nieuwe zelfbouw draaibank (long term)

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
203
32
Wanroij
Sinds 2 jaar ben in in de ban van het houtdraaiers virus, echter na 2 jaar begin ik mij te ergeren aan de te tekortkomingen van mijn huidige draaibank, te onstabiel en te weinig centerhoogte(15cm).

Nu ben ik niet vies van een beetje zelfbouw, en in de directe vrienden kring zitten ook wat lassers en metaalbewerkers. Tevens heb ik een hotline met iemand die 104 forum-pagina's vol kreeg over een zelfbouw project dus dat komt wel goed.

in de 1e instantie vind ik het wivamac model wel erg mooi.
De eisen die de nieuwe bank moet krijgen is : een centerhoogte van 30cm, verder moet ie zwaar worden, zwaar worden en extra gewicht is ook niet erg.

Voor het metaal ga ik naar Kelders in Boxmeer, al meerdere keren genoemd, mijn hofleverancier voor boutjes moertjes en alle metalen.

Van mijn oude draaibank wil ik de motor hergebruiken. Ook de losse kop wil ik niet zomaar laten varen, dit is er namelijk een van een Ai Hembrug metaaldraaibank, een zeer degelijk ding, ik ga dan ook proberen om deze in het nieuwe ontwerp mee te krijgen op een verhoging o.i.d..

Hieronder nog 3 foto's
1- mijn huidige draaibank
2-de lossen hembrug kop
3-het ideaal


Ik zal best wel wat vragen, maar tips zijn altijd welkom.

Sander
 

Bijlagen

  • $_86.jpg
    $_86.jpg
    82,8 KB · Weergaven: 802
  • $_863.jpg
    $_863.jpg
    76,6 KB · Weergaven: 800
  • WivaMac-HEAD.jpg
    WivaMac-HEAD.jpg
    10,1 KB · Weergaven: 777

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
203
32
Wanroij
Goed, 1e vraag dan maar.

Heb al gekeken op de site van lagerboer.nl maar zie de bomen in het bos al niet meer staan.

welk soort lager zouden jullie mij aanbevelen.

Mocht iemand iets moois in de aanbieding hebben hoor ik dat ook graag.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.277
145
Enkhuizen
Heeft die losse kop van Hembrug ook een Morse opnameconus?
Als dat niet zo is zou ik toch een andere overwegen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Weet je zeker dat het een MT2 is, kan ook nog een MC2 of een MK2 zijn ;)
104 pagina's over een draaibank, die had zeker niks anders te doen :)

Die motor zou ik nog even goed over nadenken !! bij een centerhoogte van 15 cm of 30 cm is het verschil best groot (snelheid/hoeveelheid hout die langs komt op x toeren) daarmee zou je motor al snel te klein kunnen zijn

Opzich niet heel erg, mits je huidige motor van een type bevestiging is dat je ook makkelijk op andere motoren vind
Ik kocht voor mijn draaibank een motor met voet montage, dat bleek later niet heel handig gekozen, een andere motor met montage aan de voorzijde bleek veel praktischer
Teveel power heb je niet gauw, een 2.2 kw motor zal je zeker plezier van hebben
 
Laatst bewerkt:

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
203
32
Wanroij
De mt2 boorkop die ik destijds besteld heb past precies.

Wbt de motor, deze heeft een voetmontage, in de eerste instantie wil ik deze gebruiken. Maar wil niet zeggen dat er in de update geen ander komt. Probleem is dat er dan ook een andere frequentie regelaar moet komen. Met deze motor gaat dat prima.
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
203
32
Wanroij
Een hoop van mijn ideeen komen van dit topic af: http://www.woodworking.nl/showthread.php?9616-Nieuwe-draaibank
Van dit Topic van Zaag ga ik ongegeneerd ideeën jatten .

Ik heb alvast wat details op papier gezet:
IMG_20181230_0003.jpg
Hier zie je een doorsnede van het draaibed2 kokers van 5x10cm (5mm dik) en een lengte van 115cm lang, daarop het bed gelast, dit word 7cm breed en 2cm dik. er tussen komen stukjes koker van 5x10 cm (5mm dik) met een lengte van 8cm gelast.
IMG_20181230_0004.jpg
Dit is het bovenaanzicht zoals de kokers onder het bed gelast gaan worden.
2.jpg
3.jpg
Dit komt er dan zo uit te zien, met dank aan zaag z'n topic.

