Sleuf door houtrot in ongeverfde trap terug opvullen

FreekV

Nieuw lid
12 dec 2013
24
0
Hallo,

Ik heb in de oude grenen zoldertrap van onze renovatiewoning twee treden waar aardig wat memel heeft in gezeten. Na de rotte stukken eruit te halen heb ik een lange sleuf in de trede van zo'n één cm diep en tot twee cm breed (zie 1e foto). Ik ken de houtrotvuller van A******ine maar vrees dat de kleur te licht is om zichtbaar te blijven achteraf. De trap blijft immers ongeverfd en wordt na herstel enkel opnieuw in de olie gezet. Er bestaan van die zalfjes met verschillende kleuren, maar gezien de grootte van de sleuf dreigt dat een dure zaak te worden als ik die daarmee helemaal moet vullen. Daarnaast vind ik op internet veel tutorials om houtrot te herstellen, maar telkens met hout dat nadien terug geverfd.

Kan iemand mij een oplossing aanbieden voor ongeverfd hout voor binnengebruik? Is het bv een oplossing om met een mengsel van grenen zaagsel en klassieke houtlijm te werken - of is het gat daarvoor te dik? Zou dat bv wel kunnen voor de fijne gangen van memelworm te vullen die parallel met hout lopen (zie 2e foto) en bloot zijn komen te liggen?

Alvast bedankt!

memeltrap2.JPGmemeltrap1.JPG
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Persoonlijk zou ik, omdat het maar 2 tredes zijn, deze treden vervangen door nieuwe. Houtkleur kan je er goed bijzoeken als je de oude tredes meeneemt als je nieuw hout haalt.
Je kan ze uiteraard opknappen, maar je zal het zelf altijd blijven zien, en omdat een trap nogal intensief gebruikt kan worden heb je ook kant dat het weer gaat scheuren of eruit gaat brokkelen.

En als ik de fotos bekijk, lijken me de treden ook redelijk simpel te vervangen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wat je er ook op of in smeert, je blijft het áltijd zien
Simpelweg omdat de structuren (nerven enzo) ontbreken in al die pasta's
indien je heel handig bent met kwast kun je natuurlijk wel weer dergelijke lijnen spel in de vulling schilderen en dan pas afwerken
Dat gezegd hebbende sluit ik me aan bij bovenstaande reacties
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Er zit nog veel meer aangetast hout in.
Haal die trede er uit en voer het hout af.
(weet je zeker dat de houtboorders allemaal dood en weg zijn?)

als je ze even doorzaagt trek je ze er zo uit.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dit is geen houtrot.
Deze tredes vervangen of smaller zagen en een lat ertegen lijmen. Verder al het spinhout controleren wat verder nog aan de trap zit. Kijk ook meteen eens met een scherp oog naar de balklaag en de kap.
 
P

Pel

Guest
Als je niet je hele huis met houtboorders wilt hebben zou ik deze trap toch maar eens heel goed nakijken, delen vernieuwen die slecht zijn, en de overige delen behandelen met anti houtworm.

Groet Pel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb vorig jaar mijn stelling in een betonnen kelder behandeld tegen hout worm. Kwam na een jaar terug en zag het poeder eronder liggen. Dus maar vervangen.
Ik zou er zeker naar laten kijken en dan beslissen om het zelf te doen of de houtworm te laten verwijderen. Kijk wel welke garanties je krijgt. Als je er door zakt ben je te laat.
 

FreekV

Nieuw lid
12 dec 2013
24
0
Dank voor alle reacties. Had deze trap gelukkig al eens eerder behandeld (samen met ander hout in huis) en heb dat vorige nog eens over gedaan. Zal de aangetaste treden wijselijk veranderen met nieuwe treden. Moet ze dan middendoor zagen en vervolgens zien de dikke nagels af te zagen (want eruit kloppen langs buitenkant wang is geen optie).

Voor plaatsen van nieuwe treden: is lijmen alleen voldoende? Ik kan immers niet nagelen zonder trap te demonteren.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik zou ook geen lijm gebruiken. Alleen steekschroeven van onderen is inderdaad een goede optie. Als je lijmt heb je kans dat de trede gaat kraken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.