advies over ingebouwde kast (materiaalkeuze + techniek)

Tokke

Nieuw lid
7 apr 2014
22
0
Booischot
Hallo beste houtbewerkers,

Ik ga een poging wagen om zelf een ingebouwde kast te maken maar graag had ik jullie advies/ervaringen hierover.

De kast komt tussen 2 muren te staan en de ruimte hiervoor is 2,25m breed op 2,60m hoog.
Ik had volgend design in gedachten:
kast.jpg

Ik weet echter niet goed hoe ik de dikke zijkanten en het dikkere stuk tussen onder en bovenkasten best kan maken.
Via Youtube vond ik een filmpje van iemand die de planken in verstek zaagt en deze zo aan elkaar lijmt (zie https://www.youtube.com/watch?v=_tv6nxWyT74 )
verstek.jpg
Is dit volgens jullie de beste manier van werken?

Ik dacht anders de binnenzijde van de kast in melamine te maken en deze dan vooraan te bekleden met mdf?

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ik dank jullie alvast voor de hulp

Groeten

Tom
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Als je zo de hoek om wilt, dan kan dat, maar is wel een uitdaging om dat netjes te krijgen. Je moet heel zuiver (kunnen) zagen én je ruimte moet goed haaks zijn. Maar is het wel nodig om de hoek om te gaan? Bij standaard keukenkastscharnieren wel, maar er zijn zoveel andere scharnieropties waarbij het m.i. niet nodig is.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Volgens mij is dit op het plaatje wat je wilt gewoon een “face frame”, weet zo de nederlandse benaming niet.. En dus niet verstek verlijmd... Google maar even...
 

Tokke

Nieuw lid
7 apr 2014
22
0
Booischot
@arjaano Bedankt voor je antwoord. De ruimte is niet helemaal haaks dus dan is het inderdaad niet zo een goed idee om deze manier te gebruiken

@elio Bedankt voor de tip. Een face frame lijkt een goede optie. Ik was niet vertrouwd met de term maar Mr. Google heeft me weer veel bijgeleerd. Ik kwam op dit plaatje tegen en deze manier lijkt me mss nog het gemakkelijkste voor een leek zoals ik :D
3703827_570974.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.