Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 28
    Lekker bezig ! Heb je nu je draai ��gevonden .
    rechtsonhandig en linksonmogelijk

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rendew Bekijk Berichten
    Lekker bezig ! Heb je nu je draai ��gevonden .
    Nou dat is wel wat veel gezegd. Het is wel iets om trots op te zijn en een project met veel voldoening en waardering.
    Het is wel een 'moejelik kassie' gebleken met veel uitdagingen en ook wel de nodige foutjes hoor!
    Lijkt me ook wel wat voor jouw skills, René.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door O Peatey Bekijk Berichten
    Lijkt me ook wel wat voor jouw skills, René.
    Ja, ik zat er ook net aan te denken! Na het beitelkissie, is dit wel een mooie opvolger.
    Groeten, Raymond

Mooi project Pieter,
    Had het ontwerp ook voorbij zien komen in FWW, staat op mijn(te lange) to do lijst.
    Kan ik nu mooi de kunst bij jou afkijken����
    Groet,
    Hans

Ziet er mooi uit met deze verbindingen... En stevig!
    Groeten... Eric

Van het maakproces van het deurtje en laatje ben ik vergeten foto's te maken.
    Het was een lange en moeilijke weg waarbij ik ook weer veel hulp heb gehad van Paul Sellers.

kastje14.jpg

De groeven voor het frontpaneel in de deur heb ik erin geschaafd met deze messing- en groefschaaf die ik een paar jaar geleden van forumlid jjjlll gekregen heb (Joep nog heel erg bedankt hiervoor).
    Ook de spatpennen waren een leuke uitdaging.

kastje26.jpg

kastje27.jpg

kastje22.jpg

De 3 latjes op het frontpaneel zijn ingelegd in groeven die ik met het kleine grondschaafje gemaakt heb.

kastje33.jpg

De 2 plankjes voor het interieur.

kastje16.jpg

Alles is geschuurd met Abranet 120-180-320-400-500-600-800.

Tussen elke schuurbeurt een laag Sanding Sealer met puimsteenpoeder van Meubel Uniek uit Meppel.
    Uiteindelijk 3 lagen Briwax van dezelfde leverancier. Richard, bedankt voor de adviezen.

kastje17.jpg

kastje18.jpg

De ophanging gebeurt met haaklatten oftewel french cleats. Pekovich gebruikt koperen schroefjes vanuit de binnenkant van het kastje. Ik heb 3 mm houten pennen gebruikt vanaf de achterkant.

kastje19.jpg

Dan komt het hang- en sluitwerk.
    Het was nog een hele kunst om de in het artikel getoonde scharnieren en hengseltjes te vinden.

kastje20.jpg

Uiteindelijke gevonden bij Weijntjes in Amstelveen. Niet bepaald goedkoop maar wel ruim gesorteerd.

kastje21.jpg

kastje24.jpg

De scharnieren uitbeitelen en de deur afhangen was ook weer een Paul Sellers project met een hele steile leercurve.

kastje25.jpg

Het slotje (Bullet Catch in goed Nederlands) monteren was een werkje op de vierkante mm, maar wel goed gelukt. Kogeltje bovenin en het kogelvangertje in de deur.

kastje28.jpg

kastje29.jpg

En dan het eindresultaat.

kastje30.jpg

kastje31.jpg

Hier hangt het kast bij dochterlief aan de muur.

kastje34.jpg

Het was een hele klus maar ik heb zo ontzettend veel van dit project geleerd.
    Ik kan het iedereen aanbevelen zo'n uitdaging eens aan te gaan.
    Laatst gewijzigd door O Peatey; 31-12-18 om 12:11.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Pieter, ik vind het een prachtig kastje, een exacte kopie van het origineel, een vakman meubelmaker had het niet kunnen verbeteren.

Groet Pel.
    Pel; Hout wirktj.

Heel mooi geworden. Leuk dat je er een mooi verslag van hebt gemaakt. Zo iets staat bij mij ook op de to do list voor volgend jaar. Ik ben benieuwd of het ook zo mooi wordt als deze

Grt. Rene

Complimenten! Het ziet er aantrekkelijk uit. Het hang- en sluitwerk voegt een mooi accent toe, vind ik.
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Forum Rechten