Powermatic PM1300 Afzuiging, is dat wat?

tiz

Nieuw lid
22 jul 2017
16
0
Hallo,

ik ben zoals meerdere andere forumleden hier de trotse bezitter van een Harvey zaagtafel. Dit is echter mijn eerste machine met een 100mm afzuiging onder en ongeveer 44mm/50mm boven de tafel.
Nu zit ik te kijken naar goed afzuiging en dit lijkt nog niet mee te vallen. Ik zie menigeen met een HBM200 (profi) en die lijkt op de specificaties goed echter heb ik niet zo'n vertrouwen in de kwaliteit. Iemand daar een mening over?
Zelf zit ik te kijken naar de powermatic PM1300 die bij Gereedschappro te koop staat (hier). Deze heeft wel minder luchtverplaatsing (1300m3/h bij 100mm slang) maar lijkt me erg degelijk. Bovendien zie ik bij de HBM200profi niet bij welke diameter de 2500m3/h is.

Kortom, ben zeer benieuwd wat jullie denken van de powermatic, liefst natuurlijk van iemand die de unit in zijn bezit heeft. Te veel geld voor wat je krijgt? Of een fijne machine die hooguit nog een keer een cyclone ervoor moet krijgen?:)

pm1300xt-3hp-extractor-stofafzuiger-pm1300tx.jpg
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Volgens mij is dit een Chinese kloon die in verschillende kleurstellingen en merken wordt aangeboden. Zo ook doorHBM. Als dat inderdaad zo is, dan lijkt deze afzuiger me rijkelijk overprijsd.

Over HBM kwaliteit en hun service zijn de meningen verdeeld. Lees maar eens op dit forum.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Een afzuiger is nou niet bepaald een technisch hoogstaand instrument.
allemaal bestaan ze uit een motor met lagers met daaraan een ventilator (uit metaal, geen kunstof) en dit alles in een dun metalen behuizing.
Het maakt niks uit of ie €200 kost of €2000 van het zelfde type.
als er wat stuk aan gaat is dat de motor de lagers of de fan die breekt of deukt.
Ik heb zelf een 2e hands merkloos ding van van 1500watt welke al jaren prima draait.
Wel met cycloon ervoor en zo groot mogelijke buizen 125mm in mijn geval.
Bij die powermatic betaal je ook veel merk.
hoogstens is het eind filter beter.
maar die kun je ook los kopen.

Mijn advies,
Koop een 2e handse motor of nieuw met nieuwe cycloon (aliexpress) en een goed eindfilter.
ben je voor een stuk minder geld net zo goed bezig
 
Laatst bewerkt:

tiz

Nieuw lid
22 jul 2017
16
0
@mark: merk is geen chinese kloon maar een amerikaans merk dat ook door Axminster en gereedschappro gevoerd wordt (een waarvan ik vind dat ze aardige kwaliteit voeren). Je ziet Powermatic ook terug bij "the woodwhisperer" en lijkt boven bijvoorbeeld een JET geplaatst te worden qua kwaliteit.

@3dmazter: tsja, ik ga helemaal met je mee dat het geen hightech machine is en dat ik zeker teveel ga betalen voor het merk. Ik verwacht wel beter plaatwerk, betere motor/lagers/ventilatie oftewel pomp combinatie. Verder pochen ze met een zeer goed scheidingssysteem tussen filter en zak. In hoeverre dit beter is daar kan ik alleen naar gissen natuurlijk. Alleen is de vraag hoeveel beter en hoeveel me dat waard is natuurlijk. Daarom hoopte ik op wat ervaringen.
Een alternatief waar ik inderdaad ook al even aan dacht is om bijv een HBM200 profi te kopen en daar eventueel een cycloon voor te zetten. Marktplaats houd ik ook in de gaten. Kortom ik ben er nog niet uit en o pzoek naar input. Bedankt dus :)
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Op de Powermatic zit wel een dure fijnstof filter, ziet er beduidend beter afgewerkt uit dan andere klonen (ik heb bijvoorbeeld een Tendotools TT3000) en heeft ook een module met afstandsbediening erop zitten. That being said, is het nog steeds overpriced... Voor (vrijwel exact) dat geld staat er momenteel een Al-ko afzuiging met onderdruk te koop op Marktplaats, dan kan je véél beter investeren in die machine.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Powermatic is een zeer degelijk merk, dus op zich zul je je er geen buil aan vallen. Maar het punt is dat wat je er in NL voor betaald (te) veel is. Dezelfde machine is in de US voor zo'n 700 dollar te koop. Dat heeft te maken met vervoerskosten, belastingen etc.

