Bevestiging panlatten

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik ben deze winter een dakrenovatie aan het uitdenken en vraag me eigenlijk af wat wijsheid is, panlatten (ca 22x50mm) bevestigen met nagels of met schroeven en welke dan? Op mijn huidige dak (53 jaar) tref ik vooral veroeste schroeven aan en kantelende panlatten.

Voor het woonhuis wil ik gebruik maken van sandwichplaten, dus EPS platen (Isobouw Reno+) met ingelijmde tengels en voor de garage standaard undelayment met tengels etc.

Snelheid van werken maakt me niet veel uit, schroeven lijkt steviger en ze kunnen ook weer los:)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb mijn hele dak de panlatten gespijkerd met een spijkerpistool op lucht. Ik zie het ze in de bouw niet anders doen, en dat blijft ook allemaal zitten. 2 spijkers per "tengelpunt" . Ik heb het ook gedaan om het gemak. Schroeven gaat toch een stuk langzamer, en met een pistool gaat het 5 keer sneller. Je moet alleen een goede maatlat hebben. Want als ze weer los moeten, dan heb je er meer werk van. :eek:

Mijn huis is van 1934, en de oude panlatten waren uiteraard ook gespijkerd, en die waren nog verrekte moeilijk los te krijgen. Ik heb meegekregen dat spijkers door iets te roesten, uit gaan zetten, en zo alleen maar vaster gaan zitten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.916
2.536
Schieten of spijkeren. Spijkeren is makkelijker met een dakdekkershamer met magnetische opname. Met schroeven splijten de panlatten als ze niet zeik nat zijn. Schieten kan met zowel spijkers als krammen. Een platte tacker blijft wel beter op het dak liggen als een rolspijker tacker.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Schieten gaat het snelst en als je geribbelde nagels gebruikt zit dat ook ontzettende vast (sloop maar eens een euro pallet)

maar schroeven of gewoon met de hamer werkt net zo goed.
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Mij is geleerd dat je dakbeschot spijkert omdat er zijdelingse kracht op je spijker komt en als je daar een vijs voor gebruikt gaat die breken op de smallere, lees: zwakkere, stukken.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Verschillende meningen dus. Vaak worden de smalst toegestane panplatten gebruikt van ca 35mm en die zullen inderdaad snel splijten met een stevige schroef. Ik wil bredere gebruiken van 22x50mm.

Ik hoor niets over RVS schroeven of nagels, gewoon gegalvaniseerd?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Mijn ervaring is dat de spijkers alleen doorroesten als het dak lek is.
Vroeger werden er gewoon blanke nagels toegepast, nu wel verzinkte pakken. Rvs voegt niets toe.
 
P

Pel

Guest
Het voordeel van schroeven is, dat als je een dak hebt wat niet recht is, dat je met schroeven het dak nog wat kunt uitrichten. Als je een nieuw dak hebt zou ik gewoon spijkeren, of er in schieten met een nietpistool.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik heb hier totaal geen ervaring mee. Wel met het lezen van productinformatie. De ingewerkte tengels in Isobouw Reno+ zijn 25x30mm. Het lijkt mij dat je daar met goed fatsoen geen schroef in krijgt zonder splijten.

Je zou het bij Isobouw na kunnen vragen, maar ik denk dat je hier moet gaan spijkeren of tackeren.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
vroeger waren schroeven eigenlijk alleen voor meubels en raambeslag.
omdat ze handmatig ingedraaid moesten worden.
dat is reeds lang niet meer zo.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Dit jaar mijn garagedak en vorig jaar het huis voorzien van dakpan platen daarvoor aloes uitgetengeld. Huis met nieten gedaan en garagedak met spijkerpistool behalve bij de las en de zijkanten omdat dan de tengels splijten. 24x48 mm. Tegenwoordig wordt in Duitsland vooral 30 x 50 gebruikt is meen ik daar weer een nieuwe norm. Schroeven zou ik zeker niet doen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.