Bureaublad onzichtbaar fixeren + welke houtsoort

gunny

Actieve deelnemer
24 jul 2013
32
0
Hoi iedereen!
Nu onze aanbouw beneden bijna af is, begin ik te denken over de afwerking van mijn nieuwe bureau die er ook deel van uit maakt.

Het bureaublad komt tussen een U-vorm te liggen, dus ondersteuning links, rechts en achter is mogelijk. De opening links blijft om voor extra licht te zorgen en een speelse toets te geven aan het geheel.

Aangezien de esthetische commissie geen zichtbare bevestiging wil, ben ik op zoek naar de beste manier om het bureaublad te fixeren aan deze wanden.

Waar ik jullie hulp kan gebruiken is dus de ondersteuning van het blad en het type hout die ik best kies hiervoor.

Afmetingen bureaublad zijn 201cm op 85cm. Dikte kan zonder probleem 4cm zijn.
Ik dacht om met een bovenfrees een groef te frezen voor en achter waar ik een stalen balk kan in lijmen. Die balk kan ik dan verborgen vijzen in de wand (fermacell platen). Achteraan voorzie ik een scharnierend luik waar de aansluitingen verborgen zitten.
Zou dit voldoende zijn om het volledige bureaublad te dragen zonder risico op doorbuiging?

Naar materiaal toe willen we een wit bureaublad, dus dacht ik aan MDF (nadien lakken) of MDF / multiplex die al een hol toplaag heeft (bestaat er een kleefband die je met strijkijzer kan aanbrengen op de Kopse kant die hetzelfde naar uitzicht is?

Andere gedachten, alternatieven, mogelijkheden die ik over het hoofd zie?IMG_20181229_122218886.jpg
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hoe kritisch is je esthetische commissie? Gaan ze op de rug op de grond liggen en onder het bureau kijken en dan zeggen 'Breek maar weer af, ik zie toch een bevestiging' of geldt het alleen als je er bij staat en er van boven op kijkt?

Als de bevestiging onder het bureau zichtbaar mag zijn, dan kun je gewoon een latje of een hoekijzer aan de muur schroeven en daar het blad op leggen.

Met wit heb ik niet zoveel, dat lijkt me te weinig op hout waar ik van hou, maar qua stevigheid zou ik multiplex nemen. Zie ook http://www.woodworking.nl/archive/index.php/t-9621.html
 
Laatst bewerkt:

gunny

Actieve deelnemer
24 jul 2013
32
0
Hoi Jurriaan, zolang de bevestiging niet zichtbaar is al je er horizontaal op kijkt zal het door de commissie goedgekeurd worden ;). De reden waarom we daar geen hout zichtbaar willen is omdat we een parket vloer hebben (nu nog afgedekt). 2 soorten hout met ander kleur / textuur = no no voor de commissie :). Bedankt voor de link naar het andere draadje, denk dat ik daar wel mee weg kan! Zeker die laatste tip van stalen U profielen en dan blad er op met diepere / langere front stukken lijkt me wel iets. Als ik er uit ben post ik hier nog wel een foto.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Links en rechts een stalen hoekprofiel.
Daarop van links naar rechts twee of drie stalen U-profielen. Dat is het dragende gedeelte.

Het blad kan je van Essen maken. Maar dan van 20mm dik en aan de voorkant een verdikking die net zo breed is als de stalen profielen.
Met een mooi schuin kantje er aan.
En dan wit verven.
 

flytox

Actieve deelnemer
31 aug 2016
67
0
Oost-Vlaanderen (BE)
Je zou ook dit principe kunnen toepassen voor de bureau: https://www.youtube.com/watch?v=s4BoMX-mFq8

Sterk genoeg lijkt mij, als je per se MDF wil gebruiken kan je misschien ook een soort torsion box maken volgens hetzelfde principe om doorbuigen tegen te gaan (klinkt echt meer werk dan het is). Wel zelf nog nooit geprobeerd voor een bureau in U-vorm, dus neem dit met een korrel zout - wellicht kunnen anderen beter advies hierover geven :)
 

gunny

Actieve deelnemer
24 jul 2013
32
0
Bedankt voor de tips! Als blad ga ik waarschijnlijk gaan voor multiplex met hpl toplaag (aangezien ik vaak pc's herstel en toch wat duurzaamheid wil); het frame die het blad zal dragen zal ofwel uit een stalen rechthoek bestaan (dan win ik de hoogte die ik anders kwijt ben en ik kan de koker profielen rechtstreeks aan de fermacell vijzen) of ik ga idd voor een torsion box principe. Ik bekijk het verder wat het meest ideale is. Bedankt om mee te denken en voor de ideeën!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.