Welke houtlijm?

Remco-1980

Nieuw lid
27 dec 2018
15
0
Goedenavond,

zoals aangegeven in een ander onderwerp ben ik nieuw op forum en nog niet eens begonnen met werken met hout.
echter wel ideeen in mijn hoofd maar nog niet de juiste kennis.

1 idee is een tafelblad te maken van multiplex, echter van de kopsekanten.
dus veel dunnen stroken van multiplex van ongeveer 3/4 cm tegen elkaar geplakt.
zodat de hele bovenkant bestaat uit kopsekanten .

mijn vraag is alleen met welke houtlijm kun je zoiets het beste lijmen?
wel al iets gelezen over houtlijm , D2 en D3 enz.
ook speciale kit is.

wie weet uit ervaring of kennis welke lijm het beste is en beste houd.

zie wel eens filmpjes op youtube dat ze hout lijmen en daarna op een draaibank nog bewerken, lijkt me dus stevig gelijmd dan, zie echter nooit welke lijm dat is.

dus alle info is welkom
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
PVA Houtlijm kent de classificaties D1, D2, D3. D3 is waterbestendig, kan ook buiten toegepast worden. Is bovendien voedselveilig. D2 is ook waterbestendig, meer voor binnen en ik geloof niet voedselveilig. D1 is voor binnen, kan niet zo goed tegen langere tijd onder water danwel nat.

PU ofwel bruislijmen ga je niet gebruiken voor meubels. Rotzooi. Is niet mooi blank af te werken.

Organische lijmen (vis, huid) worden gebruikt voor antiekherstel, meubel-topstukken en instrumenten. Verbindingen ermee kun je weer loskrijgen door warmte. Vislijm heeft een hoge afschuifwaarde, wat schijnbaar voor fineerwerk heel goed werkt.

Constructielijm en kit wordt door sommige hobbyïsten wel gebruikt voor houtverbindingen. Het is mij wat te ruw.

De multiplexplaten die je wilt gebruiken worden gemaakt met speciale harsen/lijmen die onder druk bij hoge temperatuur uitharden (het moet snel, vandaar), maar voor wat jij wil is een goede PVA houtlijm prima. Ik zou dan wel kiezen voor een lange open tijd. Je wilt niet dat je bij het verlijmen halverwege zit met knotsvaste delen, terwijl je nog niet aan klemmen toe bent.
 

Remco-1980

Nieuw lid
27 dec 2018
15
0
En welke PVA lijm heeft zo een lange tijd?
heb je merk en types voor me?
of mag dat niet op het forum soms?
ik ken eigenlijk alleen de standaard witte bison houtlijm, en de kit woodmax.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Even een aanvulling op bovenstaande. Hout lijm D3 is volgens mij maar beperkt waterbestendig. D4 is waterbestendig. Veel d4 lijmen zijn bruislijmen maar er zijn ook witte varianten te verkrijgen.
D1 lijmen heb ik in de winkels nog niet gezien.
Wil je lijmen met langere openingstijden kijk dan eens bij Frencken. Er zijn lijmen met diverse open tijden te verkrijgen. Helaas vaak in wat grotere verpakking. Let ook bij aanschaf van deze lijmen op de houdbaarheidsdatum.
Succes.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dan nog een aanvulling, deels gerelateerd aan je vraag.
Als houtlijm zou ik voor een witte D3 gaan, maar denk er aan dat multiplex kopse kanten een behoorlijk open structuur hebben en daar moet je ook iets mee. Ik zou dat afwerken met een epoxy, afwerking mat/hoogglans is dan weer beide mogelijk.
 

Remco-1980

Nieuw lid
27 dec 2018
15
0
Bedankt voor de reacties.

en ja de kopse kant is inderdaad de bedoeling om hoogglans te maken met epoxy en eventueel een DD lak om krasbestandig te maken.

qua houtlijm zou dus eigenlijk D2 en D3 kunnen, enigste verschil tussen beide is dat D3 iets bochtbestendiger is.
D3 is dus niet ook sterker dan D2?

bedankt alvast
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Even een aanvulling op bovenstaande. Hout lijm D3 is volgens mij maar beperkt waterbestendig.

Klopt, en zeker niet bedoeld voor buitentoepassingen. D4 wel, maar ook een D4 is niet geschikt voor 'onderwatergebruik' (steigers, boten). Daar moet je epoxies of resorcinollijm (of aanverwante typen) voor gebruiken.

En er zijn inderdaad witte D4 lijmen (crosslinked PVA). Minder watervast dan PU D4, maar wel sterker en duurzamer.

En er is door de bank genomen geen echt verschil in sterkte tussen D2 en D3 - if anything dan zijn D2s iets sterker dan D3s, maar het verschil is verwaarloosbaar - je keuze moet bepaald worden door de behoefte aan watervastheid, niet sterkte.
 

Remco-1980

Nieuw lid
27 dec 2018
15
0
Ik had bij frencken gekeken op jullie advies.
echter zie ik daar alleen bij de D2 lijm een lijm met lange open tijd van een half uur.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Volgens mij kan je een D3 prima buiten gebruiken, mits niet constant onderhevig aan nat worden.

Dat lijkt me een contradictio... Tenzij je onder 'buitengebruik ook voorwerpen onder afdak bedoelt. Dat kan inderdaad prima met een D3. Maar een stoel die vrij op een terras staat en elke regenbui over zich heen krijgt zou ik toch echt niet met een D3 lijm doen.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
En wat denken jullie dan van 1 component Polyurethaan lak, dit is mij aangeraden bij het afsluiten van betonplexplaat.
moest het in 2 laag aanbrengen en nat in nat aanbrengen.
 

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Niet zozeer over de lijm, maar eerder over het project: drie jaar geleden heb ik exact hetzelfde gedaan. Berken-multiplex in stroken van 4 cm (denk ik, het is al lang geleden...), die allemaal kopse kant naar boven gedraaid, lamello's erin, en verlijmd tot een tafelblad. Nadien dan afgewerkt met epoxy.
Wat me sterk verbaasd bij dit project is dat de tafel immens leeft (zowel krimpen en uitzetten als kromtrekken). Had dit niet verwacht van multiplex. Misschien ook iets om in je achterhoofd te houden... Ik denk dat een profiel infrezen langs onder zeker geen overbodige luxe gaat zijn...

Over de lijm (om dan toch maar on topic te blijven): geen idee meer welke ik toen gebruikt hebt :) maar het was denk ik gewoon een D2 van recta was...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.