Ik heb zaag ook een bericht/mail gestuurd voor wat meer info, hoop dat hij hier ook even wil reageren.
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.223
646
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Voordat je het vastlast, zou ik die strippen voor je bed ook aan de onderkant even mooi gladschuren. Als dat niet glad is, heb je later constant ergernis bij het verschuiven van je leunspaan of losse kop. Met dat in het achterhoofd:als je bij het lassen spettert, zoals mijn electroden altijd doen,zou ik de zeg 1 cm het dichtst bij de opening in het bed ook zeker even afdekken bij het lassen, zodat je daar geen spetters krijgt.

Een zeer veel gebruikte lagering voor een houtdraaibank is een dubbelrijig hoekcontactlager als vast lager voor, en achter een normaal kogellager als los lager. Wat je nodig hebt hangt natuurlijk sterk met de diameter van je as en de grootte van de gaten in je behuizing samen, maar zeg een 3210 voor (binnen 50 mm, buiten 90 mm) als vast lager, dus gefixeerd aan de as én gefixeerd aan de behuizing, en achter bv. een 6208 (80x40 mm). Die overgang in je as van 50 naar 40 mm heb je bijvoorbeeld nodig voor de borgmoer die het hoofdlager vastzet (schroefdraad M50 metrisch fijn), daarna is de diameter van de as tussen de lagers dan bv. 45 mm, en de verkleining naar 40 mm is dan weer om het achterste lager op vast te zetten.
Beide lagers dienen om krachten radiale krachten (van opzij) op te nemen, het vaste lager voor neemt de axiale krachten (duwen en trekken in de richting van de as) op.

SKF heeft uitgebreide info bij alle lagers, waaronder bijvoorbeeld de minimale diameter die een as nodig heeft om een lager goed vast te zetten - ik denk uit mijn hoofd dat de overgang 45-40 genoeg is, maar SKF vertelt je of het echt zo is.

Ook het achterste lager zit vast met een borgmoer, maar die zit in je vaste kop nu juist niet vastgeklemt, zodat hij als de as een beetje warmer wordt heel iets kan schuiven.

Verder kun je natuurlijk nadenken over de staalsoort, moet er een gat in de lengte (mooi, maar kostbaar), moet er een morsekonus voorin, ben je perfectionist en wil je de as na bewerking nog laten harden, ontlaten en slijpen, dat soort dingen.

Bij mij: 42CrMo4-QT, met gat maar zonder morseconus, en ik laat hem verder niet harden/ontlaten/slijpen.

Succes, en stel gerust vragen!
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Dubbelrijig hoekcontactlager voor en enkel lager achter kan alleen als de spilbehuizing uit één stuk is en in één keer bewerkt. Anders krijg je geheid uitlijningsproblemen met lagerschade. De machine van Jurriaan was een bestaande met kop uit één stuk, dan kan dit dus.

De lagers die Wivamac toepast op dit model, en die Jeroen ook heeft gebruikt zijn zogenaamde zelfstellende lagers. Die hebben een ronde kooi waar uitlijningsfouten mee kunnen worden opgevangen. Deze lagers zie je veel in de landbouwmechanisatie en grote machinebouw, omdat ze geen zuivere pasvlakken nodig hebben. Denk aan een flenslager met trekbus, kun je mooi op spanning zetten: https://www.lagerboer.nl/a-46510540/lagerblokken-en-insertlagers/ukf212-ntn/

De spilconstructie van je draaibank is er één om goed over na te denken, ook de maat van de spilneus. M33x3,5 vind ik te klein voor zo'n grote draaibank, ik meen dat Jeroen het achteraf ook wat te klein vind voor zijn machine. Verkijk je niet op de benodigde as voor de hoofdspil, een M33x3,5 DIN800 heeft al een aanlegvlak van rond 50mm, dus dat wordt de as over de gehele lengte als ruwmateriaal om na te bewerken.
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
203
32
Wanroij
Juriaan, de getoonde foto is niet van mij maar van zaag. Ik heb alleen nog maar wat plannen op papier.

