Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Mijn volgende projectje...

Ik ben, na enige tijd wat materiaal her en der verzameld te hebben, begonnen om een freestafeltje te maken.
    De grote Hitachi frees die ik heb is bijna niet in de hand te houden, dus tijd voor een tafeltje.
    Na enige filmpjes op YouTube te hebben bekeken en het forum hier te hebben doorgespit, heb ik toch een paar vragen.
    1: Moet de freesplaat vastgemaakt worden in de tafel, of kan deze door zijn eigen gewicht met frees er los in blijven hangen?

DSC01371.jpg

DSC01377.jpg

DSC01379.jpg

2:Zo ook de insert ringen... Moeten die ook vastgeschroefd worden of mogen deze er los in?
    Groeten... Eric

De meeste insertplaten die je koopt liggen los in de tafel. Vaak hebben ze wel een veer of kogeltjes zodat dit strak ligt. Ook als een (fence met) maatverdeling hebt, is het wel fijn als de insert (en dus je frees) altijd exact hetzelfde hangt.

De insert ringen zijn vooral voor de veiligheid. Enige vastigheid is dan wel fijn . De commerciële platen hebben vaak een draai- of klikmechanisme waarmee die ringen vastgezet worden.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Eric, hoe dikker de plaat, hoe meer hoogte je verliest met frezen, je kunt de plaat toch vast zetten met enkele verzonken schroefjes, zorg dat de ringen er een beetje vast in gaan.

Groet Pel.
    Pel; Hout wirktj.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Ik ben met precies dezelfde frees ook een tafeltje aan maken.
    Vriendelijke groeten,

Corné

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CSK Bekijk Berichten
    Ik ben met precies dezelfde frees ook een tafeltje aan maken.
    Dat is mooi....! Wil je dan ook zo af en toe een foto of verslagje plaatsen hoe jij het doet?
    Ik heb verschillende manieren gezien om er een lift in te maken, maar ben er nog niet helemaal uit welk systeem het gaat worden.
    Ik zal het bouwverslag hier wel bijhouden.
    Groeten... Eric

Vandaag de C-Tracks in het blad gemaakt...

DSC01381.jpg

Eerst alles op maat gemaakt en gaten geboord.
    Verzinken ging niet met de verzinkboor, deze paste er niet tussen, dus moest ik het met een grotere boor doen!
    Aangezien het aluminium zacht materiaal is, moet je hier voorzichtig mee zijn.

DSC01382.jpg

Blad goed vast zetten, en in 3× gefreesd!

DSC01383.jpg

Ben tevreden met het resultaat

DSC01385.jpg

Plaat en tracks liggen er mooi vlak in...
    Vraagje: Ik wil aan het blad een rond kantje frezen... Moet ik dan de tracks er weer uithalen en deze met de vijl rond afwerken?
    Of kan ik deze laten zitten en er zo met de frees de ronding mee frezen?
    Ik zie wel eens dat ze aluminium met een tafelzaag zagen, maar kan dit ook met frezen...
    Groeten... Eric

Je kunt met de afrondfrees ook het aluminium frezen. Maar je moet wel heel langzaam en behoudzaam frezen. Ikzelf gebruik voor het frezen van aluminium een goedkoop freesje met dezelfde ronding.
    Het lijkt net of je 3 betonplexplaten op elkaar hebt gelijmt, netjes gedaan hoor. Maar freesjes zijn niet dol op betonplex en de lijm. En de freesjes worden er best wel snel bot van.
    Zo zou ik persoonlijk de freesplaat vastzetten. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als de freestafel (om wat voor reden dan ook) omvalt en de frees een eigen leven gaat leiden. (Ja, ik kan soms ook best wel "doom-denken". Dat komt waarschijnlijk door mijn gebruikersnaam.)
    Nou moe ......

Mijn Dank, Guus Flater.... Is prima gelukt zo, en ben tot nu toe zeer tevreden.

DSC01387.jpg

DSC01389.jpg

Ik zit al maanden met verschillende lift systemen in m'n hoofd, en heb al hele ingewikkelde oplossingen gezien, maar ook hele simpele!
    Zo ook deze die ik wil proberen...
    Vraag is alleen als dit sterk genoeg is... (zie foto)

DSC01391.jpg

DSC01393.jpg

Als ik dit boutje, wat in de frees gedraaid zit, aan de draadbus las en een lange inbusbout met contramoeren en schijven door het blad boor en de kop van de inbus in het blad verzink,zou dit dan sterk genoeg zijn?
    Dan zou ik vanboven in het blad de hoogte kunnen verstellen!
    Groeten... Eric

Trek je je frees net scheef op deze manier? Ik zou dan eerder een hefboom onder je frees maken en daar het draadeind door heen.

Als de geleiding soepel loopt, dan gaat dat prima werken. Eventeel kan je de veren er nog uit halen. Dan loopt het wat lichter.
    Ik heb hetzelfde idee uitgevoerd mij mijn elu frees en dat werkt al jaren naar behoren. Ik heb boven op het blad waar het draadeind doorsteekt, een moer gelast. Verzonken in het blad. Zo kan ik met een ratel de hoogte verstellen. Gaat prima en precies af te stellen.
    Houd er wel rekening mee dat je de frees nog hoog genoeg kunt zetten om vanaf boven frezen te wisselen.

Forum Rechten