Voor bijna hetzelfde geld koop je een complete cycloonafzuiging, bijv van JET. Als je niet zelf wilt bouwen en samen stellen zou ik voor zo'n machine gaan. Harvey heeft ze ook, zijn alleen weer iets duurder.
Of idd een onderdruk machine van ALko 2e hands.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Laat ik het dan omdraaien. De Chinese klonen lijken veel op deze powermatic. Het blijft dun plaatstaal met een simpele motor en een slakkenhuis erop. De prijs die voor deze machine gevraagd wordt zou ik er in ieder geval niet voor willen betalen. Zoals Avos al scheef, je zou ook een complete Jet cyclone installatie voor hetzelfde geld kunnen krijgen. Dat is wel een mooie compacte oplossing mocht beschikbare ruimte een probleem zijn. Ervaring met de Jet cyclone heb ik overigens niet.

De volgende afzuiger heb ik samen een zelfgemaakte cycloon en die werkt prima. Daarbij heb ik wel een fijnstoffilter gekocht. Je bent dan voor minder dan 600 euro klaar. De grote HBM fijnstoffilters passen er ook op mocht je zaken met die winkel willen doen.
http://www.heejan.nl/machines/verrijdbare-afzuiger-1-zak/

De HBM 200 afzuiger compleet met filter heb je nu zelfs voor 400 euro.
https://www.hbm-machines.com/produc...tallaties/hbm-200-profi-stofafzuiginstallatie

Dit is dezelfde machine als bij Heejan alleen een andere kleurstelling. Die 3000m3 waar Heejan mee adverteert klopt trouwens niet en moet 2500m3 zijn.

Misschien kan iemand die ervaring heeft met een duurder geprijsd merk jou objectief vertellen of zo’n afzuiger het geld waard is. Voor mij voldoet de goedkope variant in ieder geval prima.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Die Powermatic zal vast goed zijn, maar is wel overpriced. Voor €915 (incl BTW) koop je een Felder AT 14 met patroonfilter (filter toevoegen via dropdownmenu). Dan heb je voor minder geld een betere afzuiging. Geen afstandbediening, maar dat kan via een simpel klik-aan-klik-uit systeem.

Specs van de Felder:

Speciale stofzak voor een groot stof*aandeel van de afzuiglucht (Stofklasse L) -> met filterpatroon klasse M

Gewicht: 43 kg

Afmetingen: 965 x 575 x 2030 mm
Afzuigdiameter 140 mm (Verdeler voor slangaansluiting 120 mm + 80 mm, Bestelnr. 400-258)
Volumestroom max. 2350 m³/u
Maximale onderdruk 2140 Pa
Snelwisselsysteem voor spaanderopvangzak
Spaanvolume 200 liter

In 230V of 400V verkrijgbaar.
 

tiz

Nieuw lid
22 jul 2017
16
0
Ok, dit begint al duidelijker te worden, bedankt voor alle info. Wat ik me nog wel afvraag is wat nu het voordeel is van afzuiging met onderdruk zoals benoemd door Petrolhead? Want puur naar de flow kijkende lijkt deze machine veel minder krachtig.
 

Rube

Actieve deelnemer
12 okt 2017
117
4
Amersfoort
Om hier maar even op aan te haken... ik ben ook op zoek naar een afzuiger. dank aan de hbm200 of Jet DC1100 vortex cone. Iemand ervaring met deze machines? de Jet kost wel twee keer zo veel (400,- vs 800,-). Als voor dat geld het patroon filter beter is en het geluid minder (en de levensduur langer) dan heb ik het er wel voor over maar anders lijkt het onzinnig om 400 extra uit te geven. Ben benieuwd naar jullie opvattingen en eventuele goede alternatieven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.