Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28

Eikenhouten medicijnkastje

Dochterlief en schoonzoon kregen een nieuw huis in Son en Breugel.
    "Pap wil je een medicijnkastje maken voor ons?"
    Omdat je je dochter nooit iets kunt weigeren maar de handschoen opgeraapt en op zoek gegaan naar iets interessants.

In het mei/junie nummer van Fine Woodworking kwam ik een heel interessant artikel tegen van Michael Pekovich.
    Het object vormde een echte uitdaging met allerlei houtverbindingen die ik nog nooit gemaakt had.
    Zwaluwstaarten, blinde zwaluwstaarten, groeven, sponningen, pen- en gatverbindingen, haunched tenon (NL naam?) en veel schaafwerk grijnsden me toe.

De bijbehorende werktekening heb ik niet gekocht maar ben uitgegaan van de plaatjes in het artikel. Je hebt wel te maken met de prehistorische duimsmaten.
    Onze metrische ambassadeur en forumlid WR1944 in Allentown is er nog steeds niet in geslaagd ze daar op andere gedachten te brengen!

Ik zal hier een paar pagina's tonen. Het hele artikel mag wellicht niet, maar daar zijn andere mogelijkheden voor.

kastje1.jpg

kastje2.jpg

kastje3.jpg

kastje4.jpg

Het toeval wil dat ik bij Toxiq een paar eiken vloerdeeltjes kon scoren.
    Deze vormden de basis voor het corpus.
    Pekovich beschrijft hele mooie manieren om met 'spacers' pen/gat- en staart/pin-verbindingen af te tekenen.

kastje5.jpg

kastje6.jpg

kastje7.jpg

kastje8.jpg

Wordt vervolgd. Soon in this theatre.

Leuk, ga ik volgen
    Met een hamer past alles...

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Mooi rustiek kastje Pieter.

Groet Pel.

De ontwerpen van Pekovich kenmerken zich door de uitdrukkelijk aanwezige en uitstekende pins en pennen (1.5 mm).
    Dat geeft het geheel een robuust uiterlijk en maakt het minder saai.

kastje9.jpg

kastje10.jpg

kastje11.jpg

kastje12.jpg

kastje13.jpg

De corpusdelen zijn aan de achterkant voorzien van een sponning voor het achterdeel.
    De sponning moet echter zo diep zijn dat er ook een haaklat van 6 mm in past.
    Het achterdeel is gemaakt van 2 plankjes die koud tegen elkaar verlijmd zijn.

Voor alle technieken heb heel veel geleerd door het kijken naar de filmpjes van de onvolprezen Paul Sellers, m.n. die uit de MasterClasses.

Zijn boek bevat ook erg fraaie ontwerpen.....

Mooi kastje, de verbindingen zien er ook mooi strak uit. Het enige wat ik hier een beetje jammer vind zijn die groeven aan de binnenkant. Waarom heb je dat gedaan?
    Laatst gewijzigd door GH1; 30-12-18 om 11:25.

Het object vormde een echte uitdaging met allerlei houtverbindingen die ik nog nooit gemaakt had.
    Zwaluwstaarten, blinde zwaluwstaarten, groeven, sponningen, pen- en gatverbindingen, haunched tenon (NL naam?) en veel schaafwerk grijnsden me toe.
    Wat een uitdagend project heb je gekozen Pieter! Mooi om te zien dat je je grenzen in houtbewerking aan het verleggen bent. Kan ik ook nog eens gaan doen, maar dan omgekeerd, van meubelmaken naar houtdraaien Complimenten voor je gedegen aanpak. De haunched tenon noemen we in het Nederlands een ‘spatpen’.

Succes met je mooie project!

Fons

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GH1 Bekijk Berichten
    Zijn boek bevat ook erg fraaie ontwerpen.....

Mooi kastje, de verbindingen zien er ook mooi strak uit. Het enige wat ik hier een beetje jammer vind zijn die groeven aan de binnenkant. Waarom heb je dat gedaan?
    Die groeven zijn afkomstig van de vloerdelen die ik van Toxiq had gehad. Die groeven zaten erin (achterkant) en kon ik mooi aan de binnenkant van het kassie laten.
    Laatst gewijzigd door O Peatey; 30-12-18 om 11:58.

Een mooi project, Pieter! Het kastje ziet er op het plaatje al leuk uit, en op jouw foto's nog beter.
    Doe je alles met stekkerloos handgereedschap?
    Groeten, Raymond

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SunRayes Bekijk Berichten
    Een mooi project, Pieter! Het kastje ziet er op het plaatje al leuk uit, en op jouw foto's nog beter.
    Doe je alles met stekkerloos handgereedschap?
    Bijna alles inderdaad stekkerloos. Alleen de zaagtafel voor langs- en afkortzagen en de vlak- en vandiktebank om de diverse plankjes op dikte te krijgen.

De diverse gereedschappen komen nog langs binnenkort.

Forum Rechten