nieuwe zelfbouw draaibank (long term)

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
203
32
Wanroij
De motor staat nu op de rem, je kunt de as/trommel ook niet ronddraaien.

Er zit geen schroefdraad in de as, wel een kuiltje.

Als je door de m10 gaten naast de as kijkt zie je wel een trommel iod
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
203
32
Wanroij
Kan iemand hier antwoord op geven?
Als ik met een poelietrekker de fan er af zou trekken, kan ik dan iets aan de motor zelf beschadigen?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.223
646
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat hangt er van af of je de fan als deel van 'de motor' ziet. Als de fan breekt, is je motor dan beschadigd?

Als je boutjes er in draait, oefen je druk uit bij de as in een dik stuk van je fan. Als je een poelietrekker gebruikt, trek je aan de dunnere rand. Dat lijkt me ongunstiger.
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
203
32
Wanroij
Ik denk dat jij een andere poelietrekker bedoeld dan ik. Ik heb een dikke strip met 2 tien mm gaten voor m10 bouten die in de fan komen, in het midden m8 die ik tegen de as aandraai.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.861
2.519
Heb je al uit gevonden hoe de trommel op de as geborgd zit? Wat is de functie van de kleine gaatjes met die boutjes er in? Wat zie je als je in de kleine gaatjes kijkt als de boutjes er uit zijn? Als je een poelitrekker maakt zoals je van plan bent, kan je in plaats van een punt aan je middelste bout te maken, er beter een kuiltje in maken, zodat je er een kogel uit een lager tussen kan gebruiken. Op die manier gaat het niet vreten en heb je minder kracht nodig.
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
203
32
Wanroij
Heb je al uit gevonden hoe de trommel op de as geborgd zit? Wat is de functie van de kleine gaatjes met die boutjes er in? Wat zie je als je in de kleine gaatjes kijkt als de boutjes er uit zijn? Als je een poelitrekker maakt zoals je van plan bent, kan je in plaats van een punt aan je middelste bout te maken, er beter een kuiltje in maken, zodat je er een kogel uit een lager tussen kan gebruiken. Op die manier gaat het niet vreten en heb je minder kracht nodig.
Op de as zit een veerring, daarover zit een plaatje wat weer vastzit met 2 boutjes
20190118_212049.jpg
Denk dat de fan zo geborgd is.

Goed idee van dat kogeltje, ga ik proberen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.861
2.519
Kijk dat verhelderd de zaak. Dan kan je met je poelitrekker de trommel op spanning zetten, als de trommel er dan af komt weten we eindelijk wat voor type rem er achter zit. Je kan alvast kruipolie er op spuiten, dan kan dat er alvast intrekken. Niet te veel kracht zetten, gietijzer wil dan wel eens breken. Als de trommel niet makkelijk loskomt, trekker op spanning zetten. Daarna met een fakkel rond om de as de trommel verwarmen tot de trommel loskomt.
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
203
32
Wanroij
Kijk dat verhelderd de zaak. Dan kan je met je poelitrekker de trommel op spanning zetten, als de trommel er dan af komt weten we eindelijk wat voor type rem er achter zit. Je kan alvast kruipolie er op spuiten, dan kan dat er alvast intrekken. Niet te veel kracht zetten, gietijzer wil dan wel eens breken. Als de trommel niet makkelijk loskomt, trekker op spanning zetten. Daarna met een fakkel rond om de as de trommel verwarmen tot de trommel loskomt.

Ga er mee aan de slag, althans morgen. Eerst nog even wat werken voor de baas.
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
203
32
Wanroij
Het is gelukt dmv de laatst genoemde opties, fan is eraf en de remblokken zijn verwijderd.

En door naar de tekentafel.
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
203
32
Wanroij
Ik heb er geen foto's van gemaakt. Het is een remtrommel, 3 asbest remblokken die tegen de trommel worden gedrukt dmv veren. Daaronder een spoel die magnetisch wordt als er spanning op komt en zodoende de remblokken naar beneden trekt. Heb met de poelietrekker de trommel van de remblokken getrokken. Remblokken weggehaald en de trommel(fan) weer terug.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik stem voor nogmaals open voor de foto's
Hulp via het forum schept nu eenmaal verplichtingen, toch chevy ;-)
Ik zou me kapot schamen als ik mijn draaibank met alle hulp en adviezen gebouwd had zónder foto's
Neenee Sander, dat kan écht niet
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.223
646
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb je een PB'tje gestuurd, want ik kwam ergens een erg zwaar gietijzeren bed van een draaibank tegen. Vlakke bovenkant, gewicht 300-400 kg schat ik, 180 cm lang ofzo, een uitmuntende basis voor een zelfbouwbank lijkt me.
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
203
32
Wanroij
Dat zou idd een mooie basis zijn. Kost €450,- plus 660km rijden retour.

Mmm.
Vandaag bericht gekregen , stalen strip 80x30 lengte 3mtr in H11 voor €175,- incl btw. Dat is kaarsrechte strip.

Toch erg bedankt voor het meedenken juriaan
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
203
32
Wanroij
Even een flinke update, inmiddels druk bezig geweest met tekenen
Naamloos.jpg
en dit is het geworden.
Via marktplaats heb ik 2 stalen kokers kunnen kopen, een 200x100x10 L2550mm en een 200x150x6 L3800mm. hiervan ga ik de onderste koker van het bed van maken en de 2 kokers waar de bloklagers op komen voor de vaste kop. de 200x150x6mm koker word gebruikt voor de poten, deze ga ik vullen met zand of beton.
Tussen de poten zit horizontaal nog een stuk koker, hier komt de motor op te staan. Van de 200x100x10mm koker wordt de onderzijde van het bed gemaakt, hierop komen 8 lamellen van 50x20mm strip waaruit een U wordt geslepen. hierop komt een geslepen bed van 80x30x1500 H11 strip.
De kokers laat ik bij een metaalbedrijf hier in de buurt op maat zagen.

Ik heb 2 bloklagers waarin een as komt van 55mm.

aan de losse kop word nog gewerkt.
De rest van de buit van vandaag is een goedgevulde doos met zwarte (zal wel een benaming hebben) extra sterke bouten en moeren, m10 tm m16.
20190129_131305.jpg
20190127_112009.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.