Maar evengoed bedankt voor de tip.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.223
646
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Tja, de uitlijning is altijd lastig als je zelf alles maakt. Ik heb tot nu toe alleen bestaande draai-/forceerbanken opgeknapt. Dan is de uitlijning in beginsel al goed. Toxiq heeft een bovenmaatse koker (200x200x16, meen ik) bij een groot bedrijf in 1x voor en achter laten doorboren, en het precies goed laten vastlassen aan zijn onderstel/bed.

Als je zelfstellende lagers neemt heb je vrijheid hoe je as precies met je lagers vastgemaakt wordt, maar dan heb je later alleen meer werk om de as precies parallel aan het bed te krijgen, want dan moet je de hele vaste kop gaan uitrichten.

Als je geen bestaande vaste kop kunt krijgen, lijkt het me zeker te overwegen om te kijken of je de gaten ergens goed uitgelijnd in 1x kunt laten boren net zoals Toxiq.

Over de diameter ben ik het helemaal eens, mijn 300 mm centerhoogte restauratie-project gaat uit van een ruwe as met 81 mm doorsnede. Dat is nog net te tillen bij 600 mm lengte, over korte stukjes. Ter hoogte van het hoofdlager is er 60 mm over, bij het achterste lager 50 mm.
Waarom zo dik? Om dat ik voor een M45 schroefdraad neem (daar heb ik nu eenmaal veel toebehoren voor), die een aanlegvlak van 70 mm nodig heeft. Een klein stuk met 80 mm doorsnede ga ik voor een spindelblokkering gebruiken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.861
2.519
Jullie maken het veel te ingewikkeld. Het wordt een houtdraaibank. Die ook nog eens niet in een productie omgeving gebruikt gaat worden. Als je iemand hebt die een beetje kan lassen en weet hoe je materiaal reageert op de warmte inbreng van het lassen, kan je een prima machine in elkaar zetten met basisgereedschap. Toxiq had de mogelijkheid om zijn machine na te bewerken op een grote freesmachine. Maar was het echt nodig? Omdat zijn machine toch na bewerkt zou worden heeft toxiq er voor gekozen om niet te veel tijd te besteden aan het uitrichten. Toch zaten de bedbanen binnen 0,2 mm. Als we er wat meer tijd aan hadden besteed, was binnen 0,1 mm zondermeer mogelijk geweest. De belastingen zijn vergeleken met een metaaldraaibank erg laag. Een paar simpele plaatlagers zijn alles wat nodig is. Ze zullen eerder kapot gaan van stof dan van overbelasting. Gewoon bouwen die bank en niet te ver door denken.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.223
646
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb me altijd afgevraagd waarom een hoekcontact lager en niet een conisch kegellager ?

Dat heeft een Duitse machinebouwer me laatst uitgelegd: beide kan. Het hoekcontactlager kan hogere axiale krachten aan, het kegellager hogere radiale. Voor een houtdraaibank zijn beide waarschijnlijk zwaar overbemeten.

Overigens geloof ik best dat een paar plaatlagers zou kunnen volstaan, maar je vraagt je wel af waarom geen enkele commerciële bouwer dan daarmee bouwt.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Een conisch lager heeft sowieso een tegenlager nodig om de speling eruit te trekken. Daar zou ik nooit aan beginnen als zelfbouwer. Zelfs als ik een spindelkast op de vijfasser zou zetten en in één opspanning zou nabewerken, kom ik maar nauwelijks aan de toleranties die hiervoor nodig zijn.

Die zelfcorrigerende lagers die ik eerder aangaf zijn zo op een koker te schroeven zonder enige nabewerking aan de koker zelf.. Ja, alleen één keer de spil uitlijnen, dat is wat je moet doen. Als de lagerhuizen vast zitten kun je de spil nog altijd uit de lagers trekken zonder deze uitlijning kwijt te raken. Daar zijn ze dan ook voor bedoeld. Veel van die lagerplaten kun je na het stellen doorboren en ruimen, paspen erin en je uitlijning is gewaarborgd als je wel alles los schroeft.

