Geluids isolatie/demping in de werkplaats

beki

Actieve deelnemer
2 jan 2012
36
0
Geen idee of het hier past, maar het gaat over de inrichting van de werkplaats zodus...

Ik ga binnenkort naar een nieuwe werkplaats met muren van beton, en een dak van steeldeck. En het galmt daar redelijk...

Hoe los ik dat best op? Ik weet nog dat er in de avondschool panelen aan het plafond hingen om het geluid te dempen, maar geen idee wat daar in zit...

Ik dacht er aan om 1 muur de bekleden met strekmetaal, en daarachter glaswol, maar dan kreeg ik opmerking dat die glaswol los zou komen en voor irritatie kan zorgen..
Dan raadde iemand mij aan om daar een doek over te spannen, maar dat is dan niet echt brandveilig..

Is glaswol bruikbaar in een "open" toestand? Of moet dat altijd in een muur weggewerkt worden?
Zijn er andere (goedkope+brandveilige) oplossingen hiervoor?
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Geluid dempen doe je door massa toe te voegen, zodat de geluidsgolven geabsorbeerd worden. Steen/glaswol is daar aardig geschikt voor en brandveilig. Kun je er niet een gipsplafond tegen zetten, dan komt er niets los, want het kan inderdaad ontzettend irriteren. Let overigens ook op dat je geen condens vorming gaat krijgen (erg makkelijk met koud metaal erboven), want het isoleert natuurlijk ook hardstikke goed, dus een dampdichte laag folie aan de binnenkant kan nodig zijn. Eventueel kun je een combinatie van glas/steenwol en rubber isolatie platen gebruiken (dan hoeft de steen/glaswol niet zo dik te zijn), maar ik weet zo niet hoe dat qua brandveiligheid zit.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Die stelling gaat natuurlijk niet op. Dan zou de massa van het beton het geluid moeten absorberen, maar het tegendeel is waar, er ontstaat juist galm.
Geluidsisolatie en absorptie zijn twee verschillende zaken.

Dat beton doet namelijk wel zijn werk, je zult buiten niet veel horen, maar daar los je de galm binnen niet mee op. Absorptieplaten kunnen hier uitkomst bieden. We kennen de verlaagde plafonds van kantoren die dit ook al doen, oa Rockfon panelen, maar er bestaan ook speciale absorbtiepanelen die op wand en plafond verwerkt kunnen worden.

Exact hetzelfde probleem hadden wij op werk in de werkplaats, waar een hele nare geluidsdruk ontstond als de machines aan stonden. De totale geluidsproductie kwam niet boven de 85 dBa grens uit, maar toch zijn er metingen uitgevoerd. Het bleek het galmen van de ruimte te zijn.

Op een aantal plekken op de wand en het plafond, vooral bij de machines in de buurt is er geluidsabsoberend materiaal aangebracht met zeer goede resultaten. Het exacte materiaal weet ik niet zeker, maar is dacht ik Soundstone: https://www.akoestiekwinkel.nl/soundstone-akoestische-platen

Is dus o.a. hier te krijgen en de prijs valt mee. Het zijn geen constructieve elementen, je kunt er geen wand van maken om zaken aan op te hangen. Het werkt best wel apart, als je één oor ertegenaan houd is het net of er één kant van je gehoor wegvalt.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Mag ik vragen waarom je "steeldeck" gaat gebruiken? Een houten platdak is makkelijker te isoleren en met de huidige "rubberen-dakbedekking" (met de nodige voorzorgsmaatregelen) bereik je al een matige geluidsdemping en isolatie. Er zijn ook al complete dakplaten te koop. Die zijn aan de buitenzijde voorzien van "dakpannen en isolatie" en makkelijk wegleggen en/of te monteren zijn. Ik heb helaas geen linkje bij de hand. Succes en veel plezier met je nieuwe hobbyruimte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.