Raketlamp: cadeau voor zilveren bruiloft

Berm

Actieve deelnemer
Vrienden vierden onlangs hun zilveren bruiloft. Ik heb voor hun een lamp gemaakt uit Accacia stam, met 25 lichtpuntjes erin. Tijdens het maken vonden mijn kinderen het een soort raket, dus werd het een raketlamp.

Eerst heb ik een grove schets gemaakt. Het geheel bestaat uit drie gestapelde onderdelen, 2 dekseltjes en drie pootjes: onderaaan een soort vaas, daarop een gestileerde bladkrans en daar bovenop een soort bloem. Zelf vind ik het dus meer een soort plant...

Ik ben begonnen met de bladkrans. De Accacia stam was vrij dun, ongeveer 14 cm incl. bast, dus kon ik niet veel varieren in de breedte. De krans heeft een klokvorm om een centrale cylinder, die in de vaasvom moet gaan vallen. Er moeten 25 LED lampjes in de top/bloem komen, met de batterij-unit ondereen. Het hele ding moet dus hol worden gemaakt...

Onderstaand fotos van de vevaardiging van de krans. Voor de klokvorm om de centrale cylinder had ik een hele smalle ronde draaibeitel nodig. Ik heb ervoor gekozen om een smalle schraper te maken van een oude afsteek draaibeitel. Dat bleek prima te werken. Het centrale gat heb ik van 2 kanten gedraaid, omdat ik aan beide kanten een rand nodig had voor in de vierklauw de klok vorm te geven. De kern van het hout was erg bros en moeilijk in te klemmen. De prachtige tekening van het kernhout goed uit te laten komen, daar was het natuurlijk vooral om te doen.


RL-001.jpg RL-002.jpg RL-003.jpg RL-004.jpg RL-005.jpg RL-006.jpg RL-007.jpg RL-008.jpg RL-009.jpg RL-010.jpg
 

Berm

Actieve deelnemer
De volgende stap was de ker/vaas of raketlichaam waarop de krans moest passen. Eerstm heb ik de klokvorm herhaad, met daaronder een robuuste cylinder om de batterij-unit in te kunnen herbergen en de pootjes later stevig aan te kunnen bevestigen. Eerst heb ik de hals een stuk uitgehold, maar omdat ik met mijn gereedschap niet diep genoeg kon komen moest ik de vaas omdraaien. Aangezien ik de smalle hals reeds het vormgegeven en hij daarop niet stabiel genoeg kon worden ingeklemd heb ik een soort zandloper/omhuizing gemaakt om toch te kunnen uitholen vanaf de onderkant. De vaas is met de reeds uitgeholde halscylinder gecentreerd op een cirkelvormig houten schijfje op een grote houten schetsplaat. Op die schetsplaat heb ik twee houten ringen met ertussen vijf staander sgeplaatst. De vaas paste er ruim in. Het geheel wordt opgeklemd door een sluitplaat die met slotbouten wordt aangetrokken op de bovenste ring. De onderkant van de slotplaat is gebogen uitgestoken om bij het aandrukken/klemmen de afgeronde onderkant van de vaas te centreren. Werkt prima.


RL-011.jpg RL-012.jpg RL-013.jpg
 

Berm

Actieve deelnemer
Vervolgens heb ik uit een tweede stuk stam de bloem gemaakt, met een smalle steel en spits dekseltje en 25 gaatjes voor de LED lampjes. Het onderdeksel kwam van het uieinde van de stam en bevatte vanaf het begin al veel scheuren. Ondanks het blijven vullen van de scheuren met zaagsel en CA-lijm is het dekseltje na het draaien toch nog open gespleten. Ik heb het toen provisorisch ingeklemd, sleuf opgevuld met een mengsel van houtvezels en gewone houtlijm en daarna een strikje erin gelegd tegen het verder scheuren... Het wordt zo al een hele verzameling onderdelen...


RL-014.jpg RL-015.jpg RL-017.jpg RL-016.jpg RL-024.jpg RL-025.jpg RL-026.jpg
 

Berm

Actieve deelnemer
Nu was het tijd om de bladkrans verder vorm te geven. Met een mini zaagblad op de dremel heb ik er inkepingen in gezaagd. Daarna met de dremel er mooie rondingen aan gefreesd en tenslotte met een schuurrolletje en veel handwerk de definitieve vormen gemaakt. De krans kon ik hiervoor mooi opspannen op een houten hulpas. De draaibank is een handige werkbank om je werkstuk veelvuldig van verschillende kanten te kunnen benaderen.
Eenmaal in de finish kleurt de tekening nog mooier op. Altijd weer een gelukmomentje :)



RL-018.jpg RL-019.jpg RL-020.jpg RL-021.jpg RL-022.jpg RL-023.jpg RL-027.jpg
 

Berm

Actieve deelnemer
De drie pootjes heb ik gemaakt door eerst een cylinder te draaien en daarvan partjes te zagen en die vervolgens handmatig te bewerken. Het wrden vanzelf een soort botjes ... Lekker met de gutsjes aan de gang ! Er zijn gaatjes in geboord voor bevestiging met de bolpennen. Op de achterkant van de botjes is een stukje afgevlakt als contactvlak bij het vastlijmen met de pennen later ...


RL-028.jpg RL-029.jpg RL-030.jpg RL-031.jpg RL-032.jpg RL-033.jpg RL-039.jpg
 

Berm

Actieve deelnemer
Tenslotte de bevestiging van het onderdeksel. Aangezien er een unit met drie batterijen en timer in zou gaan, moet het deksel echt "op slot" kunnen. Daarom heb ik er een houten bajonetsluiting op gemaakt. De uitgespaarde sleuven in het dekseltje draaien precies onder drie kleine geleiders door. Leuk om te maken.
Ik heb er een klein sleufje in gemaakt om eventueel de batterij-unit buiten de rket te kunnen leggen, zonder de lampjes eruit te trekken.



RL-034.jpg RL-035.jpg RL-036.jpg RL-037.jpgRL-038.jpg
 

Berm

Actieve deelnemer
Toen alle onderdelen klaar waren heb ik ze alle maal een glansfinish gegeven en een tekening gemaakt van het geheel. De "raketlamp" is 48 cm hoog en 11 cm in doorsnede. Onderaan de pootjes is hij 16 cm breed. De LED lampjes heb ik voorzichtg in de 6mm gaatjes van de bloem gemonteerd en toen was het tijd voor de eindfotos.


RL-040.jpg RL-041.jpg RL-042gr.jpg RL-043gr.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.