Houten beker

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Kleindochter Britt wilde graag van opa een drinkbeker voor op haar nachtkastje.
Dat heeft opa dan ook maar gemaakt.

Model cola-glas maar dan op kleuterniveau: 95 mm hoog en 55 mm doorsnede.
Het is plataan en de binnenkant is afgewerkt met zgn. Fasspech oftewel brouwerspek.
Verwarmen in een pannetje op een elektrisch plaatje (nooit op gas anders gaat de boel in de hens). Beker vullen en direct weer eruit gieten.
Na het stollen van de pek kun je met een verfafbrandföhn de pek weer voorzichtig verwarmen om af te werken.
De eerste dagen stinkt het spul een beetje maar daarna niets meer en volkomen foodsafe.

beker.jpg
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Nee Peter, met houtsoorten weet ik het nooit zeker. Er zitten hele kleine zigzagjes in. Iep misschien?

Ja, dat dacht ik ook, het lijkt me ook te donker voor plataan.
Zelf heb ik laatst ook Fasspech gebruikt voor bekers. Nadat de bekers ware afgekoeld waren ze niet meer rond, zo te zien is dit bij jou niet het geval.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ja, dat dacht ik ook, het lijkt me ook te donker voor plataan.
Zelf heb ik laatst ook Fasspech gebruikt voor bekers. Nadat de bekers ware afgekoeld waren ze niet meer rond, zo te zien is dit bij jou niet het geval.

De beker is perfect rond gebleven. Die beker van jou was toch voor de whisky?
Een paar slokjes en dan lijkt niets meer wat het is ...., rond is niet meer rond etc., etc.
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
O Peatey,

kan de binnenkant ook afgewerkt worden met een voedselveilige olie ?

gr Leendert
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
De enige voedselveilige olie die ik ken is paraffineolie (mineral oil). Ik gebruik SKYD van Ikea voor snijplanken.
Deze olie hard niet uit en laat de poriën open waardoor die me niet geschikt lijkt voor een beker of vaas.
Wellicht dat anderen een beter antwoord op je vraag hebben.
 
P

Pel

Guest
Voedsel veilige olie zijn ook o.a. druivenpitolie en walnotenolie, beide harden ook niet uit, dus regelmatig herhalen, voor walnotenolie opletten voor notenallergie.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.