggen? Vergrendelen jullie de diepte-instelling nadat je de frees op hoogte hebt gesteld? Is natuurlijk beetje raar: veel moeite doen om boven de tafel te verstellen en dan onder de tafel duiken om de vergrendeling erop/eraf te halen. Is de instelling met draaien zeker genoeg en kan ik die vergrendeling gewoon vergeten?

Groet,
    Arjaan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjaano Bekijk Berichten
    Interessant dat je ook de vergrendeling eraf hebt gehaald. Bij mijn Triton TRA001 twijfel ik of die vergrendeling nu wel of niet nodig is onder mijn freestafel. Ik heb wel de vering eruit gehaald, maar de vergrendeling vooralsnog laten zitten. Kan iemand die hier meeleest er meer over zeggen? Vergrendelen jullie de diepte-instelling nadat je de frees op hoogte hebt gesteld? Is natuurlijk beetje raar: veel moeite doen om boven de tafel te verstellen en dan onder de tafel duiken om de vergrendeling erop/eraf te halen. Is de instelling met draaien zeker genoeg en kan ik die vergrendeling gewoon vergeten?

Groet,
    Arjaan
    Ik vergrendel de diepte-instelling altijd, als ik hem er na het frezen afhaal zakt de frees meestal wel wat. (is wel afhankelijk van wat je afneemt en ook welke frees, kan dus ook aan mijn (goedkope) frezen liggen >onbalans?)

Ik vergrendeling mijn Triton ook bijna altijd, vooral bij afronden van hout wil ik niet dat de frees zakt door eventuele trilling. Kleine handeling, groot gemak

Het is een keer eerder op het forum geweest wel of niet het gebruik van de vergrendeling op de Triton bovenfrees als deze op de kop hangt.
    Het kwam er volgens mij op neer vergrendeling wel gebruiken.

Zelf gebruik ik een Triton MOF001 en wil daar de beveiliging nog wel uit halen voor de schakelaar en er een nullast schakelaar voorzetten, zo als het nu is met die schakelaar is me niks waard, dan is de frees anders te draaien waardoor de vergrendelingsknop beter toegankelijk is en de machine is makkelijker aan en uit te zetten.
    Robert Jan

Hier komt ook nog een andere schakelaar, zodat ik de machine van buitenaf kan in of uit schakelen.
    Kan de vergrendeling er zo weer opzetten... Dus kijk wel even hoe het uitpakt!

Deze week nog even met de stofafzuiging bezig geweest en besloten dat er 2 manieren van stofafzuiging op komen.
    Eentje onder de tafel en eentje op de geleider.

DSC01400.jpg

DSC01401.jpg

Als de frees in de onderste stand staat, zit er nog 2mm ruimte ertussen...
    Ook de kast er omheen gemaakt, en dan begint het er al een beetje op te lijken

DSC01405.jpg

DSC01404.jpg

DSC01403.jpg

DSC01402.jpg

Als de frees in de bovenste stand staat, kan ik met een dunne steeksleutel boven op het blad de freesjes wisselen,
    en liggen de onderkant van de freesjes net boven het blad!
    Het had allemaal iets hoger gekunt, maar dan moest ik een andere dunnere basisplaat maken, bijvoorbeeld van Trespa...
    Misschien als ik er hinder van ondervind dat ik dat dan later nog eens doe!

DSC01406.jpg

Vanmiddag ook al begonnen met een geleider te maken, maar daarover later meer...
    Groeten... Eric

Ik ben nog weer een stapje verder en heb het gelei(of fence ) ook klaar...

DSC01407.jpg

DSC01409.jpg

DSC01412.jpg

DSC01411.jpg

DSC01413.jpg

Zoals je ziet heb ik nu 2 mogelijkheden om stof af te zuigen, ook als het gelei er niet op zit.
    Ik heb er ook nog aan zitten denken om in de uitsparingen aan de achterzijde van het gelei een mogelijkheid te maken om de freesjes op te bergen, Maar ik weet niet of dit zo handig is?
    Maar eens even over nadenken over een andere mogelijkheid.
    Rest alleen nog om het gelei in de was te zetten...

Zo ook vandaag een inzet ring in het frees gat gemaakt, zodat ik er losse trespa plaatjes in kan leggen.
    Zo hoef ik dan niet van die dikke inlegringen van plexiglas te gebruiken, en het gat gelijk zo aangepast dat ze dan er een beetje klem en vlak inliggen.

DSC01415.jpg

DSC01414.jpg

DSC01417.jpg

DSC01418.jpg

DSC01419.jpg

Zo schiet het projectje al aardig op!
    Zit alleen nog op een paar onderdelen te wachten van Ali... Onder andere een machine schakelaar!
    En dan nog wat kleine hulpstukjes maken.
    Groeten... Eric

Forum Rechten