In de uitvoering die je ergens bovenop schroeft kun je de afstand desgewenst ook nog groter maken.

Kijk eens in de topics van André (@tuoh) die op zijn beide draaibanken de beide lagervarianten heeft zitten:
https://www.woodworking.nl/showthread.php?3404-Tekening-Houten-draaibank

https://www.woodworking.nl/showthread.php?18630-Een-XXXXXXXL-leunspaan-)

De lagers die Jeroen (@toxiq) erin heeft zitten zijn de INA 01ME11, en dat zijn ook dezelfde zelfstellende lagers.
Bekijk bijlage tpi110_ca_us.pdf
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Jullie maken het veel te ingewikkeld. Het wordt een houtdraaibank. Die ook nog eens niet in een productie omgeving gebruikt gaat worden. Als je iemand hebt die een beetje kan lassen en weet hoe je materiaal reageert op de warmte inbreng van het lassen, kan je een prima machine in elkaar zetten met basisgereedschap. Toxiq had de mogelijkheid om zijn machine na te bewerken op een grote freesmachine. Maar was het echt nodig? Omdat zijn machine toch na bewerkt zou worden heeft toxiq er voor gekozen om niet te veel tijd te besteden aan het uitrichten. Toch zaten de bedbanen binnen 0,2 mm. Als we er wat meer tijd aan hadden besteed, was binnen 0,1 mm zondermeer mogelijk geweest. De belastingen zijn vergeleken met een metaaldraaibank erg laag. Een paar simpele plaatlagers zijn alles wat nodig is. Ze zullen eerder kapot gaan van stof dan van overbelasting. Gewoon bouwen die bank en niet te ver door denken.


Nu moet je niet gaan doen alsof wij niet ff een hoogstandje in elkaar geknutseld hebben ;) anders was ik met 4 pagina's ook wel klaar geweest
Je zal ongetwijfeld gelijk hebben, maar een paar degelijke lagers zullen de kop ook niet kosten
Radiale is de kracht in de omtrekkende beweging van de as, toch ? of is dat de duwbeweging als je tussen de vaste en losse kop een stuk hout inspant en daar flink kracht op zet ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.861
2.519
Toxiq voor jouw was het een technisch hoogstandje. Daarom hebben we vele telefoongesprekken gehad, om jouw uit te leggen, wat voor mij volstrekt logisch was. Volgens mij heb je de zelfde gesprekken ook met spinningwheels gehad. Ook bij het bouwen van jouw bank kreeg je vele op en aanmerkingen. Uiteindelijk heb je de meeste ook niet opgevolgd, omdat je dan nu nog geen draaibank had gehad. Een houtdraaibank bouwen is voor een metaalbewerker gewoon niet zo ingewikkeld. De keuzes die je maakt voor de aandrijving bepalen in weze hoe de vaste kop er uit gaat zien.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.861
2.519
Fabrikanten van houtdraaibanken gebruiken geen losse lagerblokken, omdat dat duurder is. De vaste kop bestaat meestal uit een gietstuk wat toch al bewerkt moet worden. Dan maak je de gaten voor de lagers direct in het gietstuk.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Toxiq voor jouw was het een technisch hoogstandje. Daarom hebben we vele telefoongesprekken gehad, om jouw uit te leggen, wat voor mij volstrekt logisch was. Volgens mij heb je de zelfde gesprekken ook met spinningwheels gehad. Ook bij het bouwen van jouw bank kreeg je vele op en aanmerkingen. Uiteindelijk heb je de meeste ook niet opgevolgd, omdat je dan nu nog geen draaibank had gehad. Een houtdraaibank bouwen is voor een metaalbewerker gewoon niet zo ingewikkeld. De keuzes die je maakt voor de aandrijving bepalen in weze hoe de vaste kop er uit gaat zien.

Wij veel getelefoneerd, hoe kom je daar nou bij (heb nog een betalingsregeling lopen voor de belkosten ;););))
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.