Frezen van schroefdraad volgens PaulRT

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Net zoals Roestige Spijker in dit topic zijn mooie zelfbouw toestel beschrijft, zal ik dit ook proberen te doen voor mijn toestel.

Op het www is veel info te vinden over diverse toestellen, zowel commercieel als (heel vaak) eigenbouw.
Eén ding hebben ze allen gemeen: de spoed van de draadstang bepaald niet enkel welke schroefdraad gefreesd wordt, maar zorgt tevens voor de verplaatsing én de geleiding van de klauwplaat met werkstuk naar de frees toe.
Spelingsvrij is dit nooit en daarom wordt vaak de raad gegeven om het werkstuk te ondersteunen tijdens het frezen, zelfs bij een professioneel gemaakte jig als deze van Simon Hope. Dat verbaast mij een beetje van professionals als Simon Hope, terwijl Roestige Spijker dat wel op een heel nette manier opgelost krijgt.
De frees zit meestal opgespannen in de kop van de draaibank, een enkele keer wordt een bovenfrees gebruikt zoals bij Willy Vanhoutte .
De bovenfrees met zijn hogere toerental is hier duidelijk in het voordeel, met als nadeel dat het niet gebruikt kan worden op de draaibank.

Met al het voorgaande rekening houdend, kwamen volgende wensen uit de bus:
- spelingsvrije verplaatsing van de frees naar het werkstuk, zowel vooruit als achteruit
- geleiding onafhankelijk van de daadstang
- gebruik van een bovenfrees
- eenvoudig en snel omstellen naar een andere spoed zonder de draadstang te wisselen
- eenvoudige en accuraat instelbare freesdiepte
- op diepte frezen in één freesgang ongeacht de spoed
- geen gedoe met CA lijm
- het werkstuk binnen en buiten op maat frezen vóór het draadfrezen
- schroefdraad met 2 gangen frezen
- zo weinig mogelijk kosten maken

Voor een spelingsvrije verplaatsing kom je automatisch bij een kogelomloop spindel uit, voor de geleiding bij lineaire geleidingen met kogel bussen.
De rest wordt duidelijk met de foto's.

De kosten vielen reuze mee omdat ik kon putten uit een voorraad onderdelen en materialen, verzameld over de jaren geen, van afgeschreven of kapotte machines.
De enige kosten waren het freesje (€ 56,35), de kogelomloop spindel met moer, lagers en as koppeling (+/- €50 bij Aliexpress), 2 tandwieltjes Module1 (€23,95) en een multi V-riempje € 9,5.

En nu de foto's...............

Zo ziet het ding eruit.
De grootte werd bepaald door de lengte van de voorhanden zijnde lineaire geleidingen.
De opname op de as is M33x3,5.

DSCN8227.jpg



Een algemeen zicht op de geleiding en de bediening.
De dwars verplaatsing is met een linkse TR 16x4 draadstang. Links omdat een bij verdraaiing in wijzerzin, de frees naar het center beweegt.
Frezen kan zowel vooraan als achteraan, binnen en buiten.
De kogelomloop spindel is een rechtse 1605. De tandwieltjes dienen hier ook om in wijzerzin de frees te verplaatsen naar het werkstuk.
Door de tandwielverhouding van 1:5 staat één toer van de kruk gelijk aan een verplaatsing van de frees van 1mm. Niet echt noodzakelijk maar wel bewust zo gekozen.

DSCN8228.jpg



De instelling van de dwars verplaatsing.
De schijf heeft 40 verdelingen, iedere verdeling geeft een verplaatsing van 0,1mm of een afname van 0,2mm in diameter. Als je tussen de verdelingen mikt verplaats je 0,05mm of 0,1mm in diameter. Nauwkeurig genoeg!

DSCN8229.jpg



Het wisselen van spoed.
Heel makkelijk én snel door het gebruik van multi V-riem schijfjes.
De eenvoudige, van lagers voorziene, riemspanning zorgt voor een spelingsvrije koppeling tussen aandrijf- en hoofdas.
Ik kan momenteel kiezen een spoed van 1,25mm, 1,5mm, 2mm, 2,5mm, 3,5mm en 4mm.

DSCN8231.jpg

DSCN8232.jpg



Enkele voorbeelden.
De eerste is een stukje beuk met verschillende spoed.
De tweede is een stuk den.
Alles gefreesd in één enkele pas.

DSCN8233.jpg

DSCN8234.jpg



Met een zwengeltje op de hoofdas en een rechte frees kunnen binnen- en buitendiameter precies op maat gefreesd worden.

DSCN8235.jpg



Tenslotte nog een leuke oefening met de rechte frees.
Twee gelijke potjes in multiplex waarvan de deksels onderling uitwisselbaar zijn.
Echter, door een kleine aanpassing kan het ene potje (met gepast deksel) openen en sluiten met een kwartslag.
Bij het andere potje (met eender welk deksel) zijn 6 volle slagen nodig.
Beide sluitingen zijn even sterk.

DSCN8252.jpg

DSCN8253.jpg

DSCN8254.jpg


Nog te doen: de bovenfrees 90° draaien en een centerpunt maken om langere schroefdraden en torsen te frezen.

Ik hoop dat alles een beetje duidelijk is.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Paul...… Wauw, dat is een super apparaat..... en alles ook zeer netjes gemaakt, top !

Je verhaal is helemaal duidelijk en ik zie ook alle voordelen.
Als ik het goed zie is jou freesje ook een 3-snijder ? Hoeveel toeren maakt die bovenfrees ?
 
P

Pel

Guest
Top, als je in multiplex nou niet het allerbeste materiaal, schroefdraad kunt tappen, ongelofelijk Paul chapeau.

Groet Pel.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Pel, tappen zal niet lukken............ frezen wel.
Net omdat het niet zo vanzelfsprekend is heb ik multiplex genomen.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Allen bedankt voor de complimenten.

@Nico Oosthoek: de vinding om draad te frezen met een bovenfrees is niet nieuw hoor en helemaal niet mijn verdienste.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Deze week een eerste opdracht afgewerkt met het toestel.

De vraag: kun je grenen rondhout van Ø45mm, 1200 en 420mm lang, voorzien van schroefdraad en ook de bijpassende moeren maken?

Niet zo eenvoudig omdat mijn draadfreestoestel noch mijn draaibank deze lengtes aankan, en omdat grenen wel mooi gefreesd kan worden, maar de schroefdraad is niet echt sterk en breekt makkelijk af.

De oplossing: essenhouten inserts maken en verlijmen in het rondhout.


De moeren met de essen inserts
DSCN8269.jpg


Insert voor de buiten schroefdraad op de draaibank........
DSCN8273.jpg


...en op het freestoestel
DSCN8284.jpg


Buitendraad frezen zonder geklieder met CA lijm én meteen op diepte
https://www.youtube.com/watch?v=qYs3cqMrsNU&feature=youtu.be


Binnendraad frezen idem
https://www.youtube.com/watch?v=Imi2fgcJZGo&feature=youtu.be


De afgewerkte stukken
DSCN8292.jpg



Bijkomend probleem: de gaten boren voor de inserts kon ook niet op de draaibank
Een oude, nog weinig gebruikte, kolomboormachine in combinatie van een ertalon verloop 48/45mm bleek de oplossing te zijn.
DSCN8297.jpg

DSCN8298.jpg

DSCN8299.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.